17 september 2008

RSS twee jaar verder...

Vanavond kwam ik op Smashing Magazine een paar prachtige RSS icons tegen en dacht bij mezelf: "tja, RSS, the sleeping beauty" want zo noem ik RSS vaak. Vervolgens vroeg ik mezelf af hoe ik daar ook alweer op was gekomen en kwam via Google terecht bij een artikel van nu alweer meer dan 2 jaar geleden op Marketingfacts:
RSS een sleeping beauty?
"Ondanks het enthousiasme van een kleine groep evangelisten is het de laatste tijd opvallend stil op het gebied van RSS. Ook op Marketingfacts zien we het aantal berichten over RSS sterk achteruit lopen. Een indicatie dat het definitief voorbij is met RSS of is het, zoals de titel luidt van de afstudeerscriptie van Bas Roozen, een sleeping beauty?
In mei 2006 zijn Bas Roozen (Hogeschool InHolland, Haarlem) en Els Wijnstekers (Hogeschool voor Economische Studies, Amsterdam) gestart met een onderzoek naar het gebruik van RSS in Nederland. Doel van het onderzoek was het schetsen van een profiel van de RSS-consument en het analyseren van de commerciële mogelijkheden van RSS."

Ik herinner me dat ik de resultaten van dat onderzoek destijds met veel aandacht heb gelezen. We zijn nu 2 jaar verder en nóg zie ik vaak glazige blikken wanneer ik mensen uitleg wat RSS is.
Waarom moet het toch zo lang duren voordat iets wat zo handig is eindelijk eens landt?

6 opmerkingen:

  1. ik denk dat veel mensen zonder dat ze het weten wel gebruik maken van rss. met igoogle, netvibes maar ook denk ook aan mashups. moeten ze dan weten wat rss is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker mooie icoontjes.

    Ik denk dat veel mensen (nog) niet hebben leren omgaan met overvolle inboxen. Of dat nou sms-jes of emails zijn. En dan willen ze niet ook nog eens een rss reader hoeven managen.
    Niet iedereen kan de informatiedruk aan die uit dit soort toepassingen voortvloeit, denk ik.

    En daarbij speelt onbekendheid van het fenomeen ook een belangrijke rol, denk ik.
    Ik geloof alleen niet dat dat zo blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik rss dagelijks om op de hoogte te blijven van de nieuwtjes binnen mijn vakgebied (ik werk in een hogeschoolbibliotheek). Maar van mijn collega's krijg ik dikwijls de reactie: waar haal je de tijd vandaan? Daar krijg ik de kriebels van, want rss is nou juist een middel om tijd te besparen. Ik reageer altijd met de woorden: in 10 minuten heb ik meer dan 30 sites bekeken, kan jij het sneller? Maar blijkbaar hebben ze geen behoefte aan meer nieuws dan dat ze krijgen via de interne kanalen (e-mail, blackboard).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, lieve icoontjes, die ga ik even online bewaren voor als ik ze ooit eens nodig heb.

    Ik werk ook in een hogeschoolbibliotheek en kan niet meer zonder rss. Websites zonder rss bezoek ik vrijwel nooit meer. Binnenkort hoop ik er wat meer docenten enthousiast voor te maken want het bespaart je, zeker weten, een hoop tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ontdekte eerst Google reader en dacht.. Wat moeten we Dáár nou weer mee. Daarna snapte ik pas rss en in mijn trage brein duurde het vrij lang voordat ik weer terug was bij google reader. En inmiddels kan ik niet zonder meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nadat ik op Waarom komt RSS in Nederland nog steeds niet van de grond? [Frankwatching 2 juli '08] las heb ik mijn kijk hier op gegeven.

    Ik ga mezelf hier daarom voor het gemak citeren:

    < citaat >
    We zijn er zo langzamerhand toch allemaal wel achter dat we het helemaal niet moeten hebben over ‘het gebruiken van RSS’. Dat doen we bij email ook niet: Er is toch geen hond die zegt dat we dan SMTP en POP gebruiken? Of dat we HTML en CSS gebruiken als we op het web surfen?

    Mensen hoeven RSS dus helemaal niet ‘te gebruiken’ en dus ook niet te weten dat het bestaat laat staan te weten wat het is. Gewoon niet over praten. Althans niet expliciet.
    Wat belangrijk is (en wat maar mondjesmaat beseft wordt) is dat er onder water heel veel ge-RSS-d wordt. Impliciet gebruik van RSS is behoorlijk omvangrijk geworden. Heel veel websites collecteren en aggregeren immers dankzij RSS automatisch de content die relevant lijkt voor zijn doelgroep. En wij, als bloggers, doen precies hetzelfde zodat de gemiddelde web-gebruiker zich gewoon kan bezighouden met zoeken, vinden, surfen en reageren.
    < /citaat >



    N.B. Wat die icoontjes betreft: De leukste staat al sind een paar maandjes te prijken op frEdSCAPES :-)

    ~ Is ie leuk, of is ie leuk?

    BeantwoordenVerwijderen