07 oktober 2008

Masterclasses in Twente II

Vandaag in feite een herhaling van vorige week en ik zou zo naar dat bericht kunnen verwijzen want ondanks het feit dat de groep nu groter was (24) verliep het programma eigenlijk net zoals vorige week.
Toch wat observaties:
  • Waarom heb ik toch anderhalf uur nodig voordat ik de deelnemers hands-on aan het werk durf te laten gaan? Dat moet korter!
  • Het aanmaken van een Gmail account is voor sommigen een schier onmogelijke opgave. Ligt dat nu aan de onleesbare captcha's of aan de hardnekkige cache van de server die op een gegeven moment meer verzoeken domweg niet toestaat?
  • Wat zijn er toch veel mensen die de tabbladen van IE7 niet gebruiken: alles wordt in een nieuw scherm geopend!
  • Wisselen tussen browser vensters in de statusbalk is er vervolgens niet bij, waardoor dezelfde pagina soms 3X openstaat.
  • Het begrip URL (dat is het adres waar je weblog op te vinden is) is niet voor iedereen even vanzelfsprekend
  • Delen van kennis is niet voor iedereen vanzelfsprekend...
  • "Geef ons een stappenplan op papier! Hoe moeten we hier anders mee leren werken?"
  • Wat kun je toch veel met een rechtermuisknop!
  • Het was veel te kort, we hebben meer tijd nodig!
  • Is dit nu alles wat je kunt met een weblog? (na het aanmaken van één bericht)

Maar ook heel veel enthousiasme en leergierigheid! Wel de duidelijke vraag: wat kan ik hier nu mee in mijn onderwijs? "We hebben al N@tschool".
Net zoals vorige week werd ik beoordeeld met gemiddeld een 8, een paar negens en een 7. Ruim voldoende dus...

Kortom, ik ben heel benieuwd naar mijn volgende sessie waarin ik allerlei web2.0 toepassingen ga demonstreren en zelf ga laten gebruiken!
(iemand nog ideeën?)

Tussenstand Klimaatwet: 41 ondertekeningen via mijn site. Klik hier om te tekenen...
(Nog steeds nummer 4 in de blogbattle ranking)

4 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    Het klinkt wel erg leuk en zinvol wat je gedaan hebt!

    Je vraagt naar aanvullende ideeën: mij lijkt samen een mindmap maken erg leuk; mensen vinden dit zinvol en hebben vaak al de techniek mindmappen gebruikt. Een goed voorbeeld vind ik www.mindmeister.com. Ook hier moet je een account aanmaken maar dat gaat goed.

    Tweede optie vind ik Glogster, hier kun je een multimediaposter maken op een eenvoudige manier.

    Nog heel veel plezier met dit soort workshops!

    Hartelijke groeten, Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willem, Wat fijn dat je al ideeën hebt ontvangen voor de volgende bijeenkomst. Josée Bours heeft bij de introductie van haar presentatie ook al kort iets laten zien van mindmapping.
    Bij ICT beheer zal ik nog navraag doen naar de problemen die de deelnemers hebben bij het aanmaken van een gmail account.
    Groet,
    Leonie Beijen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,

    Op slideshare staan verschillende van mijn presentaties, waarin ik in ga op didactische toepassingen van wiki's, YouTube, podcasting, social networking sites, weblogs en microbloggen.
    Het paper dat ik beschrijf in http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2008/10/een-paradigma-shift-in-het-onderwijs-dankzij-web-20.html bevat ook goede suggesties (voor blogs, YouTube en wiki's). Ik heb héél kort wat verteld over Glogster.com, YouTube en Timerime.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willem, wij hebben een vergelijkbare (?) workshop verzorgd werkenmetweb2 voor NVO2 (dus meer HRM/opleidingsmensen). Na een tooltour, was het wel heel leuk om mensen te horen brainstormen over toepassingen. (zie www.werkenmetweb.wikispaces.com)

    Wij lieten mensen kiezen welke tools ze wilden uit proberen, maar achteraf wilden ze liever alle tools, omdat ze niet bewust van tevoren konden kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen