Als trendmatcher legde ik verbanden tussen trends die ik tegenkwam op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs.
31 mei 2006
Workshop social software
Grappig dat hij zijn verhaal begon met een foto van gisterenavond die ik vanmorgen op m'n weblog had geplaatst. Daarmee kon hij gelijk de kracht en de snelheid van werken met behulp van weblogs en tools als Flickr laten zien.
Wat ik in Utrecht een tijdje terug liet zien door tijdens m'n presentatie een audiobericht op te nemen doet Pierre nu ook. Met het zweet op z'n hoofd activeert hij zijn mobieltje, belt met gabcast (in Londen)... en loopt vervolgens op mij af om me een vraag te stellen. Daar was ik eerlijk gezegd niet op voorbereid. Gelukkig heeft het gewerkt en staat zijn "interview" nu op zijn weblog!
Avondprogramma
Bij mij aan tafel zaten en paar enthousiaste medewerkers van SURFnet, Ben Welman van Saxion en Anja Stikker van de KUB (uit Tilburg). Altijd goed om met mensen uit verschillende hoeken ervaringen uit te wisselen.
30 mei 2006
Expert op afstand
Een gezamenlijk project van SURFnet en Kennisnet.
Je zet een sessie op tussen een school en een expert in het veld. Op deze manier kan een expert heel makkelijk veel scholen 'bedienen'. Er zijn al sessies geweest met bijv. Maarten van Rossum en Wim de Bie. Meer informatie op www.expertopafstand.nl.
Tijdens deze presentatie wordt er een live verbinding opgezet met Naturalis waar iemand zit die vertelt op welke manier zij deze tool inzetten om leerlingen van basisscholen toegang te geven. Hierbij wordt uiteraard gebruik gemaakt van Breeze dat we vanochtend al gezien hebben.
Kennisnet is nu bezig contacten te leggen met allerlei experts met wie contracten worden afgesloten zodat zij door scholen benaderd kunnen worden.
Deze dienst zal in eerste instantie beschikbaar komen voor PO, VO en BVE (Kennisnet) en uiteindelijk ook HO (SURFnet).
Zie ook http://surfnetkennisnetproject.nl.
Tribler P2P
Presentatie van Johan Pouwelse (TU Delft)
Peer to Peer is een krachtige technologie waarmee veel mogelijk is. Het is een goedkope manier van distribueren. Het is superieur aan IPTV. Het is robuust. Je hebt geen 'man in the middle' nodig. Wat bijv. kan is dat je heel makkelijk en goedkoop streaming video kunt verspreiden naar een groot publiek. Straks ligt bij de Mediamarkt een simpel camera'tje dat je direct aansluit op je internet aansluiting. Er zit ook een Skype aansluiting op trouwens.
Zodra ik weer thuis ben wil ik hier absoluut meer over weten. Jullie kunnen vast kijken op: http://tribler.org
Workshop surfgroepen
Vandaag en morgen ben ik te gast bij de Surfnet relatiedagen in Noordwijkerhout.
De eerste workshop van vandaag gaat over online samenwerken. Het afgelopen jaar heeft er een pilot gedraaid met op het laatst 800 deelnemers. Wat daarbij veel gedaan werd was bijv. stagebegeleiding op afstand. Eerste niveau van samenwerking betreft document sharing, waarbij gebruik wordt gemaakt van Sharepoint. En ja, je kunt dit ook benaderen met Firefox. Het mooie is dat je binnen Sharepoint ook gebruik kunt maken van takenlijsten. Alles werkt uiterst eenvoudig, althans volgens Andres Steyaart die een duidelijke uitleg geeft. Er is nu een Sharepoint gebruikersgroep waar heel veel informatie wordt uitgewisseld.
Tweede niveau is instant messaging. Waarbij video messaging mogelijk is. De applicatie is bij Surfnet te downloaden en lokaal te installeren.
Het laatste niveau is (hardware) video conferencing en webconferencing. De webconferencing kan binnen de surfgroepen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Macromedia Breeze. Met een simpele webcam is een prima kwaliteit haalbaar waarbij niet heel veel bandbreedte nodig is. Iedereen die op Surfnet is aangesloten kan een account aanvragen en aan de slag gaan. Je krijgt 100 Mb ruimte en zelfs een mysite omgeving. Voor Surfnet klanten zijn hier verder geen kosten aan verbonden. Met behulp van A-Select is single signon mogelijk. Surfnet organiseert maandelijks een workshop voor belangstellenden.
Kijk voor meer informatie op www.surfgroepen.nl.
29 mei 2006
Supersnel internet voor basisscholen
transmissiesnelheid is exceptioneel voor het Nederlandse basisonderwijs.
De supersnelle breedbandverbindingen maken het onder meer mogelijk om digitale leeromgevingen te ontwikkelen, te verspreiden en toe te passen in projectverband. Ook zullen hoge kwaliteit (interactieve) video, animaties, gesproken instructies en uitleg, oefeningen en toetsen in de lesprogramma's kunnen worden verwerkt. Via het glasnetwerk kunnen verschillende onderwijslocaties eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld en kan intensiever met andere (onderwijs)instellingen worden samengewerkt."
Maar die basisscholen in Tilburg... wat een snelheid!
Ik weet alleen niet wat ik me moet voorstellen bij de zin: "De supersnelle breedbandverbindingen maken het onder meer mogelijk om digitale leeromgevingen te ontwikkelen..." Volgens mij heb je voor het ontwikkelen van digitale leeromgevingen vooral visie, geld, goede programmeurs en gebruikers nodig...
Ook vreemd dat dit bericht alleen bij SARA staat en niet bij: Bandwidth Partner, CIAG BV*), Openbaar BasisOnderwijs Tilburg**) en de Stichting Katholiek Onderwijs Tilburg.
Dit lijkt me toch een mijlpaal waar je even bij stil mag staan. Hoe lang is het geleden dat we voor basisscholen nog spraken over ISDN verbindingen?
**)van de OBOT kon ik geen website vinden...
*)Van CIAG BV dateert het laatste nieuws van Vrijdag 30 september 2005:
"Vandaag is de website van CIAG BV live gegaan! Vooral de komende tijd worden nog veel meer informatie en interactieve elementen toegevoegd. Houd daarom onze website in de gaten!"
Zo kom ik zoveel tegen waar zoveel over te zeggen valt...
Kennisnet e-experimenteert met weblogs
De regeling e-Experimenten biedt ROC's, AOC's en vakscholen de kans om met behulp van ICT en internet het competentiegericht onderwijs aan te bieden.
De leden van het Innovatieplatform gebruiken de weblog als een nieuwe manier van communicatie. Wekelijks houden zij een weblog bij.
Lees de weblog van de leden van het Innovatieplatform e-Experimenten:
Gilde Opleidingen
Horizon College
Koning Willem I College
Leeuwenborgh Opleidingen
ROC ASA
ROC Eindhoven
ROC van Twente
ROC Zeeland
Wellantcollege
Ook het team e-Experimenten blogt mee! Neem een kijkje achter de schermen:
Weblog team e-Experimenten
Begin dit jaar meldde ik dat Kennisnet zelf met weblogs zou komen. Later moest ik dat bericht terugnemen. In dit geval wordt gebruik gemaakt van weblogs die gehost worden bij web-log.nl.
Hoe lang zal het duren voordat Kennisnet alsnog besluit hier zelf een tool voor neer te zetten?
28 mei 2006
Laminaat leggen
25 mei 2006
Direct bloggen vanuit Word 2007
Toch maar weer even bij Blogger ingelogd om een plaatje bij dit bericht te plaatsen. Nu zie ik dus ook de broncode en die is inderdaad heel schoon. Onderstaande tekst wordt omgeven door een P tag, een span tag voor xmlns="" en een span tag voor fontnaam en kleur. Da's alles, maar ik kan me niet herinneren dat ik in Word 2007 had aangegeven dat ik m'n tekst blauw wilde hebben.
Conclusie tot nu toe: Ik zie nog geen enkele reden waarom ik Word 2007 zou gebruiken om berichten op mijn weblog te plaatsen!
Daarnet m’n eerste bericht geplaatst vanuit Word 2007 en ik moet zeggen dat het inderdaad behoorlijk schone HTML code is die er opgehoest wordt. Maar Word haalt gewoon een trucje uit is mijn gevoel. Op het moment dat je kiest voor het publiceren van een bericht naar een weblog verandert de toolbar en heb je opeens minder mogelijkheden tot je beschikking. Zo zie ik niet hoe ik nog een tabel zou kunnen plaatsen. Terwijl ik in de Blogger schil kan switchen tussen de compose mode en de HTML mode zie ik in Word niet hoe ik handmatig code kan toevoegen. Als dat niet kan is het voor mij gelijk over en uit, want dat doe ik eigenlijk heel vaak. Ook het uploaden van afbeeldingen heb ik nog niet uitgetest. Je moet ook reeds bestaande berichten kunnen bewerken. Ik kon ze wel oproepen en bewerken, maar daarna opslaan lukte niet. Ook knalde m’n draadloze verbinding er spontaan uit, terwijl ik daar anders nooit last van heb en terwijl ik dit bericht aanmaak zijn er al 2 foutrapporten naar Microsoft verstuurd. We hebben het hier dus over een echte bèta versie. Het ziet er allemaal heel zachtblauw uit, maar ik kan er nog niet echt warm voor lopen. Zo slecht is die vertrouwde Bloggerschil dus blijkbaar niet… Zijn er meer mensen aan het testen?
Cool Cat Teacher
Vicki A. Davis vertelt op haar Cool Cat Teacher Log welke opdrachten ze haar studenten geeft en wat daarvan de resultaten zijn. Deze week vroeg ze naar de overeenkomsten en verschillen tussen wiki’s en weblogs en welke van de twee je waarvoor het beste kunt gebruiken. De antwoorden zijn niet echt verrassend maar wel goed om van studenten zelf te horen.
Ze besluit het bericht met haar eigen ideeën:
How I view wikis and blogsI see wikis and blogs as two complimentary tools in my classroom. One gives them information (wikis) and one gives them a voice (blogs.) Asking my classroom to choose between the two would be like me telling you that you had to choose between fork and a spoon for all of your dining needs. They both have a different purpose and are good for eating different things, likewise with wikis and blogs.I think that educators are really hitting on the strength of blogs for writing and engaging students in conversation. However, I think wikis are a great untapped resource for compiling information. Wikis are a vital part of my classroom now and absolutely essential to teaching. (They are also very easy compliments to classroom discussions and note compiling.)As you learn new skills for your summer, wikis should be high on the list!
Kortom, als je gaat eten mes én vork gebruiken dus! En als je deze zomer (als leerkracht) iets wil bijleren zet wiki’s dan hoog op je lijst!
Dit is het eerste bericht dat ik op m’n weblog plaats direct vanuit Word 2007. Mij is pure HTML code beloofd zonder de verschrikkelijke Word bagger die we gewend waren. Ik ben dus heel benieuwd hoe het eruit zal zien…
24 mei 2006
Mobiel bloggen bij web-log
Bij de "help" op web-log.nl staat nu:
"Tot onze spijt werkt het mobloggen nog niet. Wanneer deze mededelig weg is, kun je weer gebruik maken van mobiel loggen." Ja, er staat echt mededelig...
Op het weblog van Maarten Schenk lees ik dat het vanaf vandaag mogelijk moet zijn om te mobloggen. Maarten werkt bij Six Apart en doet de migratie bij web-log.nl naar de typepad omgeving.
De term mobloggen staat voor 'Mobiel Bloggen'. Dankzij mobloggen kun je berichten aan je weblog toevoegen zonder dat je direct gebruik maakt van een computer. Met moblogging kun je korte berichten en/of foto's van een mobiele telefoon, PDA of digitale camera automatisch op de weblog (die je hier hebt aangegeven) laten plaatsen.
Dat wil ik natuurlijk gelijk uitproberen met m'n Qtek! Maar helaas, het werkt (nog) niet. Wat ik dan niet begrijp is dat je het wel aankondigt?
Leren van kinderen
"Het instructiemateriaal bevat de theoretische achtergrond voor de lessen met de docenten. Deze basiskennis is minimaal nodig om iets van het proces te kunnen begrijpen en invloed te hebben op het resultaat. Wil je met leerlingen aan de slag lees het materiaal dan goed door. Je hoeft dan niet alles te weten van het veelzijdige werk van televisie maken, maar misschien is het wel interessant genoeg om het eens helemaal door te lezen. De teksten zijn ook geschikt voor leerlingen!"
Onderwerpen zijn: Programma, Beeldtaal, De beeldas, Opname, Camera, Geluid, Montage vormgeving, Het interview, Storyboard en Studio.
Mijn idee is dat wanneer het materiaal geschikt is voor kinderen, het voor ons ook heel bruikbaar kan zijn. Waarom zijn de boeken van Addo Stuur zo'n succes gebleken en op hoeveel plekken (buiten mijn kantoor) kom ik geen boeken tegen in de reeks "voor dummies"?
Kidsview tv hanteert een leuk concept:
"Een KidsviewTV televisieprogramma is opgebouwd volgens een vaststaand format. De totale lengte van het uit te zenden programma is 15 minuten. Scholen krijgen ongeveer 4 ½ minuut om in te vullen per school. Dit kan door één groot format-item te maken of twee kleine format-items.
Deze formatonderdelen zijn bedacht om leerlingen van alle niveaus en leeftijden te laten participeren. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om binnen een stramien speelse elementen in te voegen."
Lees meer over de verschillende formatonderdelen.
21 mei 2006
Absoluut geweldige tool!
Wat een geweldige tool!
Je kunt er heel snel een matrix mee genereren waar je tekstblokjes op kunt slepen. Je kunt aangeven of bezoekers nieuwe blokjes mogen aanmaken en je kunt eventueel definiëren in welk vak een blokje hoort te staan. Op die manier kan dit dus ook dienen als een simpele toets of test omgeving.
Ik laat de voorbeelden even voor zich spreken: SWOT analyse, verwachtingen, categorieën.
Alles wordt gedefinieerd in een simpel XML bestandje. Die van de SWOT analyse ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Het is alleen even opletten met speciale karakters, zoals in het woord financiën.
Voor de rest werkt het zo simpel en zo makkelijk!
Naast het XML bestand moet je een gewoon HTML bestand en dragndrop.swf (70Kb) in één directory plaatsen. Dat is alles!
De benodigde bestanden met uitleg zijn gratis te downloaden van een site die onderdeel uitmaakt van de University of Leeds.
Binnenkort zal het op de markt komen via Webducate en dan zal er zeker voor betaald moeten worden. Snel downloaden dus!
Op Webducate kom ik nog iets prachtigs tegen: Accessible Multimedia Player
Heel jammer dat ik daarvan niet de broncode kan achterhalen, want dit ziet er ook heel gelikt uit. Iedereen die geinteresseerd is in screen- en vodcasts moét hier even naar kijken. Als dit net zo simpel wordt aangestuurd als de screendumps doen geloven heeft het bedrijfje volgens mij iets heel moois in handen!
20 mei 2006
Webloggen op (les)locatie
Inmiddels is duidelijk dat "het muntje" is gevallen bij het team van de opleiding Sport en Bewegen in Emmen. Er zijn nu al 4 weblogs van evenzovele trainingskampen!
Al met al dus een prima investering.
19 mei 2006
Niks leuks op tv?
Kijk dan eens op: 10 ways
Light is al heel mooi, maar Information werkt echt verslavend!
Klik op een plek in de foto, zoom in en klik verder...
Wow, genieten met Shockwave!
Hoe kom je af van Mini-Microsoft?
Straf niet degene die de vuile was buitenhangt, maar doe iets aan de mensen die de was vuil maken! Koester juist degene die het naar buiten brengt, want hij doet goed werk. Veel belangrijker is het om er als bedrijf voor te zorgen dat werknemers geen enkele reden hebben om te klagen. Dat kun je doen door ze zo goed mogelijk te faciliteren.
"Buy every employee a top-of-the-line Dell machine with dual monitors running Windows Vista. And do it now."
En zo noemt hij nog veel meer maatregelen. De mooiste voor ons allemaal is:
"What's the moonshot? A guaranteed Terabyte of Internet-based storage space for EVERYTHING and for EVERYONE running Windows in the world."
Nu snap je misschien ook waarom Apple z'n machines geschikt maakt voor Windows:-)
Iedere manager van elk bedrijf zou dit bericht eens goed moeten doorlezen en nadenken over wat erin staat. Voor mij was het een geweldige Eye-opener (maar ik ben geen manager)...
Bekwaamheden onderhouden?
Minister Van der Hoeven neemt geen initiatief om aparte bekwaamheidseisen te laten ontwikkelen voor leraren in het beroepsonderwijs. Voor hen blijven de vastgestelde bekwaamheidseisen VO/BVE gelden. Eerder had de Tweede Kamer hierom gevraagd. Van der Hoeven besloot hiertoe na onderzoek van het Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (LBPO).
De lerarenopleidingen moeten leraren opleiden tot de brede bekwaamheid voor het VO/BVE. De leraar moet kunnen functioneren in alle onderwijsvormen: praktijkonderwijs, VMBO, educatie en beroepsonderwijs en de eerste drie leerjaren van HAVO en VWO. Lerarenopleidingen kunnen aankomende leraren wel specialisaties aanbieden gericht op een bepaalde inhoud of een bepaald deel of sector van het onderwijs. Zittende leraren moeten hun bekwaamheden onderhouden. Daarbij kunnen ze zich ook op dergelijke specialisaties richten. De minister zal over de betekenis van het oordeel van het LPBO op korte termijn in gesprek gaan met de lerarenopleidingen.
Wat een raar bericht zul je zeggen. Tja, geen inspiratie vanavond. Vandaag op m'n werk spannende beleids/klankbord discussies en toen ik na een etentje van een afscheidnemende collega (onderweg ook nog geflitst met 70 in de bebouwde kom) thuiskwam bijna niemand thuis, terwijl mijn zoon vandaag 17 werd, maar op werkweek in Engeland, ik bedoel maar...
Dus dan maar even Googlen op wat nieuws. Iedereen heeft al iets gezegd over de nieuwe skypecastmogelijkheden tot 100 deelnemers, dus wat kun je nog voor nieuws melden?
Volledig desperate voer ik "education" in als zoekwoord bij Google en krijg als eerste hit de startpagina terug van het Ministerie van Onderwijs!
Daar lees ik het geruststellende nieuws: "Minister Van der Hoeven neemt geen initiatief om aparte bekwaamheidseisen te laten ontwikkelen voor leraren in het beroepsonderwijs." "Zittende leraren moeten hun bekwaamheden onderhouden."
Betekent dit nu inderdaad dat ze niets hoeven bij te leren, maar alleen hoeven te onderhouden wat ze begin jaren tachtig hebben geleerd? Heeft het Sociaal Cultureel Planbureau dan toch gelijk? Is de achterstand inderdaad onoverbrugbaar geworden?
Soms kan ik het allemaal niet zo goed meer volgen...
17 mei 2006
Een impressie van Web 2.0.
Vandaag kreeg ik het bericht dat "uit voorzorg voor eventuele auteursrechtelijke problemen" het filmpje waar ik in dit bericht melding van maakte verwijderd is...
Vandaag werd ik door dezelfde bron als die Computers in de klas noemde getipt dat er een mooi filmpje op internet staat over web2.0. De url die we krijgen verwijst naar de-heer.net corporate weblog.
Tijd voor een beetje research. Als je het filmpje bekijkt zie je het logo voorbij komen van Kennisnet. Kennisnet en web2.0? Als je wat door het weblog bladert blijkt de auteur bij Kennisnet te werken. Wat daar blijkbaar nog niet "in de lijn" mogelijk is geeft hij ruimte op zijn eigen weblog.
Hoe herkenbaar voor mij! Hoeveel lezers weten dat ik "gewoon" een baan heb bij het Drenthe College, een ROC in Drenthe (en omgeving). Ook ik probeer werk en privé een beetje gescheiden te houden waarbij ik (en m'n baas) weet dat die dingen vaak in elkaar overlopen en elkaar kunnen versterken. Heb ik van m'n werk een hobby gemaakt, of van mijn hobby een goed betaalde baan? Bill Gates zei vorig jaar al dat werk en privé helemaal door elkaar heen gaan lopen (zie zijn executive E-mail). Of dat goed is of niet... ik weet het niet. Bij alles wat ik tegenkom, of dat nu in het weekend is, 's avonds of overdag bedenk ik wat ik daarmee in m'n "werk" zou kunnen. Is dat niet een logische gedachte?
Maar goed, een beetje research zei ik.
"Dit is een impressie van Web 2.0. De eigenschappen van Web 2.0 worden gekoppeld aan applicaties en met voorbeelden wordt inzichtelijk gemaakt hoe web2.0 begrepen kan worden in relatie tot web1.0"
Als trefwoorden zijn meegegeven: web 2.0, participatie, interactiviteit, sociaal, bottom up.
Voor mij een bewijs dat Kennisnet wakker (aan het worden) is, en druk nadenkt over "onze" toekomst!
16 mei 2006
Webpagina als PDF bestand
Ga naar de website van HTML2PDF, vul de url in van de pagina waarvan je een PDF bestand wilt hebben, druk op een knop... en binnen enkele seconden wordt het PDF bestand je aangeboden!
Geweldige tool die vanaf nu hoog tussen mijn bookmarks staat!
Gevonden via: Digitaal Inlichtingenwerk Zeeuwse Bibliotheek
Google Notebook gelanceerd
Zojuist Google Notebook geinstalleerd. Je moet er namelijk wel iets voor downloaden en installeren, maar dan krijg je ook weer wat moois toegevoegd: een klein icoontje rechts onderin je browser. Als je daarop klikt kun je een notitie toevoegen in een notebook. Je kunt meerdere notebooks aanmaken en daarbij aangeven of ze privé zijn of openbaar.
Natuurlijk heb ik er snel eentje publiek gemaak zodat jullie kunnen kijken. Niet veel tijd (ik zit "in de baas z'n tijd") om te testen nu, maar mijn eerste indruk is: GEWELDIG!
Neem een kijkje in mijn publieke notebook.
Deep Dive...
Zoals je reeds hebt vernomen is er een Denktank opgezet voor het inventariseren en uitwerken van de mogelijkheden om op basis van web 2.0-principes naar het aanbod van **** te kijken. Daarbij is de opdracht om geinsprireerd op Web 2.0 vs Web 1.0 een nieuwe richting voor **** uit te denken samen met mensen vanuit het onderwijs zelf.
Na uitvoerig overleg is besloten om met behulp van een zogenoemde Deep Dive sessie de eerste contouren te schetsen van relevante Web 2.0 processen waarop een nieuwe strategie zou kunnen inspelen.
Een Deep Dive sessie is een veredelde brainstorm sessie dus je hoeft je zwemvliezen niet mee te nemen. Om tijdens deze sessie het hoogste rendement te behalen hebben we gekozen voor de volgende samenstelling van Deep Dive deelnemers:
****,****,****,****,****,****,****,****,****,****.
Gezamelijk met mensen vanuit het onderwijs zullen we tijdens deze Deep Dive sessie elkaar inspireren met nieuwe ideeen en inzichten en deze uitwerken tot concrete voorbeelden. Meer info over de Deep Dive en de opdracht volgt.
De Deep Dive sessie kan plaatsvinden op 19 juni 2006. Wij willen je daarom vragen om aan te geven of je op deze dag beschikbaar bent om deel te nemen aan de Deep Dive sessie die naar alle waarschijnlijkheid een hele dag in beslag neemt.
We hopen dat je enthousiast bent over deze inspirerende dag en dat je beschikbaar bent om deel te nemen."
Was getekend: ****
Natuurlijk heb ik ja gezegd en ga ik er graag naar toe.
Helaas mag ik hier niet melden om welke club het gaat, maar ik hoop echt dat we hier straks met z'n allen de vruchten van gaan plukken. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen! Ik houd jullie op de hoogte, en als je me web2.0 dingen mee wilt geven waarvan je vindt dat die hun weg zouden moeten vinden naar het onderwijs, dan houd ik me van harte aanbevolen...
15 mei 2006
Digitale achterstand
"De effecten van ict-gebruik bij leerlingen komen tot uitdrukking in meer leren, sneller leren, met meer plezier leren en zichzelf succesvoller voelen. Deze leerwinst is toe te schrijven aan betere computervoorzieningen in het onderwijs, verbeterde kwaliteit van computerprogramma’s en toename van de ict-vaardigheden bij leerlingen.
De achterstand van leraren ten opzichte van leerlingen, wat betreft de technische kennis van computers en internet is niet meer te overbruggen. De leraren kunnen de leerlingen echter wel bijbrengen hoe zij on-line met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld informatie van internet op waarde moeten schatten."
Dit staat allemaal in het Jaarboek ICT en samenleving 2006: De Digitale Generatie, uitgegeven door het Sociaal en Cultureel Planbureau.
In de kop van het bericht staat nog netjes "lijkt" maar verderop is het al een voldongen feit: de afstand IS niet meer te overbruggen!
Het spijt me, maar ik kan me hier maar moeilijk bij neerleggen. Vanaf morgen kan iedere docent die dit ergens gelezen heeft (hebben ze tijd om de krant bij te houden?) dit als excuus aanvoeren. Marc Prensky zei het ook al: "Don't try to keep up with them."
Stel je voor dat rijschoolhouders tegen onze 18 jarigen gaan zeggen: sorry jongen, ik kan je nog wel vertellen hoe je hem schoon moet maken, maar dat schakelen tegenwoordig gaat mij veel te gemakkelijk, je hoeft niet eens meer te weten wat dubbelclutchen is. Met rijden kan ik je dus niet meer helpen."
Wat is dat: "de technische kennis van computers en internet?"
Mijn zoon van 16 heeft echt geen idee wat er in zit, maar hij gebruikt hem gewoon. Helemaal trouwens zoals verder in het rapport beschreven... prima toch?
Maar goed, het bericht komt van het Sociaal en Cultureel Planbureau, dus ik moet het maar accepteren en het vanaf nu over een andere boeg gaan gooien als ik collega's probeer te enthousiasmeren voor web2.0 mogelijkheden.
"Weet je wat, jij kunt ze vast nog wel bijbrengen hoe zij on-line met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld informatie van internet op waarde moeten schatten."
De rest zoeken ze zelf wel uit. Daar hebben ze jou echt niet meer voor nodig!
14 mei 2006
Wanneer ben je succesvol?
- Vergoeding van reiskosten, hotelkosten en conference fee voor het Educause 2006-bezoek (bij succesvolle uitvoering en afronding van de taken)...
Dan komen er bij mij natuurlijk weer vragen op.
Wanneer ben je succesvol als (conferentie)blogger? Als je ieder uur een bericht plaatst? Als je van iedere sessie iets maakt? Hoeveel woorden moet je bericht dan minimaal bevatten? Moéten er foto's bij? Als je er een podcast van gemaakt hebt? Als er ook wat video bij zit?
Kortom: waar leg je de lat als organisatie en wat mag/kan je vragen van iemand? Voor bijv. een vrachtwagenchauffeur ligt het vrij duidelijk wat die moet kunnen, maar wanneer ben je als Blogger nu succesvol, en wat zijn je taken allemaal precies?
13 mei 2006
Klembord via internet
(bron: www.hccmagazine.nl)
Natuurlijk gelijk uitproberen met de tekst die me hierop attent maakte. Ik heb de optie: "As long as possible" aangevinkt en ben benieuwd hoe lang dat in de praktijk zal zijn...
Dit ziet er nu nog heel archaïsch uit, maar het is een kwestie van tijd dat iets dergelijks wordt aangeboden met alle opmaakmogelijkheden enz. Over rechten wordt helemaal niets gezegd. Ga er dus maar van uit dat alles wat je hier plaatst in principe niet meer (alleen) van jou is. Ben benieuwd of vanavond nog dezelfde tekst op "mijn" pagina staat.
Naar Amerika!
Wat in Veldhoven voor mij begon als "vingeroefening" krijgt hiermee dus een prachtig vervolg.
Waar Surf vooral inzet op het gebruik van (6!) wiki's wil het Consortium voor Innovatie alle (mogelijk 120) deelnemers aan de reis een eigen weblog aanbieden om hun ervaringen vast te leggen. Aan mij de vraag om dat te ondersteunen en te begeleiden.
Al zullen maar 12 deelnemers van die mogelijkheid gebruik maken betekent dat toch dat we straks minstens 13 weblogs hebben met persoonlijke verslagen van de conferentie! Ook worden vantevoren afspraken gemaakt over te gebruiken tags wanneer foto's worden geupload naar Flickr enzovoort. Zo zullen er vast meer ideeën zijn die ervoor kunnen zorgen dat de opgedane indrukken op een goede manier beschikbaar komen voor "de thuisblijvers".
Ik heb al inspiratie opgedaan op dit weblog maar houd me van harte aanbevolen voor meer suggesties.
De vraag is dus: Hoe kun je zo optimaal mogelijk verslag doen van een conferentie waar niet iedereen naartoe gaat?
Alle mogelijke ideeën zijn welkom!
11 mei 2006
Google News Cloud
Ik heb inmiddels contact gehad met de maker en hij zegt helemaal verrast te zijn door alle reacties die hij heeft ontvangen. Hij is druk bezig z'n code wat verder te tunen en heeft me beloofd ook met een versie te komen die met het Nederlandse nieuws overweg kan:
The NC engine requires some small tweaks to work perfectly on new languages, it'd be very nice to have your help when the time comes to add Dutch news to it.
About the routine, The entire system is written in Python. I'm still hard working on it. Soon, I'll post some technical stuff about it on the site."
Straks kun je je leerlingen een verhaaltje laten schrijven waar de "highlighted" woorden in moeten voorkomen! Ik hoop voor Fernando dat hij zijn idee goed weet te verkopen...
09 mei 2006
RockYou
Weer een nieuwe manier om een soort van slide show te maken.
Via RockYou.com kun je foto's uploaden, er een tekstje bij plaatsen, kleurtjes kiezen, transities aanpassen en je krijgt de code die je nodig hebt om in je site te plakken.
Remote Display van PDA naar PC
De tool is ook goed in te zetten als je iets van je PDA bijv. via een beamer wilt demonstreren. Het programma: Remote Display Control for Pocket PC stamt uit 2003 en op de site staat dat het alleen bedoeld is "for English Windows Powered Pocket PC" maar op mijn Qtek 9100 met Nederlandstalig Windows mobile 5 draait het ook prima! Het enige wat het programma niet aankan is het een kwartslag draaien van het scherm op het moment dat ik m'n toetsenbordje uitschuif. Ik gebruik het via de sync kabel, maar het schijnt zelfs draadloos te kunnen werken (als je wifi hebt). Uitgebreide uitleg over installatie en werking is te vinden bij ZDnetUK.
08 mei 2006
Kerndoelen Primair Onderwijs
Natuurlijk snel even gekeken of ICT op de een of andere manier ook expliciet aandacht krijgt. Het wordt me duidelijk dat ICT in ieder geval geen doel op zich is, maar als middel had het wat mij betreft best vaker genoemd mogen worden.
Voor het eerst kom ik wat tegen onder de rubriek Kerndoelen Nederlands > Schriftelijk onderwijs, kerndoel 4:
"De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen."
en bij kerndoel 6:
"De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen."
Dan een hele tijd niks tot we aankomen bij kerndoel 52 in de rubriek Oriëntatie op jezelf en de wereld > Tijd:
"De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer."
Mogen we op basis hiervan de conclusie trekken dat ICT geen bijzondere aandacht meer nodig heeft en gewoon volledig geïntegreerd is in de dagelijkse onderwijspraktijk?
Ik weet het: in de kerndoelen staat natuurlijk ook niets over het schoolbord of de videorecorder, maar om het nu al als tijdvak in de geschiedenis te zetten naast ridders en pruiken vind ik toch ook wel wat om over na te denken...
Bij Kennisnet is alles na te lezen én te downloaden.
07 mei 2006
De Pepper Pad als open alternatief
Klik op de foto voor een vergroting met duidelijke weergave van de bedieningsmogelijkheden.
06 mei 2006
Mag ik ook foto's maken?
De gewone kleine 'huis, tuin en keuken' fototoestellen mag je gewoon meenemen op het terrein van Arrow Rock Festival. Zolang er maar geen telelens op zit. Ook wegwerptoestellen zijn uiteraard toegestaan op het terrein.
Tot zover de informatie op de website. Niets over geluidsopnames. Zou ik Roger Waters gewoon mogen vastleggen en misschien wel en stukje als (bijna) live podcast uitzenden? Of zal ik alle gadgets thuislaten en gewoon lekker gaan genieten...
05 mei 2006
Googlemaps op je mobieltje
Een werkende demo is met je PC te bekijken op: Take a Tour
04 mei 2006
Help, ik verdwaal!
Kortom, teveel voor deze ene vakantieweek! Volgende week werk ik weer "normaal". Hoeveel procent van mijn (werk)tijd mag/moet ik aan dit soort zaken besteden? Hoe gaan anderen daarmee om?
Podcast Autocue
Kwestie van tekst ingeven, op start drukken en netjes (maar natuurlijk wel natuurlijk) voorlezen wat er staat. Je kunt de tekst sneller en langzamer laten scrollen, font en grootte aanpassen én naar gemarkeerde gedeeltes in de tekst springen. Voor mensen als Pierre misschien niet nodig, maar voor anderen wellicht een uitkomst!
03 mei 2006
De hei op
2 bordercollies, 600 schapen, een herder en ik zei de gek...
Update: De posting van vanmiddag was natuurlijk niet meer dan een excuus om te kijken of ik midden op de Benderse heide (bij Ruinen in Drenthe) ook GPRS verbinding zou hebben.
Gelukkig had ik nog een andere camera meegenomen zodat ik ook wat "echte" foto's heb kunnen maken. Prachtig weer, maar moeilijke lichtomstandigheden om mooie foto's te maken (of gewoon te weinig ervaring). Toen ik Roelof (de herder aan wie ik Webber, mijn bordercollie en veel wijze lessen te danken heb) uitlegde dat ik even een foto op m'n weblog had gezet en "nu gewoon" op internet zat kreeg ik een vreemde blik terug...
01 mei 2006
Eye-Film
(Gelukkig zit dat kleine ding wel in een groot doosje:-)
Waarschijnlijk ben ik daarmee als "early adopter" weer eens te vroeg (en te duur uit) geweest, want binnenkort komt er een SD kaartje op de markt waar naast voldoende geheugen ook WiFi zit ingebouwd. Hoe dit dan zonder programmeerbare intelligentie kan "praten" met bijv. een PDA is mij nog een raadsel, maar het lijkt me absoluut een gat in de markt!
Kortom, wil je er ook een, wacht dan tot ik hem gekocht heb. Daarna worden ze altijd binnen een week een stuk goedkoper...:-(