Afgelopen donderdag is het Mediawijsheid Expertisecentrum van start gegaan.
Mediawijsheid is hot! Gisteren nog kregen we een prima presentatie over dit onderwerp van voorlichter Jan van Stormbroek van Kennisnet en ontvingen we een prachtig vormgegeven boekje van Kennisnet met de titel Mediawijzer. Veel van de informatie die daarin staat is ook te vinden op: http://mediawijs.kennisnet.nl/
Gisteren stond in de Volkskrant een ingezonden stuk naar aanleiding van de opening van het expertisecentrum en volgens mij is het niet zo erg als ik deze hier onverkort overneem:
Alleen gebruik maakt wijs met media
Donderdag is in Hilversum de oprichting gevierd van het Expertise Centrum Mediawijsheid.
Dit centrum vloeit voort uit de plannen van de ministers Plasterk en Rouvoet met mediaonderwijs. Ze maakten die bekend in een brief aan de Kamer. Volgens het kabinet is het doel van mediawijsheid tweeërlei: Veilig en verantwoord mediagebruik door burgers toe te rusten de kansen van media volop te benutten en goed om te gaan met de mogelijke gevaren ervan. Ten tweede, het bevorderen van een veilig media-aanbod door een beter functionerend zelfreguleringen klachtensysteem waarin opvoeders een stevige rol hebben.
Uit de brief blijkt dat het kabinet het woord ‘veilig’ centraal stelt in zijn benadering van mediawijsheid.
Het komt meer dan 40 keer in de brief voor.
Nu de overheid invulling wil geven aan mediaonderwijs moeten we kiezen voor een hedendaagse mediawijsheid-cultuurpolitiek.
Daartoe dient het idee te worden losgelaten dat mediaonderwijs voornamelijk over beschermen en beperken gaat.
Volgens ons gaat mediaonderwijs over stimuleren en begeleiden, deelname in plaats van uitsluiting.
Over vrij onderzoeken en creatief exploreren. Als filmeducatie-instellingen hebben wij ondervonden dat zo’n benadering veel effectiever bijdraagt aan duurzame mediawijsheid dan de beschermende benadering van het kabinet.
Het is zaak mediaonderwijs niet beschermend in te richten op basis van de angst en onwetendheid van opvoeders en beleidmakers.
Het moet worden afgestemd op de soevereine en ervaren mediagebruikers en - producenten die jongeren vandaag de dag zijn. Media en mediaonderwijs moeten daarom ook worden beschouwd als een intrinsiek onderdeel van cultuur- en kunsteducatie.
Zo ontstaat een type mediaonderwijs dat wij al enige jaren ontwikkelen en aanbieden, en dat reeds een plek in het onderwijs heeft verworven binnen de kunst- en cultuurvakken maar ook binnen talen en ict. Een type mediaonderwijs dat door een combinatie van producerende en reflectieve vaardigheden de beste bescherming biedt tegen ongewenste media invloed.
Netwerk Film, Cinekid, Filmmuseum, Holland Animation Film Festival, International Documentary Film Festival Amsterdam, International Film Festival Rotterdam, Movies that Matter, Nederlands Instituut voor Animatiefilm, Nederlands Instituut voor Filmeducatie, Stavoren Beeldvormers.
Je kunt het landschap van Mediawijsheid ook verkennen met behulp van deze metrokaart:
En tenslotte is het ook interessant in dit verband om de inmiddels volledig naar het Nederlands vertaalde wiki over Nieuwe Geletterdheid van Frank Biesta te bekijken.
Helemaal mee eens. Het is zo jammer dat veel dingen zijn gebaseerd op basis van angst. Daar moet je je nooit door laten leiden.
BeantwoordenVerwijderenPrima ingezonden brief! Bescherming kent zijn keerzijden idd:
BeantwoordenVerwijderen"How can students learn to make good choices, social and intellectual, if choices are made for them by filtering out things they can and cannot see?"