15 mei 2008

I am lazy

Gisteren vlak voor "het slapen gaan" plaatste ik een bericht over Finetune.
Met deze tool kun je zelf playlists samenstellen met favoriete artiesten, en deze ook in je weblog of website embedden (en dus met anderen delen). Je kunt ook Finetune via de optie "I am lazy" de rest van de playlist (max. 45 nummers) automatisch laten aanvullen, op basis de muziek van jouw voorkeur. Een mooi voorbeeld van web 2.0. (zoals Wilfred Rubens de tool enthousiast beschrijft)
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij Amazon en bij Bol.com: anderen kozen ook voor...
Er wordt slim gebruik gemaakt van de keuzes van heel veel mensen en op basis daarvan zoekt de tool dingen die waarschijnlijk bij je passen.

Dat idee liet me vannacht niet los:
Stel je nu eens voor dat je je lesaanbod ook op die manier zou kunnen organiseren!

Een leerling bladert door je aanbod en kiest daaruit een module MIG lassen, verspanende technieken, hardsolderen en ga zo maar door. Op basis van deze keuzes biedt de tool hem andere modules aan waar hij/zij waarschijnlijk ook belangstelling voor zal hebben. Zo helpt de tool de leerling zijn studiekeuzes te bepalen. Tenslotte biedt de tool een paar modules aan die de leerling waarschijnlijk minder leuk zal vinden maar waarmee hij in combinatie met wat hij wel gekozen heeft zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroot. Als het lijstje compleet is wordt berekend hoeveel studiepunten het pakket oplevert en welke banen hiermee mogelijk worden. Ook wordt gemeld wanneer de modules "afgeleverd" oftewel gevolgd kunnen worden (en bij welk ROC).
Als je een "ballenbak" zou maken van alle mogelijke modules die op alle mogelijke opleidingen gevolgd kunnen worden...
Waarom eigenlijk moet een leerling alle lessen op dezelfde school volgen om z'n diploma te behalen?
Deze week zagen we een MBO student op tv die geïnterviewd werd over het item OV jaarkaart. Hij woonde in Hoogeveen en ging in Zwolle naar school en dat kostte hem veel geld. "Ho eens even" dacht ik toen ik dat zag. Het Drenthe College heeft ook een locatie in Hoogeveen, waarom wil die jongen naar Zwolle? Waarschijnlijk omdat hij iets anders gekozen heeft dan het Drenthe College hem daar kan bieden. Maar voor veel gevraagde vakken zou hij wellicht gewoon in z'n eigen plaats kunnen blijven, als hem die mogelijkheid geboden werd...
Als we nu eens het lef zouden hebben om met elkaar al het aanbod in één bak te gooien en onze studenten daaruit zouden laten kiezen, met daarbij natuurlijk de knop: I am lazy

Overigens sloot het aanbod bij Wilfred minder aan. Als het dan gaat om muziek kan hij in plaats van Finetune gebruikmaken van Deezer. Daar krijg je geen suggesties, maar kun je volledig je eigen keuzes maken. Overigens hoeft het een het ander niet uit te sluiten...

5 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd denk ik inderdaad dat dit de toekomst is. Dat was toch ook altijd het plan? ICT zou individuele leerroutes mogelijk maken... leerlingen bepalen zelf wat ze willen leren... en met ICT kan je dat dan faciliteren.

    In theorie lijkt me dat ook helemaal geen probleem. Maar in de praktijk? Maar leuk idee! Ik ga er misschien wel iets mee doen... 'What do you want to learn today?'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heette dat begin jaren '90, zo met de Tweede Fase in het vooruitzicht, niet 'gewoon' flexibiliseren?

    Het is natuurlijk voor innovatief denkende mensen vrij logisch, maar het is een vorm van leren die niet voor alle leerlingen is weggelegd. En het vereist een manier van onderwijs aanbieden en verzorgen die voor nog minder docenten is weggelegd. Dat is een mentaliteitskwestie, een die vereist van de docent dat de regie meer en meer bij de leerling komt te liggen. En die regisseurstaak, die laten docenten volgens mij het moeilijkste los.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Briljant idee Willem! Ik zie hier wel mogelijkheden voor.

    Ik denk dat een dergelijke manier van werken ook wel goed kan aansluiten bij het competentiegerichte onderwijs. Men moet dan in het overzicht natuurlijk ook bijhouden welke competenties in welke module worden behandeld. Dit kan dan ook weer gekoppeld worden aan het portfolio van de student zelf, zodat niet alleen de modules te voorschijn komen die de meeste anderen studenten kiezen, maar ook de modules die ook het beste passen bij het ontwikkeling van deze student.

    Ik vrees alleen dat het onderwijs hier nog niet klaar voor is.
    Het grote voordeel van een dergelijk systeem zou natuurlijk zijn dat alle modules die binnen het hele Nederlandse onderwijs (zowel MBO als HBO als WO en zowel van de Fontys Hogescholen als de Universiteit van Utrecht als het Drente College) er in staan.
    Dit zie ik helaas nog niet snel gebeuren.
    Ik denk dat het Nederlandse onderwijs hiervoor nog te veel aan haar competentie "samenwerken" moet werken ;)


    @Fons Ik denk dat dit geen probleem hoeft te zijn. Zoals ik het idee van Willem zie, heeft dit vooral impact op de organisatie en planning van het onderwijs en minder op de inrichting van een module en de manier waarop een docent een module aanbiedt.

    Ik vermoed dat er voor deze werkwijze meer aanpassingen van een student nodig is dan van een docent. Want welke student is het nu gewend om cursussen te volgen bij een andere instelling, en welke student zou er ooit aan denken om als HBO-er een MBO of WO module te gaan volgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deezer? Dan kan ik ook mijn ITunes library gebruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij bol en amazon wordt dit systeem toch gebruikt om ook van de winkeldochters af te komen?
    Dat plaatst je idee misschien in een ietwat ander perspectief....

    BeantwoordenVerwijderen