Eigenlijk zit mijn hoofd nog te vol met de ervaringen van de afgelopen dag om er goed verslag van te doen. Vanochtend mocht ik de studiedag op een school voor speciaal onderwijs starten met een verhaal van 3 kwartier over weblogs (in het onderwijs) en 's middags in Emmeloord mijn "Skype op usb" project presenteren aan mensen die waren afgekomen op het thema "ontketende content".
Een grotere tegenstelling kun je je haast niet voorstellen: Waar 's ochtends een aantal mensen voor het eerst kennis maakten met het fenomeen weblog vlogen 's middags de web2.0 termen je om de oren. De ene presentator wist nog meer buzzwords te genereren dan de ander. Geweldig om te ervaren, maar het liet vandaag zelfs mij in verwarring achter toen ik de balans opmakend in de auto naar huis reed. Wat een wereld van verschil!
Ik hoop er later opterug te komen. Nu volsta ik met verwijzing naar de foto's die in Sneek en in Emmeloord gemaakt heb.
Toch nog een aanvulling, kijkend naar de titel die ik een half uur geleden bedacht had. Denk nu niet dat de verwarring sloeg op de ochtend en de omarming op de middag. In beide sessies werden dezelfde vragen gesteld: wat is de meerwaarde, wat moet de docent hiermee, wat kunnen we de leerling nog leren, wat is de verantwoordelijkheid van de directie, is het geen hype...
Een van de laatste dingen die ik vanmiddag iemand hoorde zeggen was: "ik zou niet weten wat ik met een weblog zou moeten".
Ik soms ook niet...
Ik wilde vanmiddag al even reageren op deze post, maar de firewall op m'n werk had daar andere ideeën over.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het een prachtige beschrijving van een gevoel dat ik me heel goed kan voorstellen. Ik was al benieuwd naar je ervaringen met het laten zien van een weblog aan een klas waar het voor een aantal wellicht nog nieuw is. En dan vervolgens het contrast met Emmeloord.
Mooi verwoord en ik neem aan dat jij aannneemt, althans neem dat anders maar van mij aan, dat je juist door dit soort postings wèl weet wat je met een weblog moet doen.
Een (edu)blogger onderzoekt en schrijft om nieuwe inzichten een plaats te geven, verbindingen te maken met al bestaande kennis(sen).
BeantwoordenVerwijderenDe juf die niet weet waarom je dingen onder woorden moet brengen om er iets van te leren heeft iets gemist in het verhaal over effectief onderwijs.
Logisch, want ze volgt geen blogs.
Tsss.