11 mei 2008

Lastig adviseren bij de Onderwijsraad

In mijn vorige bericht riep ik jullie op om te reageren op 3 stellingen van de Onderwijsraad. Vanuit het principe "practice what you preach" moest ik daar dan zelf natuurlijk ook wel wat neerzetten vond ik, maar dat is lastiger dan ik gehoopt had:
Nadat ik een heel verhaal had bedacht en ingetoetst drukte ik (zonder mijn gedachten eerst even te copieren) op de verzendtoets en kreeg de volgende boodschap:
"Sorry...
Berichten plaatsen is niet mogelijk in verband met uw IP-adres, de ingevoerde naam, of het ingevoerde email-adres. Dit ligt wellicht niet aan u. Probeert u een andere naam en/of email-adres. Als u dan nog steeds geen berichten kunt plaatsen, neemt u dan contact op met voor verdere uitleg."

Hoe kan ik nu een andere naam proberen? Ik heet toch gewoon Willem Karssenberg? Kan me toch niet voorstellen dat die naam op een rode lijst staat!
En ik ben niet de enige die hier last van heeft. Ik kreeg al een mailtje van een lezer die hetzelfde was overkomen. Misschien verklaart dit het feit dat er nog maar zo weinig reacties staan. Of zal het toch (ook) door het mooie weer komen?

Hoe dan ook de volgende tip:
Als je wilt reageren (natuurlijk wil je dat!), maak je verhaal dan in een (open source:-) editor en plak het dan in het reactieveld. Mocht het verzenden niet lukken ben je in ieder geval je verhaal niet kwijt zoals mij overkwam.
Overigens lukt het anderen gelukkig wel om te reageren, zoals Elke Das "juf van groep 8 en een beetje van groep 6, computerjuf op mijn basisschool en edublogger." En het woord "juf" gebruikt zij overal en consequent voor zowel mannelijke als vrouwelijke basisschoolleerkrachten.
Daarnaast heeft zij op haar weblog naar aanleiding van deze stellingen weer een bericht geschreven waarin ze aangeeft wat ze nu juist mist bij deze stellingen:
Geen assistive technology (auti-PDA, leessoftware), geen gaming, geen hardware (digibord, stemkastjes).
Geen gedachten over WAT je met die leermiddelen gaat leren.
Geen grenzen waarbinnen je kunt denken over wanneer je leert, waar je leert, hoe je leert, of copyright en hoe je denkt over openstellen van je content.
Allemaal zaken die zeker ook aandacht verdienen!

Elke besluit haar bericht met een presentatie op Slideshare, een korte vertaling van Curriculum 2.0, een (wiki) site die antwoord probeert te geven op de essentiële vraag:
"How does an information and technology curriculum stay relevant and meaningful in the 21st Century?"
Ben je geïnteresseerd in "nieuwe geletterdheid", dan is deze wiki zeker een bezoek waard!
Wie heeft zin en tijd om een Nederlandstalige variant van deze wiki op te zetten?

4 opmerkingen:

  1. Je kunt deze gebruiken:
    http://www.kenniswiki.nl/wiki/Webwijsheid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het prachtig dat men openstaat voor feedback en nam gisteren ook een kijkje, maar zo'n forumstructuur ontnam me de verder lust om te reageren. Daar had men beter een wat laagdrempeligere en vooral overzichtelijkere tool voor kunnen gebruiken.

    Misschien ben ik een kniesoor in dezen maar dat was mijn indruk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Nederlands Curriculum 2.0 opzetten?
    Vind ik echt iets voor de Onderwijsraad!
    Dan leren ze de computer gebruiken.

    (oeps, wat zeg ik nou?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meile Tamminga (webmaster Onderwijsraad)15 mei, 2008 14:21

    De problemen die er waren bij het plaatsen van reacties op de discussieplaats van de Onderwijsraad, zijn inmiddels verholpen. De problemen werden veroorzaakt door een (niet goed doordachte) bescherming tegen spam, die ook zorgde voor het weren van normale bijdragen.

    De discussie blijft geopend, dus u kunt(tot 28 mei) nog een reactie plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen