Een week geleden plaatste ik een bericht over het gebruik van een screencast bij het nakijken van huiswerk.
Antoine van Dinter heeft de daad bij het woord gevoegd (hij practised wat ik preach) en laat in een screencast heel mooi zien wat de toegevoegde waarde is van het werken op deze manier.
Hij zegt daarbij:
"Wat me opvalt bij leerlingen wanneer je hun brieven teruggeeft, is dat ze nauwelijks kijken naar de fouten die ze gemaakt hebben, maar meteen een volgende brief maken. Het mooie van een screencast is dat je aan kunt geven wat fout is, maar dat je eveneens feedback kunt geven."
Het was nog even zoeken naar een goede plek om deze screencasts neer te zetten, maar die heeft hij gevonden bij Utipu.com die gelijk een mooie en simpele tool levert om zo'n screencast te maken!
Ik vind het zo leuk dat een tip die ik geef zo snel in de praktijk gebracht wordt. Voor mij een bevestiging dat "wij" niet ver vooruit lopen, maar anderen misschien een wat ander tempo hebben....
Hoi Willem,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je verwijzing. Ook heel mooi is dat uTipu van 5 minuten naar 20 minuten is gegaan, zodat je niet zo snel hoeft te praten. Ook de inzoomfunctie van uTipu bewijst hier zijn nut.
En het mooie is dat Antoine dit middel ook meteen 'actiegericht' inzet. Ik verwacht veel leerrendement van dit soort persoonlijk commentaar. Hoe ziet het met tijdbeheersing? Kom je hier in de les ook aan toe? Lukt het in voor- en nazorg? Succes! Toon
BeantwoordenVerwijderenDe video op deze pagina wordt niet goed weergegeven. Dit probleem heb ik ook gehad, dus ik wil je er even voor waarschuwen dat een aantal filmpjes van Utipu niet zichtbaar zijn voor je lezers. Ze hebben volgens mij daarba de embed code aangapast.
BeantwoordenVerwijderen@Tony Je bent iets meer tijd kwijt, maar ik pak het ook anders aan dan de normale manier van brieven nakijken. Normaal streep ik fouten aan en geef aan hoe zwaar dat meetelt. Ik tel alle fouten op en geef een cijfer. Dat doe ik niet bij het maken van de screencasts. In word maak ik geel wat fout is. Ik maak een filmpje terwijl ik de fouten doorloop en nadat het filmpje klaar is upload ik het. Terwijl ik het filmpje upload verbeter ik de volgende brief en zo verder. In de laatste periode moeten leerlingen weer met de hand schrijven en geef ik er een cijfer voor. Dat is pas veel werk.
BeantwoordenVerwijderen