Een meer ouderwetse term kon ik niet zo snel bedenken als title voor mijn presentatie en ik gebruikte hem natuurlijk om de kijkers op het verkeerde been te zetten.
Uiteindelijk is de upload naar Slideshare ook gelukt en kun je hem daar bekijken en natuurlijk ook downloaden. Ik heb de presentatie ook opgenomen op m'n iPod en hoop de audio nog te koppelen aan een slidecast.
Slide 13 is helemaal zwart, maar dat komt omdat daar een filmpje in getoond werd.
Dat filmpje staat hier.
Verder heb ik de presentatie ook bij scribd.com neergezet.
Tenslotte wil ik graag verwijzen naar het prima verslag van Wilfred Rubens op zijn weblog en binnenkort verschijnt er ook materiaal op het NNOAL weblog.
Ik moet het hier helaas nu bij laten, want weer verder met de voorbereiding van m'n volgende "show".
Voor alle duidelijkheid: Mijn presentatie mag gedownload en hergebruikt worden onder de genoemde voorwaarden!
Oei bij het 2 zijdig kopiëren op pagina 20 ben je mij verloren Willem.
BeantwoordenVerwijderenIk heb de afgelopen jaren al een aantal keren moeten uitleggen aan mensen hoe men dit moet doen. Dit is voor een hoop mensen niet vanzelfsprekend (terwijl dit idd toch echt niet moeilijk is).
Dit maakt voor mij wel de rest van het verhaal en de boodschap duidelijk. Het gaat niet om wat er technisch mogelijk is, maar het gaat om de attitude van de gebruikers/docenten/instituten.
Als deze open staan voor nieuwe dingen, hiermee willen experimenten en uiteindelijk gebruiken, dan is dit heel erg goed mogelijk!
Leuke presentatie Willem. Met een beetje snel hoofdrekenen kom ik uit op een gemiddelde van 15 secondes per slide. :) Pittig tempo.
BeantwoordenVerwijderenOm in te gaan op van Jeroen stelt:
>>Het gaat niet om wat er technisch mogelijk is, maar het gaat om de attitude van de gebruikers/docenten/instituten.<<
Ik denk dat het wel degelijk gaat om wat er mogelijk is én de attitude van de docent etc. Er is veel technologie en het aanbod blijft maar groeien. Een docent / team / instelling moet wel de kennis hebben van veel en het goede (lees: nuttige) behouden. Ik zie vooral dat attitude een 'probleem' is. De attitude van veel docenten wordt nog wel eens ingegeven door onvervalste technofobie gepaard aan allerhande niet-inhoudelijk onderbouwde drogredenen om je maar niet in die nieuwlichterij te hoeven verdiepen.
"Educations purpose is to replace an empty mind with an open one." (Malcom Forbes, met dank aan Wilfred Rubens' citatenlijstje). Dit gaat uiteraard ook op voor de professionalisering van docenten. De feitelijke kennis ontbreekt vaak. Is het toeval dat ik juist vandaag op mijn eigen blog schreef dat (educatieve) technologie bij de professionalisering van docenten eerst maar eens een doel moet worden, opdta het op termijn weer een middel kan worden in eigentijds onderwijs?
Puike presentatie!
BeantwoordenVerwijderenDie "ach kom nou" is een fijne vooral :-)
Bedankt Willem, een goeie presentatie! En alweer heb je mij op een aantal interessante mogelijkheden gewezen. Daar kunnen we allemaal meer mee.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het ook met Fons eens. Alhoewel ik alle digitale tools ook echt als middel in het onderwijs wil blijven zien, is het natuurlijk wel goed om in de professionalisering van docenten dergelijke nieuwe ontwikkelingen als doel mee te nemen.
Dit studiejaar wil ik vooral veel middelen gaan uitproberen met docenten in verschillende pilots. Maar direct daarna wil ik ook voor docenten workshops gaan organiseren. Ik denk er ook over om een leerplaats 'Digitale Media Communicatie' voor een student in te gaan stellen. De kennis moet natuurlijk binnen de onderwijsorganisatie bij een docent of projectleider E-learning blijven liggen, maar collega-docenten wil ik vooral stimuleren door het aanbieden van een audio-visuele ondersteuner (de student). Die kan in eerste instantie zorgen voor het 'editen' en publiceren op internet. De tweede stap is dat docenten verder gaan en dit zelf weten te doen.
Zodat het in de toekomst vanzelfsprekend is dat docenten digitale tools als middel in hun onderwijs gaan gebruiken.
"
BeantwoordenVerwijderen>>Het gaat niet om wat er technisch mogelijk is, maar het gaat om de attitude van de gebruikers/docenten/instituten.<<
Ik denk dat het wel degelijk gaat om wat er mogelijk is én de attitude van de docent etc. "
Daar heb je gelijk in Fons. Het is bij het gebruik van (nieuwe) ICT toepassingen natuurlijk niet alleen de attitiude die hierbij belangrijk is. Het moet en en zijn ipv of of.
Dat het alleen om de attitude zou gaan is idd wel iets te simpel gesteld.