Als trendmatcher legde ik verbanden tussen trends die ik tegenkwam op internet en hun mogelijk gebruik in het onderwijs.
02 oktober 2008
Aantal edublogs stijgt spectaculair!
Een tijdje geleden kwam er een bericht voorbij dat zonder enige onderbouwing beweerde dat het aantal weblogs spectaculair aan het dalen is.
Met dezelfde onderbouwing durf ik nu te stellen dat het aantal edublogs op dit moment spectaculair stijgt. Sinds dinsdag gaat er geen dag voorbij of ik ontdek wel weer een nieuwe!
Nu meldt Jeroen Clemens van de Helen Parkhurst school zich heel bescheiden als beginner, terwijl hij zo te zien al lang bezig is met weblogs in het onderwijs.
Zo is hij het project Bloggen met de klas gestart:
"Als leerlingen Nederlandse literatuur lezen, probeer je manieren te bedenken waardoor leerlingen nadenken over wat ze hebben gelezen. Vaak worden dat boekverslagen, die vaak vreselijk zijn om te lezen en te schrijven. Leerlingen nemen vaak van alles over van internet en het is alleen een verplichting om iets in te leveren. Dus ik zocht wat anders.
Een paar weken geleden heb ik er met een 4 VWO klas voor gekozen om de laatste 3 jaar van school literaire blogs te gaan schrijven. Zie NE-HP-Weblogs
De verplichtingen en regels zijn licht: schrijf elk jaar over de 4 of meer boeken die je hebt gelezen en je reageert minstens 3 keer per jaar op een andere weblog. Veel meer wordt op prijs gesteld.Je mag zoveel schrijven over literatuur als je wilt, het kunnen betogen zijn om iemand over te halen, recensies, etc.
Mijn idee is om te kijken wat er gaat gebeuren en zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat zij nadenksn, schrijven en met elkaar in gesprek gaan.
Ik vind het heel erg spannend en de eerste geluiden zijn veelbelovend." (bron)
Behalve dat is Jeroen nu dus ook z'n eigen edublog gestart: weer een edublog
en alsof hij van geen ophouden weet nog een apart weblog Nederlands voor zijn school!
Zo te zien pakt Jeroen de zaken goed aan want als je naar de url's van al deze weblogs kijkt zie je dat er een aparte server voor is ingericht met daarop Wordpress. De leerlingen die hun literatuurblogs gaan bijhouden worden dus keurig gefaciliteerd. Tip: klik eens een paar van die blogs aan en verbaas je over het gemak waarmee ze gevuld lijken te zijn...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dank je Willem. En je zegt " zie je dat er een aparte server voor is ingericht met daarop Wordpress". Het leuke is dat dat gedaan is door een leerling uit die zelfde 4e klas. Ik ontdekte dat hij daar goed in is en heb hem gelijk ingeschakeld. Binnenkort gaan we ook samen een workshop geven over bloggen voor collega docenten. Dat is pas leuk leren, ook voor mij.
BeantwoordenVerwijderenJa, he! Fantastisch, toch! Ook ik werd spontaan en vrijwillig geassisteerd door leerlingen bij mijn blogstart in januari 2007 n.a.v. Gedichtendag. Mijn leerling Sven Wassenaar was medebeheerder van The Sausage Machine tot hij de middelbare school verliet in juni 2008. Leerlingen én oud-leerlingen schreven op vrijwillige basis eigen blogposts en enkele onder hen startten een eigen (persoonlijke) blog op.
BeantwoordenVerwijderenHet was mijn bedoeling van in het begin van ook zoveel mogelijk schoolwerk - ook voor het leesportfolio (literatuur) op leerlingenblogs of een wiki of TSM te laten verschijnen, maar dat is me slechts gedeeltelijk gelukt - ik had te weinig tijd om dat nog 'gestructureerd' en volledig in mijn vak Nederlands 'geïntegreerd' te kunnen realiseren voor mijn pensionering in januari 2008.
In elk geval is leerbloggen (of noem het technology enhanced learning) een ongelooflijk boeiende, leerrijke en gelukkig makende manier van leren - wat zeg ik - ik noem het liever een lifestyle. Leren wordt weer een 'natuurlijk' en 'authentiek' want gepersonaliseerd facet van leven. 'In web 2.0-stijl' (om het eens in jouiw woorden te zeggen) krijgt leren transparantie naar en verbinding met de wereld (hoe die ook draait) en dat is een onbeschrijflijke verrijking. Geen enkel leerboek, geen methode ook kan zich daaraan meten. Bouwen aan jezelf in permanente verbinding met andere lerenden, leermeesters en 'bezoekers', ... is spannend, vooruitstrevend en genereert op natuurlijke wijze zelfvertrouwen, geloof en creativiteit.
Ik wens Jeroen Clemens en alle edubloggers alle geluk van de wereld!