Het Koning Willem I College heeft een mooi boekje uitgegeven dat iedereen mag downloaden én verder bewerken! Het is namelijk uitgebracht als Word document (2 MB) en onder Creative Commons.
Behalve dat ook nog een bijbehorende website waar je veel ideeën op kunt doen met als titel: broodkruimels in het digitale bos.
"Nieuwe termen vliegen om je oren en dansen voor je ogen. Van Web2 tot Blog en Wiki, je kunt het allemaal niet meer volgen.
Het is allemaal zo handig en gemakkelijk, zeggen de snelle computerboys. Maar wat is er dan handig aan en wat moet ik dan gebruiken? En hoe? Wat schiet ik ermee op?
Het boekje Zoeken in het Digit@le bos zal deze en vele andere vragen beantwoorden. Met jouw (digitale) wens of probleem als uitgangspunt biedt dit boekje hulp bij het kiezen van de juiste digitale hulpmiddelen."
Werkwijze
Je hebt een organisatorische of onderwijskundige wens of probleem en je denkt: "Kan ik dat met hulp van de computer oplossen? Welke mogelijke digitale oplossingen zijn er? Welk digitaal hulpmiddel zou ik hier goed bij kunnen gebruiken?"
Het vertrekpunt is je wens.
- Eerst bepaal je binnen welke van de vijf onderstaande categorieën je wens valt.
- Dan ga je naar de pagina met de betreffende categorie.
- Je kijkt je of jouw wens tussen de aangereikte wensen staat of dat jouw wens erg lijkt op een aangereikte wens.
- Zoeken en vinden; Beoordelen van bronnen
Hoe vind je iets (informatie, afbeelding, geluid, video) in de berg die ze internet noemen? Hoe weet je of het gevondene juist en betrouwbaar is? En hoe gebruik je het dan? - Doelen stellen; Analyseren en ordenen van informatie
Hoe maak je een planning en hoe stel je die bij? Hoe orden je jouw gedachten en maak je die inzichtelijk voor anderen? Hoe analyseer je cijfers en andere gegevens? - Beschrijven van informatie; Communiceren
Hoe deel je (snel) informatie met anderen? Hoe maak je informatie (snel) toegankelijk voor anderen? Hoe begeleid je het projectwerk van je studenten, hoe orden je de in- en uitgaande informatie binnen een project? - Presenteren en toepassen; Informeren en rapporteren
Hoe toon je gegevens aan anderen, zoals foto's, video's of complete werkstukken? Hoe doe je verslag van activiteiten en projecten? - Organiseren; Plannen; Beoordelen; Samenwerken
Hoe organiseer je projectwerk en samenwerking? En hoe beoordeel je dat? Hoe maak je (binnen en project) een uitdagende opdracht (waarbij studenten samenwerken)?
Het materiaal is geplaatst door Martijn Bos (ambassadeur voor Kennisnet bij het Koning Willem I College) op het weblog dat voor deze ambassadeurs is ingericht. Eventuele reacties dus graag daar plaatsen!
Geweldig dat we zo materiaal gaan delen met elkaar. Goed voorbeeld doet goed volgen... (hoop ik)
Hoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenZeer goed initiatief. Misschien kan het zelfs nog een stapje verder worden gevoerd, door bijvoorbeeld bij bepaalde onderdelen nog een uitdieping aan te bieden. Concreet: ik heb een 4-tal screencasts gemaakt voor het maken tot aan het inroosteren van studieroutes in N@TSCHOOL. Die zouden daar nog eventueel aangehanegen kunnen worden. Ze staan in onze ELO, maar ik stel ze graag ter beschikking.
grt.
Antoine
Ruilen tegen een screenstep over opzetten van een project in N@tschool?
BeantwoordenVerwijderenGroet
Els