Ik heb een serieus probleem.
Ik ben ervan overtuigd dat de gemmiddelde leerkracht, of het nu een onderwijzer is aan een basisschool, een docent in het VO of een hoogleraar aan een universiteit, vanaf nu jaren vooruit kan met de (web2.0 en online) tools die we nu al tot onze beschikking hebben. Ik merk bij de presentaties die ik her en der in het land geef dat mensen helemaal gek worden van de mogelijkheden die er nu al zijn en die we in ons enthousiasme allemaal aanreiken. "Hoe moeten we dat in vredesnaam bijhouden en ons eigen maken?" is een veelgehoorde reactie.
Zelf kom ik dagelijks meerdere nieuwe tools tegen die allemaal heel bruikbaar lijken.
Hoe kunnen we daar waar het ons als trendwatchers/matchers al nauwelijks lukt om alles te bekijken, laat staan te beoordelen, te beschrijven en toe te passen, van collega's verwachten dat zij dat ook allemaal gaan doen?
Ik ben geneigd om te zeggen: "Het is nu even genoeg geweest. Stop met nieuwe dingen en ga eerst maar eens dat wat we nu hebben goed inbedden in je elo's, je lessen en je werkwijze."
Aan de andere kant realiseer ik me dat dit onmogelijk is. We staan pas aan het begin van nog een hele reeks nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Het is fascinerend te volgen hoe er steeds weer nieuwe (variaties op) applicaties bedacht worden.
Een (voor mij) nieuwe tool als Scribd is té mooi om niet te bekijken en aan te prijzen en zo dienen zich er vrijwel dagelijks nog veel meer aan.
Waar ik mee zit is voor mezelf de keus te maken:
Moet ik me als "trendmatcher" breed - en dus - oppervlakkig blijven oriënteren op al dat moois, of moet ik een duidelijke keuze maken en zeggen: "Vanaf nu kijk ik alleen nog maar alles wat Google in al z'n varianten het onderwijs aanbiedt". (bijvoorbeeld)
Alleen al met Google for Educators en nu ook Infinite Thinking kun je jaren vooruit.
Ter illustratie: de Mac dozen staan te lonken en ik wil het goed en gedegen aanpakken, maar kan me niet losmaken van al die feeds met interessante berichten die ook het lezen waard zijn.
Morgen wordt het mooi weer, dus "moet" ik de tuin in...
Ik zal keuzes moeten maken en iets laten vallen, maar wat?
Herken je dit en kun je me adviseren?
Ha Willem,
BeantwoordenVerwijderenTip voor de dozen, pak ze uit en neem maximaal een half uur en je kunt de tuin in. De installatie van een nieuwe Mac is zo gepiept. Tenzij je daarna de Mac niet los kunt laten en nooit meer de tuin in komt natuurlijk ;-)
Marieke
Willem, ZOOO herkenbaar. Ik klaag daar ook voortdurend over, het is niet te doen. Vorig jaar had ik mijn feeds teruggebracht tot 125, maar dan mis ik gewoon teveel voor mijn gevoel (en zit ik dus nu weer op ruim 200). Misschien maar gewoon aan toegeven?
BeantwoordenVerwijderenBreedte of verdieping? Dat is lastig te beantwoorden, omdat ik me niet exact in je rol/functie kan verplaatsen. Zoals je schrijft over o.a. toepassingsmogelijkheden in het onderwijs, zou ik bijna zeggen breedte. Daarmee houd je immers het aanbod van nieuwe mogelijkheden in de gaten.
Zou je misschien een team moeten vormen? Met iemand in je zelfde vakgebied, waarbij de één dan wat meer de markt in de gaten blijft houden en de ander zich wat meer richt op de verdieping van tools (werkt dit goed, is het toepasbaar). Nu doe je het allebei en dat is wel eens lastig. Maar toch ook vooral leuk?
Succes met de Mac en met de tuin!
De dozen zijn het belangrijkst, echt.
BeantwoordenVerwijderenDaarna de tuin in, met fototoestel. Inventariseer wat er nog gedaan moet worden.
Na een kwartiertje terug en spelen met iLife.
RSS checken, effe surfen.
De rest van de dag vrij voor de tuin.
Al schoffelend kun je bedenken wat belangrijk is. Nieuw en beter heeft alleen zin in het licht van: wat maakt dat kinderen dingen beter begrijpen of beter onthouden.
Spelen en schoffelen is belangrijk, denk ik. Wie hogere dingen wil denken moet met de handen in de grond zitten.
Aandachtseconomie. Ik kies voor breed. Er zijn zoveel toepassingen dat iedereen keuzes moet maken.
BeantwoordenVerwijderenIk kijk dus naar de doelgroep en wijs dan op verschillende mogelijkheden. Office-en opslag toepassingen online, communicatie-tools, presentatietools, widgets en gadgets.
Het is verleidelijk om dan alle mogelijkheden te belichten. Dat gaat echt niet. Daarom maar wijzen op de rode lijn en de snelheid van de ontwikkelingen.
In de vaart der volkeren vallen na verloop van tijd ook weer zaken af.
Tussen early adopters en de grote massa zit nog een hele kloof. Kan ook bijna niet anders. Maar die eerste groep heeft ook meer dan ooit de handen vol.
Media-educatie zou tegenwoordig ook anders moeten. In plaats van een keer per jaar een lesje trends zou het maandelijks ook kunnen.
Willem, durf te scannen en te skippen. Veel wat je leest is 'just in case'. Ik sla interessante berichten steeds vaker op in del.icio.us. En zoek via de zoekoptie later in deze social bookmark tool.
BeantwoordenVerwijderenIn een binnenkort te publiceren artikel stelt Paul Kirschner voor om vooral te focussen op technologie die we al hebben. Ik vind dat een linke opvatting. Want dan zouden we nu nog niet aan de slag zijn met social software. Doe vooral wat je leuk vind. Maar ik zou me breed blijven oriënteren en me zeer selectief gaan verdiepen in nieuwe tools. Tip: wacht eerst tot enkele gerenommeerde bloggers er over schrijven. Je hoeft niet altijd de eerste te zijn.
Helemaal eens met 'oms-go':
BeantwoordenVerwijderenFocus je op een bepaald segment en wacht totdat iets dat in jouw scope past veel buzz krijgt op blogs die in jouw ogen een goede reputatie hebben.
Soms een scoop is natuurlijk leuk, maar DAAR moet je het niet voor doen. En let daar wel mee op op want scoops over diensten of andere ontwikkelingen die later een miskleun blijken te zijn of binnen de kortste tijd weer worden overruled door een nieuwe, schaden de reputatie van jouw blog weer.
Tja dit is natuurlijk een keuze die iedere trendwatcher voor zichzelf moet maken.
BeantwoordenVerwijderenWil jij je richten op één vak/ontwikkelingsgebied of wil jij jezelf op algemene trends richten. Alleen door je op ICT trends en het onderwijs te richten heb je al een keuze gemaakt. Je had je ook kunnen richten op ICT trends in het bedrijfsleven of op leertheoretische trends binnen het onderwijs.
Waar haal jij voor jezelf het meeste uit? Wat wil jij jezelf als doel stellen.
Wil jij experimenteren met alle nieuwe technieken binnen je eigen onderwijs en deze ervaringen met anderen delen. Wil je alleen een overzicht van nieuwe technieken creëren met mogelijkheden binnen het onderwijs voor jezelf en voor andere. Wil je jezelf gaan richten op één tool en deze verder uitdiepen en de kennis die je hierover op doet delen.
Ook niet onbelangrijk wie jij tot je doelgroep rekent. Blog jij vooral voor jezelf en vind je het leuk als anderen mee lezen. Wil je bloggen voor enthousiaste docenten die al veel met ICT bezig zijn of voor docenten die iets minder vaardig zijn.
Het is jou blog en zijn jou regels. Jij mag zelf bepalen of waarover je wat blogt en voor wie je blogt
Persoonlijk vind ik het prima als je doorgaat zoals je nu bezig bent. Van de tools die je tegenkomt en nuttig vind een bericht plaatsen en van enkele die je zelf gebruikt hebt een verslag plaatsen