De afgelopen week ben ik met een groep leerlingen van de afdeling Sport en bewegen mee geweest op werkweek naar Oostenrijk. Wat door sommigen meesmuilend werd afgedaan als een snoepreisje heb ik ervaren als misschien wel de meest intensieve en leerzame lesweek uit mijn leven. Daarnaast was het ook nog supergezellig.
Lesweek op locatie
Dit houdt in dat alles wat zich voordoet kan worden aangegrepen als leermoment. Zo wordt niet alleen een val op de piste ’s avonds uitvoerig geanalyseerd aan de hand van gemaakte videobeelden, ook wanneer er in de eetzaal een glas valt is het geweldig te zien wat er gebeurt: wie moet het opruimen, en waarom is Oostenrijk zo streng met gescheiden afvalverwerking? Voor alle duidelijkheid: het zijn niet de docenten die aan de bel trekken. De deelnemers hebben alle verantwoordelijkheid gekregen voor een goed verloop van de week en nemen die ook.
Draaiboek en taakverdeling
Aan de hand van een draaiboek zijn alle taken verdeeld. Er is een wek- en een kookploeg, er zijn corveediensten, er is een activiteiten- en documentatie commissie. (Over totaal-leren concept gesproken: alle menu’s zijn door de deelnemers zelf samengesteld en al het eten is door hen zelf in Nederland ingeslagen!) Iedereen neemt zijn taak serieus en spreekt anderen erop aan als iets niet goed gaat. De docenten observeren en coachen op de achtergrond. Natuurlijk worden zij ook volop ingezet. De eerste 2 dagen geven ze skiles op de piste. Daarna wordt dat echter overgenomen door de gevorderden die dan in groepjes van 2 de beginners meenemen en les gaan geven. Het was prachtig om te zien hoe overal kleine groepjes (herkenbaar aan de helm) de piste afkwamen, achteromkijkend en elkaar aanwijzingen gevend!
Video analyse
De videobeelden die ik overdag van iedere groep maakte werden ’s avonds uitvoerig via computer en beamer bekeken, waarbij telkens 2 goede en 2 minder goede zaken benoemd werden. Vervolgens schoven de leerlingen achter een notebook om de leermomenten voor zichzelf uit te werken en de leervraag voor de volgende dag te formuleren. Op een avond werd het recreatieve programma zelfs geschrapt omdat de deelnemers hun analyse belangrijker vonden!
Notebooks en netwerk
Dat die notebooks er stonden werd door de deelnemers eigenlijk als vanzelfsprekend ervaren. Via een (draadloos) netwerk waren deze verbonden met een server en printer. Alle door iedereen gemaakte foto’s zette ik dagelijks via een kaartlezer op de server zodat ze door de deelnemers op ieder notebook bekeken en in hun verslagen gebruikt konden worden.
Internet en weblog
Wel was het heel erg jammer dat we geen internetverbinding hadden. Dan immers hadden we het thuisfront nog veel beter op de hoogte kunnen houden via het speciaal voor deze gelegenheid ingerichte weblog. Uiteindelijk hebben we deze toch kunnen vullen met teksten, foto’s, interviews (via een mobieltje!) en videobeelden. Al met al is de inzet van ICT middelen bij een lesweek op locatie zeer waardevol gebleken.
Mooie week Willem!
BeantwoordenVerwijderenEn natuurlijk, de schoolreisjes van vroeger hadden ook zo hun charme, en natuurlijk, een weekje terug naar de natuur zónder ICT is voor sommigen van onze leerlingen (en docenten) waarschijnlijk ook heel heilzaam, dat doet niets af aan het feit dat je zo te zien zo maximaal (optimaal?) mogelijk gebruik hebt gemaakt van de beschikbare ICT om hun leerervaring (en daar gaat het tenslotte toch om) te verrijken.
@Pierre,
BeantwoordenVerwijderenHellemaal optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van ICT is er volgens mij niet helemaal gelukt.
Want als ik het onderstaande stukje op het weblog goed lees heeft hij de ICT misbruikt om een 2de afdaling te mogen maken ;)
Zo was er een man, dat was Willem
Die zette ons op de film
Maar o wat een strop, de dop zat er op
Dus we moesten opnieuw beginnen!
@Jeroen
BeantwoordenVerwijderenDe kracht zit hem in de herhaling:-)