22 januari 2008

Lees ik dat nu goed, een krant?

"Ruim 75 procent van de Nederlandse jongeren tussen tien en veertien jaar wil vaker les over internet. Van dezelfde groep zegt 37 procent op school nooit les over internet te krijgen. Slechts zeven procent van de ondervraagden geeft aan de leraar te zien als iemand van wie ze kunnen leren over internet. Dat blijkt uit representatief onderzoek van de stichting Mijn Kind Online.
In reactie hierop lanceert de stichting samen met jongerenkrant Kidsweek een gratis krant voor kinderen over mediawijsheid, de Kidsweek Mediawijzer. De krant, die verschijnt in een startoplage van 350.000 exemplaren, laat kinderen zien hoe ze op internet professioneel en veilig eigen media kunnen produceren en publiceren." (bron)

De krant kan tegen een geringe vergoeding online besteld worden en de ontvangst van het pakket kun je dan verwachten eind februari/uiterlijk begin maart.

Het kan zijn dat ik nog een beetje koortsig ben, maar ik wentel me van de ene verbazing in de andere bij het lezen van al dit nieuws!
Dat kinderen wat anders willen leren dan ze nu voorgeschoteld krijgen kan ik me helemaal voorstellen, maar of de oplossing dan kan zitten in een krant -compleet met leskaarten-, bestemd voor de leerlingen?
Daarbij wordt er kennelijk van uit gegaan dat de leerkrachten het lesgeven voor hun rekening nemen. Is het dan niet logisch eerst die leerkrachten eens te leren hoe ze websites maken enzovoort? Hoe kunnen zij dit anders de leerlingen overbrengen, door een alinea verder te zijn op de leskaart?

Maar wat me nog meer verbaast is het medium waarvoor gekozen wordt: een krant...
Hoe moeilijk zou het zijn om de cursus online aan te bieden via een website, mooi opgeleukt met voorbeelden, plaatjes die te downloaden zijn, stukjes code die je over kunt nemen...
Gaan we straks alles overtypen uit een krant: Hello World!

"Aan de Mediawijzer werkten tal van gerenommeerde instellingen mee, waaronder het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Kennisnet, Digibewust, de Publieke Omroep, Ouders Online en Schooltv."
Zit daar nu niemand bij met dezelfde ideeën als ik, of zit ik er zelf nu zo naast en moet ik nog gewoon een paar dagen onder de wol blijven....

15 opmerkingen:

  1. Hallo Willem,
    ik ben het helemaal met je eens. Hoe bedenken ze het! Ik denk dat als jouw gedachtenspinsel hierover via bijvoorbeeld de scholenlijst "doorsijpelt" er toch misschien nog een andere aktie ondernomen wordt, beter passend bij 2008?!
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij ook opvalt is dat ook hier weer de instantie ´kennisnet´ bij geschaard is....Dezelfde instantie die eerst alle scholen aan het internet hielp om vervolgens haast onderuit te gaan. En dezelfde instantie die onlangs in het nieuws was middels een (verouderd en eenzijdig) onderzoek naar het hacken op scholen...

    Hmmmm.... is hier sprake van een conspiracy?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Iemand anders vroeg zich het ook af, en vroeg het aan de makers.

    Wat anders, nav je bericht (maar algemeen bedoeld): ik zie dat vaker op blogs: een verwondering, die dan helaas niet wordt voorgelegd aan makers, zodat je de uitleg krijgt, maar alleen de verwondering plaatsen (om snel met het nieuws te kunnen zijn?), en daarmee de indruk wekken dat je het toch maar stom vindt van de initiatiefnemers dat ze iets over het hoofd gezien (lijken te) hebben...

    Verwachten we dat niet zelf van serieuze media, dat journalisaten proberen zorgvuldig onderzoek te doen, hoor/wederhoor etc?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het benadrukt ook weer even mooi dat er nog veel overtuigingswerk ligt voor jou en de jouwen!

    Rond die leeftijd moet het toch gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iedereen bedankt voor het reageren!

    @Raoul:
    Met alle respect, ik ben niet degene die snel met het nieuws komt toch? Het nieuws kwam via het NOS journaal. Ik reageer er alleen maar op. En jij weet niet wat ik achter de schermen doe. Vorige week toen ik het over het Vives boekje had liet ik in een update blijken wel degelijk ook contact met de makers opgenomen te hebben, en plaatste zelfs hun reactie
    Nu lijkt dat niet nodig: In een reactie antwoordt Remco Pijpers op een zelfde vraag van iemand anders: "uw mail maakt me aan het lachen. Scholen vinden het prettiger iets tastbaars te kunnen uitdelen". Volgens mij ging het toch om de kinderen die het anders wilden? Nu zijn ze alsnog van de scholen afhankelijk!
    Tenslotte, je schaart mijn persoonlijke weblog toch niet onder de serieuze media? Ik ben geen professionele journalist en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden...

    @Thor,
    Sorry, maar ik zie geen enkel verband tussen beide zaken en ben dus ook niet zo bang voor een conspiracy. Je noemt het onderzoek verouderd, maar het is en stuk actueler dan het vorige. Sommige zaken hebben nu eenmaal een bepaalde doorlooptijd. De instantie die alle scholen aan internet hielp was volgens mij NLtree en ik heb niet meegekregen dat Kennisnet daar bijna door onderuit gegaan zou zijn, terwijl ik ze toch al jaren volg! Je zult mij dus niet ongenuanceerd over Kennisnet horen praten! Voor leerkrachten die wél "die andere dingen" aan hun leerlingen willen leren hebben ze bijvoorbeeld prima materiaal online staan in een wiki, die iedere leerkracht in 23 stappen kan doornemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Willem: mijn beeld is dat je redelijk veel gelezen bent. Dat schept verplichtingen ;-)? Maar goed dat je dat zegt van achter de schermen... En ik denk dat de reactie van Remco aangeeft dat men wel kinderen wil bereiken, maar heel goed snapt dat het via docenten moet, en dat ze dan met een krantje (en ik lees dat MKO het wil uitbouwen naar webbased?) meer mensen (docenten EN leerlingen) hopen te bereiken. Ik ben benieuwd naar het krantje :-)...

    @Thor: hoezo was dat hack-onderzoek eenzijdig? Voor zover ik weet en lees uit het hele rapport (heb je dat ook gelezen?) wil Kennisnet hier vooral aandacht mee vragen voor beveiliging. In plaats van alleen wat tekst op een site te zetten, is een steekproef gedaan. De media produceert vervolgens spectaculaire koppen. Heb je ook weleens met media te maken gehad? Wat ze van je informatie & uitspraken maken is niet altijd wat jij wil zeggen; de media zijn vaak (ook/vooral? afhankelijk van hoe serieus ze zichzelf nemen) gericht op opvallen zodat ze meer verkopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Willem,

    Bloggen doe IK in ieder geval altijd gewoon, lekker vanuit de heup. Ik lees, hoor en verbaas mezelf; reageer en bedenk.
    Misschien heeft Raoul gelijk als het om echte journalistiek gaat, maar zeker NIET als het om bloggen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Willem: je hebt gelijk, het was inderdaad NLTree. Mijn escuses aan Kennisnet voor deze mix-up.

    @Raoul / Willem: Excuses als ik individuen voor de schenen heb geschopt, persoonlijke ervaringen met bedrijven tellen helaas soms mee in een reactie.
    Voor wat betreft het nieuws over het hacken: dat wist kennisnet zelf al sinds 6 januari 2005, terwijl een student dit in 2001 al wist te melden. Ofwel, het nieuws dat hier 'gemaakt' wordt, blijkt oude wijn in nieuwe zakken. Dat kennisnet dit verder heeft uitgewerkt is aardig, maar hadden ze niet veel eerder gebruik kunnen maken van hun 'netwerk'?
    Voor wat betreft het bericht dat leerlingen liefst websites willen leren maken en leren een filmpje te plaatsen...Als we dat nu al een jaar of wat doen (oke, ik zelf combineerde de boel omdat youtube nog niet hot was) blijkt toch weer dat we weer voorop lopen op de scholen waar dit (nog) niet het geval is. Wat zullen onze leerlingen opkijken van deze 'ontdekking'.

    T.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Thor: je zegt "dat wist kennisnet zelf al sinds 6 januari 2005": ter info: Kennisnet heeft in 2004 de 1ste ethical hack gedaan. Die is nu herhaald. Beveiliging is een onderwerp waar je zo nu en dan weer aandacht voor moet vragen, omdat veel mensen de neiging hebben het belang van beveiliging te vergeten. En als schooldirecteur zul je ook IT-beveiliging moeten regelen (niet zelf, wel zorgen dat het gebeurt). En helaas is ook niet elke IT-er/systeembeheerder voldoende op de hoogte van hoe je beveiliging goed regelt (moet er ook nog bij, is moeilijk, meestal geen onderwerp waar je mee scoort etc)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Willem, er blijft voor ons dus nog steeds heel veel werk. Leerlingen vragen meer dan alleen zoeken op het Internet. Mijns inziens ligt ook hier voor ons een soort missie om DE DOCENTEN te helpen de antwoorden op vragen van leerlingen te geven. Natuurlijk niet alle docenten (voor jouw blog weer volloopt) maar wel veel van hen. Mediawijsheid aanleren door te experimenteren. Ik zou hier bijna een open sollicitatie neerzetten.
    GEEN KRANT!! wel een website met bijvoorbeeld printbare handleidingen en voorbeeldfilmpjes.
    Zullen we?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toon van der ven23 januari, 2008 09:24

    Helemaal gelijk dat het internet oa via het internet aanschouwelijk en toegankelijk gemaakt moet worden. Tegelijk een beetje flauw om nu net te doen alsof de digitale wereld volledig in plaats van de fysieke gekomen is: het is een handige, inmiddels noodzakelijke aanvulling. Een krant van papier, een boek, om nog te zwijgen over een echte docent: ze hebben hun waarde bewezen en kunnen dus óók ingezet blijven worden.

    Vriendelijke groet, Toon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laat de boosdoener (lees: de verantwoordelijke voor de krant) ook nog reageren ;-)

    Om te beginnen: ik vind de redenering niet kloppen: kinderen willen leren hoe ze digitale media moeten produceren, DUS zou dat ook moeten VIA digitale media.

    Bij de start van dit project speelde één factor een grote rol: distributie. Hoe bereik je zoveel mogelijk kinderen? Niet alleen door ze rechtstreeks te benaderen, via internet. Ook via hun ouders en via hun scholen.

    Door samen te werken met KidsWeek is het gelukt NRC Handelsblad mee te krijgen. Bij elke NRC is de Mediawijzer gestoken waardoor in heel veel gezinnen de krant is geland. Via KidsWeek zelf zijn ook nog eens 40.000 abonnees (kinderen) bereikt.

    Beeld en Geluid deelt kranten uit aan zijn bezoekers en SchoolTV gaat in items vertellen hoe je media kunt produceren en wat de verantwoordelijkheden van de mediamaker zijn.

    En dan melden de scholen zich nog. Ze lezen wat de kinderen lezen en steken er zelf ook nog wat van op, hopen we. We hopen dat er in de klas over sommige Mediawijzer-verhalen wordt gesproken. Dat is wat kinderen ook willen. Ze willen leren over internet en er dolgraag over praten met hun leerkracht. De energie die ik voel bij een schoolklas in Hoofddorp, die van ons de cursus 'webstudio' krijgt!

    Dat zegt iemand die al elf jaar internetjournalistiek bedrijft. Iemand die én een jongerencampagne over internetromantiek heeft opgzet via internet en een krant uitbrengt omdat hij denkt dat een krant ook kan werken. Iemand die én twittert én boeken schrijft en vindt dat er niets mis is met 'crossmediaal'.

    Wat me overigens opvalt is dat we van kinderen en ouders alleen maar laaiend enthousiaste reacties krijgen. De docenten die ons mailen, reageren zo zuur. Of ze zeggen dat 'kindertjes' topo en rekenen moeten leren en dat internet wel kan wachten tot de beroepsopleiding. Of ze denken dat ik geschift ben omdat we een 'oud' medium inzetten.

    Wat ik betreur in deze discussie, is dat er wordt gekat over de vorm, maar dat niemand ingaat op de inhoud. Hadden we een andere invalshoek moeten kiezen? Hadden we andere verhalen moeten schrijven? Of is het juist goed zo?

    Dat het bij deze krant niet moet blijven, lijkt me trouwens evident. We hebben er genoeg ideeën over, die we ongetwijfeld gaan verwezenlijken. Goed nieuws: The Internet Society wil met ons samenwerken. ISOC is vast te porren voor ons nieuwste plan: internetles via kleitabletten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn waardering voor je reactie Remco. het schept meer duidelijkheid over de gang van zaken. De zuurheid echter waar je het over hebt, ervaar ik minder in de reacties op bovenstaand stuk. Voor wat betreft de inhoudelijke discussie; Daar heb je wel een punt. Zo gauw ik een krant te pakken kan krijgen, zal ik daar naar kijken.
    Kan ik de teksten ook ergens op jullie site vinden of moet ik de krant bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste John,

    Misschien overdrijf ik de 'zuurheid' wel, dat kan. Als je een mailtje stuurt met contactgegevens naar redactie at mijnkindonlin.nl, dan stuur ik je een krant toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Remco bedoelt natuurlijk www.mijnkindonline.nl ,
    directe link
    .

    BeantwoordenVerwijderen