Vandaag op de ambassadeursbijeenkomst van Kennisnet op ROC de Leijgraaf in Oss gaf Bob Hofman weer een inspirerende workshop.
Het uitgangspunt was deze keer:
Er ligt 400.000 euro op de plank! zie regeling
Kennisnet heeft een regeling uitgeschreven die ten doel heeft om het ICT gebruik van leraren in opleiding te vergroten. De nadruk ligt op het vergroten van samenwerking van de leraren in opleiding van beroepsgerichte vakken en AVO vakken door middel van ICT.
Voor deze regeling zijn de volgende punten van belang:
Het initiatief voor het project gaat van de VMBO school uit. Er moeten leraren in opleiding van een AVO vak en een beroepsgericht vak betrokken zijn. Beide leraren moeten een opleiding volgen (vakopleiding of voor didactische aantekening).
Per project is maximaal € 10.000 beschikbaar. Dit wordt dan verdeeld tussen de VMBO school en de lerarenopleiding van de betrokken leraren in opleiding.
Het is mogelijk om meerdere projecten aan te vragen. Bij toekenning wordt echter wel rekening gehouden met de geografische spreiding, zodat verschillende aanvragers een kans maken.
Klinkt dat niet als een geweldig mooie regeling?
Maar nu komt het:
Tot nu toe is er welgeteld één projectaanvraag ingediend!
Reden waarom Kennisnet de regeling maar met een maand verlengd heeft.
De vraag is natuurlijk of dat helpt en er nu binnen een maand alsnog 39 aanvragen binnen zullen komen.
Wij kregen van Bob nu de vraag voorgelegd hoe wij als ambassadeurs eraan zouden kunnen bijdragen dat er wél aanvragen vanuit onze instelling ingediend worden.
Op welke manier kunnen we het management bewerken, of moeten we juist op de werkvloer beginnen? Waarom worden er zo weinig aanvragen ingediend?
Een van de plaatjes die hij bij zijn inleiding gebruikte was deze U-bocht:
Daarbij vertelde Bob dat wij vooral onder de stippellijn opereren, waarop ik hem vroeg:
"Kunnen wij docenten pas bekwaam maken wanneer ze zich bewust zijn dat ze onbekwaam zijn?"
Zijn antwoord daarop: "Jij kunt docenten niet bekwamen, dat moeten ze zelf doen".
Verderop in zijn verhaal zei hij: "Docenten willen wel veranderen, maar niet veranderd worden"
Dat zijn uitspraken waar ik weer even over kan nadenken dit weekend...
De uitspraak 'Docenten willen wel veranderen, maar niet veranderd worden...' vind ik ook wel mooi.
BeantwoordenVerwijderenIk heb mijn directleidinggevenden maar 's op de hoogte gesteld van deze regeling. Wie weet!?
Hoewel ik niet geloof dat ze hun e-mail lezen...:-)))
Willem, hele interessante post.
BeantwoordenVerwijderenAanleiding genoeg om niet hier te reageren, maar er op mijn eigen blog een stukje aan te wijden: http://blog.helikonrta.nl/?p=372
@Willem van Ravestijn: "Docenten willen wel veranderen, maar niet veranderd worden" Mijn oude baas Jan Geurts gebruikte die uitspraak al in de negentiger jaren. Ik weet niet van wie het orgineel is.
BeantwoordenVerwijderenVerder vraag ik me af of we langzamerhand niet af moeten van al die aparte regelingen. Wéér een aanvraag indienen... De tijd die het kost om -geforceerd- op zoek te gaan naar partners, projectplannen te schrijven, etc. Dáár haken veel instellingen op af. Vooral als de kans aanwezig is dat jouw aanvraag wordt afgewezen. Waarom deze vernieuwingsgelden niet opnemen in de lumpsum mèt oormerking?
ik ben het met Wilfred eens, ik heb eens een beetje bijgehouden wat er her en der op planken ligt: BIB, ROC-I Partners, Kennisnet. Organisaties als ons ROC gaan naast projectplannen met derden ook nog eens intern controllers op je los laten. Veel werk met te weinig tijd. Ik zou graag 20.000 euro hebben om een BB ondersteuningsorganisatie te bouwen of een expertisecentrum. Wel geld maar geen FTE's (vacaturestop, kunnen we als ambassadeurs niet iets samen opzetten? Ook ik ga net als Fons een post maken
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het nog een idee om niet te proberen 'onwilligen' om te 'turnen' maar innovatieve docenten fatsoenlijk te belonen voor hun inspanningen? Ik noem maar iets geks...:-)
BeantwoordenVerwijderen@Willem van R: zo'n regeling is er al die heet 'grassroots'.
BeantwoordenVerwijderenEn verder zie ik wel wat in de ideeën van Karin en Wilfred om dit geld op te nemen in de lumpsum met oormerking. Maar dan wel met ondersteuning van Kennisnet en de plicht om deze kennis te delen met andere ROC's.
En de zin: 'docenten willen wel veranderen, maar niet veranderd worden' vond ik ook de mooiste van afgelopen vrijdag, van wie die uitspraak dan ook moge zijn.
Tijdens mijn opleiding tot leraar Nederlands waarschuwden onze docenten al voor de lijdende vorm/de passief in teksten die wij gingen schrijven.
Maar ook in deze kwestie blijkt die passief (met worden) niet tot actie te leiden ;-)
Over delen gesproken... Ik heb qua hogeronderwijs en mijn opleiding betreffend precies één 'grassroot' kunnen ontdekken en dan alleen in de eerste ronde.
BeantwoordenVerwijderenHet gaat daarbij om het inrichten van iets van een 'kennisdatabase' die vervolgens in een soort van ELO wordt geplaatst en die derhalve alleen bereikbaar is voor een paar dozijn studenten van die specifieke opleiding in dat vak.
Verder heeft niemand er dus iets aan. Dat is geen regeling maar een vorm van verspilling.
Volgens mij is het (zeker in het hoger onderwijs) belangrijker om projectplannen te schrijven en te netwerken dan ook 'echt' iets te doen. Op zich heb ik daar niks op tegen, iedereen moet tenslotte iets te doen hebben, maar 'echt' helpen doet het natuurlijk niet.
Langzamerhand zou je toch bijna gaan denken dat het ook helemaal niet de bedoeling is om 'echt' iets te doen. Gewoon lekker uit je nek kletsen en er nog voor betaald worden ook... Meer moet je gewoon niet willen.:-)