02 november 2007

Is het inderdaad 5 na 12?

Dankzij de reacties op mijn berichten begint m'n weblog haast een zichzelf vullend systeem te worden. Ik hoef eigenlijk niet op zoek te gaan naar berichten, maar krijg ze gewoon van jullie aangereikt, geweldig!
Neem nu de reactie van Janien:

"Hoewel mijn 2.0-gereedschapskist nog zeer klein is en mijn oude vingers nooit meer de snelheid van mijn leerlingen zullen kunnen halen (so what?) wil ik (nog) wél WAT:
ik schreeuw het al maanden van de daken in blogreacties en het staat tussen alle lijnen in mijn posts. 'Het is vijf na twaalf'.
Nu of nooit, dat vertelt me mijn intuïtie. Ik vind het 'oude systeem' als systeem zo traag en log dat ik wel het internet op moet om wat 'ademruimte' te halen. Neem nou die leerplannen gebaseerd op die eindtermen en die leerboeken gebaseerd op die leerplannen!
Neen, ik ben geen onderwijsanarchist, die 'wegwijzers' en 'houvasten' mogen er zijn, maar wanneer zijn die bedacht? Vijf tot tien jaar gleden? Lees nou die nota van onze onderwijsminister over ICT: de ontdekking van YouTube! Ik zei het al, niet dat ik het allemaal pretendeer te weten en te kennen.
Ik heb jouw blog broodnodig, Willem, en de denkers die erop reageren en zovelen hier in je nabije en 'global' omgeving: om mee te kunnen observeren wat er reilt en zeilt in onderwijs vandaag, om inspiratie en motivatie en tools en skills te leren (kennen). Echte ict-scholing heb ik niet - ik heb wel levenslang proberen na te scholen in mijn vrije tijd, naar mijn keuze.
Maar wat jullie allen hier te bieden hebben: HEERLIJK, toch. Jullie geven me moed en energie om mee te bouwen aan elke les, dag na dag, in een nieuwe geest. En of ik het goed doe, nou, ik zal vast veel fouten maken, maar elk lesuur proberen we in samenwerking te creëren. Met vallen en opstaan, zoals alle leren. Een beetje spelend, zoals in dat citaat van Hieronymus van Alphen dat ik bij Margreet van den Berg als motto vond op haar openingsslide voor een presentatie over serious gaming.
Rest me jullie allen nog maar eens te danken: voor alles. Voor kennis en vaardigheden en een attitude van dynamiek, enthousiasme, arbeidsvreugde en mededeelzaamheid!"

Jij ons bedanken Janien? Je moest eens weten hoe blij ík ben met je reactie! Het geeft me de spirit om door te gaan omdat ik soms wel eens denk: waar doe ik het allemaal voor...
En je stelt je te bescheiden op: De grootte van de gereedschapskist en leeftijd is absoluut niet belangrijk. Gedrevenheid en interesse in de mogelijkheden (die voor het oprapen liggen) zijn veel belangrijker. Niet simpelweg teren op het "oude vertrouwde" maar ontdekken en experimenteren. Als ik jouw weblog bekijk ben je daar juist heel goed in!

2 opmerkingen:

  1. @ Willem: Helemaal mee eens Willem.

    @ Janien: Ik denk dat je jezelf onderschat. Dat je (volgens jezelf) geen grote 2.0 toolkit hebt is volgens mij ook minder belangrijk dan wat je hiermee doet. Kwaliteit is in deze vaak beter dan kwantiteit.

    Ik denk ook niet dat het de techniek is die veranderingen in het onderwijs mogelijk maken. De veranderingen in het onderwijs worden mogelijk gemaakt door creatieve docenten die met deze nieuwe technologieën durven expirimenteren om ze zo effectief mogelijk te kunnen inzetten binnen het onderwijs.
    Volgens mij ben jij hier al actief mee bezig.

    Ik denk overigens dat de leerdoelen, leerplannen en bestaande materialen dit experimenteren juist mogelijk moeten maken. Deze kunnen bij het experimenteren gebruikt worden als backup om op terug te vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Willem
    Vereerd van me hier 'voluit' terug te vinden! Zéér bedankt dat jij mijn reactie de moeite waard vindt om ze te highlighten! Nu, in volle licht voel ik me ook wel beschroomd: had ik dat kunnen weten, dan had ik wel beter op mijn woorden gelet, ik bedoel op taalkundig en tekstueel gebied. Kun je begrijpen dat ik als leraar Nederlands zeer goed op mijn tellen moet (en wil) letten. Eerlijk gezegd, lees ik een commentaarstukje (zoals wat hierboven in jouw blogbericht is mogen verschijnen)niet altijd goed na. Snelheid om tijd te halen...

    Dit neemt niet weg dat ik het zeer waardeer dat jij me op jouw trendmatching blog extra ruimte schenkt!

    @ Jeroen van Beijnen
    Een riem onder het hart! Kwaliteitsstreven door vernieuwing: dat is voor mij altijd een prioriteit geweest. En gelukkig, gelukkig, is mijn leerplan Nederlands (VVKSO -waaraan ik heb mogen meeschrijven op uitnodiging van mijn 'officiële' pedagogisch adviseurs en mentoren Hugo de Jonghe en Mark Van Bavel)een 'open' leerplan dat me toelaat te experimenteren!

    Bedankt, Jeroen, voor je aanmoediging!

    BeantwoordenVerwijderen