15 december 2006

Bloggen in de baas zijn tijd

Edwin Mijnsbergen plaatst vandaag een interessant bericht: De toegevoegde waarde van weblogs voor organisaties.
Daarin doet hij uitgebreid verslag van het "jaargesprek" dat hij met zijn leidinggevende heeft gehad. Uitkomst van dat gesprek was dat Edwin toestemming heeft gekregen om 8 uur per week aan zijn weblog te besteden!
"In de loop van 2006 ontwikkelde het blog zich tot een platform waar ook collega's van buiten Zeeland regelmatig een kijkje komen nemen en daarnaast (potentiële) klanten die via zoekmachines of andere ingangen bij je terecht komen, of collega's uit het onderwijs, de marketingsector en wat dies meer zij. Inmiddels is er een lange lijst van mensen waar ik in meer of mindere mate contact mee onderhoud via de mail of de chat en waarmee je nuttige (vak-) informatie uitwisselt. Een spontaan netwerk zou je het kunnen noemen. Dat netwerk kent veel 'digitale autochtonen' (digital natives) maar ook mensen die nog niet zo bekend zijn met de blogosphere en alles wat daarmee samenhangt (attendering via RSS bijvoorbeeld). Dat maakt het netwerk juist zo interessant. Het aantal bezoekers is behoorlijk toegenomen in de loop van de tijd."

Ik denk niet dat ik kan zeggen dat ik potentiële klanten naar mijn ROC lok met mijn berichtjes en ook heb ik geen idee in hoeverre Trendmatcher inspirerend werkt voor anderen in het (Middelbaar Beroeps) Onderwijs. Het feit dat ik op vrijdagavond laat nog bezig ben zal bij een aantal mensen misschien ook niet professioneel overkomen.

Kortom, met zo'n verhaal hoef ik dus niet bij m'n baas aan te komen. Ik weet zelfs niet of hij/zij weet wat ik hier doe. Zo lang hij maar niet merkt dat ik af en toe onder werktijd wat "research" doe vind ik het voorlopig wel prima. Toch kan ik me voorstellen dat Edwin trots zal zijn met z'n nieuwe blogstatus en ben ik ronduit een beetje jaloers, maar dan vooral op zijn baas...
Hoe zit het eigenlijk met andere (edu)bloggers? Krijgen jullie tijd van de baas?

6 opmerkingen:

  1. Hoi,

    op het moment dat je het in de baas zijn tijd doet geef je die baas wellicht het idee dat hij/zij iets over de inhoud mag zeggen. Ik zou toch niet willen dat mijn baas commentaar heeft op datgene wat ik schrijf. Of misschien wil dat ik een post verwijder. In de vrije tijd bloggen geeft je een soort van "onafhankelijkheid" die ik graag wil houden. Ook al betekent dit dat ik - net als jij - op vrijdagavond nog laat online ben :)

    Moqub

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als medewerker van een HBO-instelling in een functie die nauw raakt aan het onderwerp van mijn blog heb ik die afspraken toch al moeten maken. Of de baas een aantal van de gebruikte uren betaald doet daar niets aan af.

    Geen speciale status, geen speciale uren, wel het geluk dat doordat werk en bloggen zo dicht bij elkaar liggen de faciliteiten (hardware/software) die ik niet zelf hoef te betalen zeker helpen. Maar die zijn niet aangeschaft *omdat* ik er dan over/mee kan bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En in de HP/De Tijd van gisteren een interessant stukkie over internetten in de baas zijn tijd.

    En nee, ik heb (nog) geen afspraken met mijn baas gemaakt over het bloggen. Zolang het binnen de perken blijft hoeft dat ook niet denk ik. Publiceren op de Fontys mediatheekweblog MOET juist binnen werktijd maar een van de laatste berichten die ik daar geplaatst heb, publiceerde ik op vrijdagavond toen het voor mij toch echt weekend was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede middag, zei de dwaas op zaterdag.

    Leuk om te lezen dat mijn bericht tot de verbeelding spreekt.

    Ik wil nog wel graag een aanvulling plaatsen. Ik denk niet dat ik er al in geslaagd ben nieuwe klanten naar de bibliotheek te krijgen...maar ik weet wel zeker dat mensen online weer vaker de associatie maken met bibliotheken. Er wordt nu al wekenlang, waarschijnlijk voornamelijk door jongeren, gezocht op 'line rider' en veel van die zoekers klikken door op mijn post. Dan zien ze toch even kort 'Zeeuwse Bibliotheek' in beeld. Dat is een associatie waarvan ik denk dat die goed voor ons is in de zin van zichtbaarheid van je organisatie. Een bibliothecaris uit de VS had die ervaring ook:
    http://www.walkingpaper.org/388

    Zo zullen jullie ('de edubloggers') ook niet meteen leerlingen aantrekken met posts, maar jullie geven het onderwijs wel een menselijk gezicht, geven buitenstaanders inzichten die niet op reguliere websites zijn te vinden en informeren collega's over relevante ontwikkelingen of mogelijkheden.

    Ik vind dat dat veel toevoegt. Return of Investment is lastig te meten in deze maar dat het oplevert weet ik echt zeker. Ook de contacten zijn waardevol. Als er nog eens iets moet gebeuren in ons gebouw op het gebied van onderwijsinnovatie kun je best nog eens een mail verwachten. Voor advies, assistentie, whatever. Maar zonder het bloggen had ik nooit bij jou terecht gekomen. Dat ligt minder voor de hand, in ieder geval.

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er geen afspraken over gemaakt. Heb er geen uren voor. Dat wil niet zeggen dat ik nooit overdag op kantoor blog. Maar ook niet dat ik nooit in mijn vrije tijd mijn werkmail af handel etc. Het strikte onderscheid:
    - 9-5.30 uur: werktijd
    - alles daarbuiten: vrije tijd

    past m.i. niet bij een moderne samenleving. Veel zelfbeschikking over tijd wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de voorgaande 5 reacties zijn allemaal gedaan .... buiten "officiële" werktijd!. dat zegt al genoeg, denk ik (Oeps, ik doe er zelf ook aan mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen