02 september 2007

Oproep aan docenten

Vandaag plaatst Pierre Gorissen een oproep op zijn weblog aan alle docenten en eigenlijk iedereen die wel eens (Powerpoint) presentaties maakt om die online te zetten en ze te delen.
In een tweede bericht komt hij met extra uitleg over de oproep en beschrijft hij een aantal mogelijkheden.
Ook komt hij met de volgende stelling:
Drempels weg
"Ik geloof niet dat er nog drempels overblijven voor het online plaatsen van een presentatie. Zelfs als je alleen de dia's online wilt zetten is het aanbod van diensten en het gebruiksgemak er van inmiddels groot genoeg, zeker vergeleken met het alternatief, om het gewoon standaard onderdeel van je werkwijze te maken."

Natuurlijk moet ik wel met Pierre instemmen alhoewel ik me toch afvraag hoeveel leerkrachten zich aangesproken zullen voelen en de moeite nemen om aan deze oproep gehoor te geven.
Toevallig was ik de afgelopen dagen zelf ook bezig een van de mogelijkheden die Pierre noemt uit te testen, maar ik vind dat (als je het goed wilt doen) het toch behoorlijk veel tijd kost. Het uploaden van een presentatie naar Slideshare is inderdaad geen moeite, maar voor Vcasmo en Zentation moet je echt wel de nodige tijd uittrekken.
Nu kunnen we tijdgebrek als een makkelijk excuus afdoen, maar laten we eerlijk zijn: hoeveel leerkrachten zijn zo gek als Pierre en ik om op een rustige zondag zich met dit soort dingen bezig te houden?
En het is natuurlijk niet alleen het plaatsen van het materiaal wat tijd kost. Vervolgens zul je ook de link ernaartoe op de een of andere manier kenbaar moeten maken. Pierre en ik hebben daar ons weblog voor, maar voor hoeveel docenten geldt dat? Hoeveel docenten werken dagelijks links bij in hun electronische leeromgeving, zo ze daar al toegang toe hebben?

Ik wil er voor waken mensen het gevoel te geven dat wat wij doen zo makkelijk is dat iedereen dat maar als standard procedure moet zien. Ik ben bang dat de realiteit toch nog iets anders is...



Een prachtig voorbeeld van een goed gebruik van Vcasmo is trouwens deze presentatie over usability.

3 opmerkingen:

  1. Daar heb je een goed punt Willem.
    ICT is een tool die binnen het onderwijs goed gebruikt kan worden. Maar ik merk zelf ook dat het gebruiken van ICT soms veel extra tijd kan kosten. Zelfs als je er al redelijk wat verstand van hebt.
    Of misschien juist omdat je er meer verstand van hebt (je wilt dan sneller extra dingen toevoegen).

    Ik denk dat wij bij de gewone docenten (althans de docenten die minder geïnteresseerd zijn in ICT) zoveel mogelijk uit moeten gaan van KISS (Keep It Simple Stupid).

    I.p.v. een powerpoint via slideshare of een dergelijke dienst online zetten en hier via een andere tool weer geluid aan toevoegen. Met een camera de presentatie inclusief powerpoint opnemen en via een dienst als youtube online zetten.

    Wij kunnen zelf natuurlijk zelf wel blijven experimenteren met nieuwe tools en toepassingen, maar als we willen dat docenten er ook actief mee aan de slag willen gaan zullen we het (voorlopig althans)zo simpel mogelijk houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor de inspiratie, Willem (en Pierre)!

    Ik ben afgelopen vrijdag aan de slag gegaan met MyPlick, een hele handige tool om je presentaties online te zetten. Ik moet zeggen, dat kost niet zo heel erg veel tijd, ook het ontsluiten via de ELO niet. Het zijn een paar stappen die je extra moet zetten, maar het levert wel een extra voordeel op.

    Binnenkort ga ik aan de slag met VCASMO, omdat ik zelf ook wil experimenteren met niet al te dure oplossingen om presentaties en/of hoorcolleges online te kunnen zetten.

    Naast het KISS-principe ben ik ook voorstander om bijvoorbeeld studentassistenten in te zetten om docenten te ondersteunen bij het maken van opnames en publiceren via internet. Waarom zouden we als docenten niet gebruik maken van hun ICT-ervaring en kunde?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Willem en Klaus
    Toen ik via Willem bij Pierre Gorissen terechtkwam, ben ik daar beginnen schrijven ... om in al te veel woorden te zeggen wat jullie beiden hier ook beweren: dat 'het' tijd en moeite kost als je niet of zelfs al 'redelijk' ict-vaardig bent.

    Ik vraag ook ondersteuning van ict-vaardige leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen