"The line is busy. Try again later. Service unavailable. Internal server error. Dit is slechts een greep uit het arsenaal aan errors die de Elektronische Leer Omgeving (ELO) WebCT Vista met grote regelmatig geeft. Het is dus niet verwonderlijk dat steeds meer cursussen van de Letterenfaculteit overgaan op het gebruik van weblogs in plaats van of naast Webct. Ligt de toekomst van de online leeromgevingen van de Universiteit in handen van sites als www.blogger.com en www.web-log.nl of is er een andere functie voor weblogs weggelegd?"
Zo begint een artikel op de (prachtige) site van Marjolein Knuit met de titel:
Schipperen tussen WebCT en weblog Een zeer lezenswaardig verhaal dat eindigt met:
"Hoewel niet volledig geschikt als leeromgeving voor het onderwijs, zijn weblogs dus wel hard bezig zich te manifesteren op educatief gebied, zoals het onderzoek van de Digitale Universiteit aantoont. Voorlopig blijft WebCT de sleutel tot bijvoorbeeld tentamenuitslagen en werkgroepindelingen, maar worden weblogs wel steeds meer ingezet voor andere cursusdoeleinden. Want hoe wenselijk een complete, gebruiksvriendelijke en universele ELO ook is, waar het huidige WebCT tekort schiet, komt de weblog snel en efficiënt te hulp. Tot het moment dat er een nieuwe ELO zijn intrede doet, is het dus nog een kwestie van heen en weer surfen tussen WebCT en weblog en hopen dat je koffie nog niet koud is tegen de tijd dat je eindelijk bent ingelogd op WebCT."
Overigens kwam ik bij dit artikel terecht via eXistenZ van Indira Reynaart over wie ik onlangs nog een goed artikel las in de automatiseringsgids.
Ik zal het verhaal van Marjolein nog even in zijn geheel gaan lezen en reageer nu alleen even op jouw citaat:
BeantwoordenVerwijderenEen onderwijsinstelling die over gaat op het gebruik van weblogs gehost bij een gratis provider omdat de interne ICT-afdeling de aangeschafte tools niet betrouwbaar in de lucht kan houden is te vergelijken met iemand die met de ogen dicht van een hele hoge berg af springt omdat ze zien dat naar boven klimmen zo veel werk en moeite kost. Na de sprong is alles heerlijk: geen moeite, geen problemen en je lijkt steeds sneller te gaan. Totdat de klap komt.
[at]Pierre, lees het verhaal van Marjolein nog maar eens. Ze beweert niet dat de universiteit utrecht over gaat op weblogs. Ze ziet alleen dat steeds meer docenten weblogs gaan gebruiken. Een mogelijke reden is de matige prestatie van WebCT in het verleden, maar het is te kort door de bocht om alleen daar vanuit te gaan.
BeantwoordenVerwijderenReden waarom ik weblogs ben gaan gebruiken was puur bedoeld als experiment en dat was mij goed bevallen. Ik gebruik thans 4 weblogs voor mijn onderwijs, maar zij functioneren niet als ELO. Weblogs winnen het ook niet van een ELO - het is geen goede vergelijking want hiermee vergelijk je appels met peren. Ik zie beide tools als complementaire formats.
[at]Willem, welk artikel was dat Willem? Uit de automatiseringsgids?
@Indira: Ik heb bij Ineke ook nooit de angst (gehad) dat ze met de ogen dicht van een berg af zou springen. :-)
BeantwoordenVerwijderen@Pierre, je refereert aan een citaat van mij, maar dat staat niet in dit verhaal. Help me even op het spoor zodat ik daar goed op kan reageren? Voor alle duidelijkheid: ik heb in dit bericht geen stelling (in)genomen en beweer dus niet dát weblogs het gaan winnen. Ik signaleer alleen en vond het de moeite waard om met mijn lezers te delen.
BeantwoordenVerwijderen@Indira, inderdaad, het artikel in de automatiseringsgids!
Toch nog een vraag aan Pierre: Hoe denk je over een onderwijsinstelling die over gaat op het gebruik van weblogs, gehost bij een BETAALDE provider omdat de interne ICT afdeling de tools niet betrouwbaar in de lucht kan houden?
Willem, de eerste cursief gedrukte alinea van jouw bericht hier is een citaat uit het het artikel van Marjolein. Jij citeert haar dus is het 'jouw citaat' (toch?)
BeantwoordenVerwijderenOverigens, even een zijsprong, met het plaatsen van een citaat uit een 'zeers lezenswaardig verhaal' neem je natuurlijk toch ook al stelling? Niet daar iets mis mee is.
Wat jouw tweede vraag betreft over betaalde externe hosting: gratis is leuk, maar ik zou er mijn bedrijf (lees: onderwijsintelling) niet van afhankelijk willen maken. Als je interne ICT-afdeling zijn werk niet goed doet is dat net zo vervelend als wanneer je interne docenten hun werk niet goed doen. En de oorzaken daarvan en mogelijke oplossingen kunnen op verschillende vlakken liggen.
@Willem: Ik weet niets van een artikel en al helemaal niet van de Automatiseringsgids. Kan je mij hier meer over vertellen?
BeantwoordenVerwijderen