En alweer kom ik via een reactie op m'n weblog terecht bij een edublogger die ik nog niet kende, maar die super ideeën heeft én in de praktijk brengt!
Vandaag in de etalage dus het weblog van Kobus van der Slossen met speciale aandacht voor zijn bericht over:
Leerling Administratie Systeem - do it yourself
Daarin beschrijft hij hoe hij met succes TiddlyWiki inzet als een heel simpel Leerling Administratie Systeem met als grote voordeel dat hij alle info makkelijk mee kan nemen op een usb stick. In een ROC moet alles vaak groot en gestandaardiseerd zijn (met alle beperkingen vandien voor het dagelijks gebruik door docenten) maar Kobus werkt op een basisschool en kan lekker z'n eigen gang gaan en keuzes maken:-)
"De grote kracht van TiddlyWiki is de ontzettende eenvoud van het programma. Het is en blijft één enkel bestand dat nauwelijks ruimte in beslag neemt. De 'Tiddlers' openen vlot op je scherm en het systeem is snel en makkelijk te vullen. Elk stukje informatie hoef je maar één keer in te vullen.
Natuurlijk is het geen volledige leerling administratie systeem, maar het werkt zoveel beter dan de papieren versie die ik eerst had. Dankzij TiddlyWiki kan ik korte fragmenten van informatie direct koppelen en vind ik alles eerder terug. Daardoor ben ik tevens eerder geneigd het systeem te vullen met informatie.
Op mijn school zijn er meerdere leerkrachten die TiddlyWiki gebruiken. Voor leerlingen, of als klassenkladblok om gewoonweg wat hersenspinsels in kwijt te kunnen."
Lees zelf hoe Kobus zijn Tiddlywiki heeft ingericht en gebruikt op zijn weblog en abonneer jezelf op de RSS feed. Hij heeft vast nog meer voor ons in petto!
Je vindt een Nederlandstalige handleiding van Tiddlywiki via een bericht bij Fred Zelders. Fred schrijft vaker over deze wiki, kijk maar...
En Kobus, als je dit leest, word jij de 30e gast die zich aanmeldt voor het edublogdiner?
Tussenstand Klimaatwet: 31 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten