Als trendmatcher legde ik verbanden tussen trends die ik tegenkwam op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs.
22 november 2005
impressie congres ICT op School
Wat een dag: om 7 uur de deur uit en om 20.30 uur weer thuis. Maar het was meer dan de moeite waard!
Al was het alleen al vanwege de spetterende presentatie die ik mocht bijwonen van de leerlingen van het Vrieske Honk uit Vriescheloo! http://vrieskehonk.toplog.nl/
Leerlingen? Ja, je leest het goed! Voor een zaal vol volwassenen werd er door 3 meisjes en 3 jongens uit de bovenbouw van de school een ijzersterk verhaal neergezet over hoe ICT in hun onderwijs een belangrijke plek inneemt. Niet alleen een verhaaltje voorlezen, nee, met veel flair en humor werd er aan de hand van een deels door henzelf gemaakte presentatie van
alles verteld en uitgelegd. Vragen stond vrij (maar we doen niet aan vingers hoor!) en alles werd spontaaan beantwoord. Zoiets heb ik in tijden niet meegemaakt. De leerkrachten waren weliswaar aanwezig en wilden af en toe ook wel wat inbrengen, maar de kinderen namen het dan alweer snel over en kwamen met hun eigen verhaal. Een van de uitgangspunten van de school is bewegend onderwijs en dat lieten de kinderen zien aan de hand van een bewegingsmat waar je al dansend vragen op kan beantwoorden die de beamer je stelt. Ook een hometrainer is aanwezig, want daar kan je zo leuk op rekenen... bijv. hoeveel calorieën je in een uur verliest. Kinderen hebben geen eigen plek, dus bewegen door de school is gegarandeerd.
Deze jongens en meisjes hadden wat mij betreft zó als keynote speakers de opening van het congres mogen verzorgen in plaats van het forum van deskundigen dat we voorgeschoteld kregen. Daar ging het moeizaam over ICT over 5 of misschien wel 10 jaar. Misschien dat er dan wel iets met GPS en PDA gedaan zou gaan worden. Toen Leo Prick, onderwijscolumnist van NRC Handelsblad de opmerking maakte dat hij de indruk had dat leerkrachten steeds minder zelf ontwikkelden maar slaafs bestaande methodes volgden hield ik het niet meer: Ik heb om een microfoon gevraagd, heb me voorgesteld als de moderator van de scholenlijst met meer dan 350 enthousiaste ICT'ers die heel veel en vaak heel nieuwe ideeën met elkaar uitwisselen en waarin we konden lezen dat er nú al lessen voorhanden waren voor kinderen die met GPS en PDA de wijk ingaan "kijk maar op de Anna van Buren school in Enschede en vraag maar naar Ted Bisschop"... kwam er veel applaus uit de zaal:-)
Leuk, zo'n deskundig forum, maar voor mijn gevoel zat er zeker zoveel deskundigheid in de zaal. In ieder geval waren er veel leden van onze lijst! Leuk om zoveel mensen die je alleen van naam kent daar weer te ontmoeten. Ik werd daarna van alle kanten aangesproken en dan blijkt dat onze lijst echt een begrip is en door veel mensen, met name van ICT op School, serieus
gevolgd wordt.
Daarmee kan ik verklappen dat als we in het voorjaar weer bij elkaar komen de lunch voor rekening komt van ICT op School!
Ze hoeven daar niets voor terug en hebben het liefst dat we gewoon doorgaan met waar we met elkaar zo fijn mee bezig zijn!
Leuk om te horen: door collega's wordt Raoul "de spammer" genoemd, vanwege de vele berichten die hij iedereen uit de Scholenlijst voorschotelt met de vraag of ze daar niet iets mee moeten/kunnen doen! Ook Mees van Krimpen, directeur van ICT op School, noemde ons een zeer waardevolle club. Ik heb ook nog een workshop bijgewoond van de kennisrotonde en daar werd
duidelijk hoeveel vragen er nog zijn: over de implemtatie van ICT en over hoe je meer computers in de klas moet krijgen en over hoe je je collega's moet activeren en noem maar op.
Terug naar huis in de trein bleef ik maar aan die kinderen denken. Het gemak en het plezier waarmee zij hun verhaal deden: in één woord inspirerend, geweldig en fantastisch!!! (sorry, dat lukte niet in één woord)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten