De afgelopen week ben ik uitgenodigd om binnenkort als "keynote" een presentatie te verzorgen voor een groep van 60 2e jaars studenten van een ICT opleiding bij een ROC in het westen van het land, die na een stage van een half jaar terugkomen op school voor een gezamenlijke dag. De dag staat verder in het teken ven verslaglegging en rapportage. Mij is gevraagd een bijdrage te leveren door ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is in dat verband.
Nu geef ik wel vaker presentaties, maar dan zitten er vooral leerkrachten, adviseurs en beleidsmakers in de zaal, en die zijn makkelijk te overdonderen met allerlei (voor hen) nieuw multimedia en web2.0 geweld, maar hoe zit dat eigenlijk met studenten?
Hyves hoef ik ze niet uit te leggen, en dat SMS'en en MSN makkelijk bruikbare tools zijn ook niet. Een weblog inzetten als middel voor je stageverslagen? Dat ligt voor de hand. Maar wat als ze dat allemaal inderdaad willen gaan doen? Dan zullen hun leerkrachten daar toch ook klaar voor moeten zijn. Moet ik me dan over de hoofden van de studenten heen toch maar tot de leerkrachten richten?
Of moet ik hen een beeld geven welke toekomst ze in hun vak tegemoet gaan. Een toekomst waarbij je ziet dat steeds meer ICT wordt ge-outsourced naar landen als China en India? Daar zullen ze ook niet vrolijk van worden.
Een tijdje terug heb ik een gastcollege verzorgd voor studenten multimedia en webdevelopment over streaming vieo, maar daar zullen deze applicatie-ontwikkelaars en systeembeheerders ook niet echt warm voor lopen (denk ik).
Wat zou jij ze vertellen?
Een rooskleurige toekomst, een doemscenario? Een school die misschien wel wil, maar nog niet alles kan? Moet ik ze vertellen dat ze nu waarschijnlijk al meer weten dan hun docenten, of dat dat juist níet zo is? Moet ik ze leuke tooltjes laten zien of juist "de grote lijn"?
Natuurlijk heb ik daar wel m'n ideeën over, maar wat zou jij ze nu meegeven als je deze kans kreeg?
Waarschuwing:
Wees erop voorbereid dat je reacties gebruikt worden, misschien wel in een nieuw bericht op dit weblog, en anders zeker ook in mijn verhaal!
Ik zou ze vooral willen uitdagen zelf met iets te komen: het antwoord op de vraag hoe zij de toekomst (willen) zien doordenkend vanuit de technologieen die ze nu al gebruiken en wat er allemaal op ons afkomt aan ontwikkelingen.
BeantwoordenVerwijderenHoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenJe zou de ict tijdens je keynote een moment los kunnen laten. Ze
hebben net met hun voet(en)(jes) in de klei gestaan: ze hebben ervaren
dat werken iets anders is dan leren op school... Dat het andere
verplichtingen schept én iets andere (sociale) vaardigheden vereist.
Misschien iets vertellen over de (on)hebbelijkheden van bijv. docenten
wanneer ze op een school hun werk gaan vinden (:-D. Of diezelfde
(on)hebbelijkheden van 'soorten' systeembeheerders of 'managers' als
leidinggevenden. Ze zullen ongetwijfeld zaken al of niet herkennen
vanuit hun stageperiode.
Dit kwam zomaar in me op.
Florina.
My 2 cents en IMHO.
BeantwoordenVerwijderenIk zou denken dat het www2.0 multimediageweld het voor leerkrachten makkelijker maakt, om tot een assessment te komen: mijn reflecties in een blog, m'n illustraties van klantgerichte acties in Youtube, m'n informele peer-evaluation in Hyves, serieuzere sterkte/zwakte analyse van m'n werk in m'n Linked-In.
Hun kracht zit 'm straks waarschijnlijk in het pendelen tussen wat in India wordt gemaakt, en het uitleggen ervan en aanpassen aan wat de klant nodig heeft.
Dan heb je meer aan een taalvaardig persoon die heeft geleerd zich uit te drukken over z'n vak. Zowel aan leken, als vakzusters/broeders, als werkgevers.
Nou ja, dat denk ik dan...
Nooit een ROC van binnen gezien, natuurlijk.
In welke ICT discipline worden deze ICT-ers opgeleid Willem?
BeantwoordenVerwijderenAls je te maken hebt met toekomstig systeembeheerders zul je een ander verhaal moeten vertellen dan als je te maken hebt met toekomstige webdesigners.
Voor toekomstige systeembeheerders zou je kunnen in gaan op het verhaal van alle poorten open. De studenten uitdagen om hun toekomstige systemen zo open mogelijk, maar toch veilig te houden.
Als je met toekomstige webdesigners te maken hebt zou je in kunnen gaan op de mogelijkheden en toepassingen van het web 2.0 en social software.
Hoewel ICT studenten misschien wel meer weten over hyves, SMS en MSN denk ik dat zij ook nog verbaast kunnen zijn over het gebruik hiervan.
Hyves als ELO, Ustream als live stream, Opperator 11 als TV uitzendig, Twitter als microblog, gabcast om interviews mee op te nemen.
Voor veel jongeren zijn de verschillende ICT toepassingen entertainment. SMS, MSN, Hyves e.d. zijn communicatiemiddelen om met vrienden te communiceren. ICT is Fun.
Dat ICT ook in, door en voor bedrijven gebruikt kan worden daar hebben veel studenten nog niet mee te maken gehad. Ik denk dat voorbeelden van deze toepassingen juist heel erg interessant kunnen zijn voor studenten.
Misschien dat je ook wat navraag kunt doen bij de opleiding welke onderwerpen deze studenten in het komende jaar gaan behandelen en daarbij kunt aansluiten.
Nog een poging (oeps misschien wel 2x). Ook ik zou niet inzetten op ICT maar op op het feit dat ze nu opgeleid worden in een beroep dat misschien over 5 jaar niet meer bestaat. Het is dus belangrijk om een flexibel werknemer te worden en af en toe terug te kijken (ja reflectie)wil ik dat nog wel, wat kan ik. Loopbaanleren is dus belangrijk en niet een enkel beroep
BeantwoordenVerwijderenAanvullend op wat Erno Mijland zegt: laat ze zelf eens wat van hun ervaringen vertellen. In zo'n club zitten echt niet allemaal Hyvers, bloggers, enzovoorts.
BeantwoordenVerwijderenVerder zou ik ze juist wel vertellen over de ontwikkelingen in China en India (zie 'de wereld is plat'). Dat de ontwikkelingen maken dat ze bij zichzelf het onderste uit de kan moeten halen wat hun eigen talenten betreft!
Hoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenJe hoeft niet meer uit te leggen wat Hyves of een wiki is. Heb ik laatst ook gemerkt. Maar over hoe en waarom je social software tbv het leren en kennis delen kunt inzetten, is veel te vertellen. Maar ik zou ook met opdrachten en stellingen werken.
Dag Willem,
BeantwoordenVerwijderenGeen idee of het in je kraam te pas komt, maar het zou mij leuk lijken als de toekomstige applicatiebouwers overeenstemming met hun toekomstige opdrachtgevers leerden te vinden over de gebruiksmogelijkheden en gebruikersvriendelijkheid van hun applicaties. Als functioneel applicatiebeheerder heb ik regelmatig mogen ervaren dat er niet altijd overeenstemming is over wederzijdse wensen en mogelijkheden. Kan je daar iets mee?