01 november 2007

Prachtig pleidooi voor reclamevrije ruimte

Je hebt een leuk educatief project lopen en maakt gebruik van een gratis platform dat ook advertenties (van Google) weergeeft. Niks aan de hand, totdat je erachter komt dat Google wel heel "creatief" omgaat met de woorden die het tegenkomt op je site en daar "passende" advertenties bij zoekt.
Je hoeft maar een paar woorden te verzinnen zoals jong, meisje, blond en je kunt al snel raden dat Google daar heel andere matches voor in petto heeft dan jouw bedoeling is.
Precies dit overkwam gisteren "the flat classroom project" die Ning gebruiken als platform.
Binnen één dag is het de initiatiefnemers gelukt te bewerkstelligen dat Ning reclamevrij wordt wanneer het gebruikt wordt voor educatieve doeleinden!

Vicky Davis, een van de kartrekkers in dit verhaal, doet nu de volgende oproep aan ons allemaal:
So, I'm asking you, as we join ustream, as we join mogulus, and all of these cool sites, let's advocate for education.
Let's try them and use them, an then speak out for what educators need:

  • Ad free classroom websites
  • Rating systems for streaming TV (let people self rate, most will)
  • Rating systems for blogs (I'll rate mine G, others rate them R for language, etc.)

Natuurlijk heeft ze gelijk. Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook zo jammer dat Kennisnet stopt met de videoportal "omdat er voldoende mogelijkheden zijn" zoals bij Youtube...

2 opmerkingen:

  1. What educators need:

    Ad free classroom websites
    Rating systems for streaming TV
    Rating systems for blogs

    ... maar dan wel gratis! En zeker niet gefinancierd door die vermaeledijde advertenties... !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sja..al die filters, het doet je afvragen wie eigenlijk de filters maakt en voor jou aan het bepalen is wat je te zien krijgt. Al die zogenaamd 'veilige' omgevingen, ik vertrouw ze niet.

    Daarnaast zie ik in de roep voor een 'kindvriendelijke educatieve internet-omgeving' een beetje hypocrisie. Je kunt de kinders wel willen beschermen tegen de duivelse Google-associaties met 'Blond' 'Teen' (ik bedoel die dingen die aan je voeten zitten vieslel ;) ) en dat soort woorden, maar tegelijkertijd zien die kinders toch ook de reclame-poosters van de H&M, de Livera etc. in de abri's hangen?
    Volgens mij kun je juist beter gewoon de 'echte' wereld gebruiken. Leer kinderen de advertenties te negeren, leg ze uit dat de rechter kant van je scherm in GMail niet van jou is, maar van Google. Alles wat daar staat, hoef je niet naar te kijken. Zo kun je kinderen volgens mij beter voorbereiden op het gebruik van internet. Laat ze zelf ook nadenken over wat ze te zien krijgen, in plaats alles voor ze klaar te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen