Vanmorgen sprak ik een docent die een wel heel creatieve oplossing heeft gevonden in zijn strijd met leerlingen die altijd in de weer zijn met hun mobieltje! Hij heeft zich een "GSM Jammer" aangeschaft die hij tijdens de les verstopt in een plastic broodtrommeltje op z'n bureau neerzet. Als je hem aanzet is binnen een kring van 15 meter geen mobiel verkeer mogelijk!
Ik wist niet eens dat deze dingen bestonden, maar hij vertelde me dat ze zelfs veel ingezet worden door politie bij verkeerscontroles. Dan werken ze natuurlijk met nog een veel groter bereik. Dus als je je vriendje wilt waarschuwen voor een brommercontrole maar je kunt geen verbinding krijgen weet je waar dat aan ligt!
Een en ander is zo illegaal als wat, maar het werkt wel. Ze worden ook wel gebruikt door buschauffeurs die dat eeuwige gebel om hen heen zat zijn. Tevens zijn er "in de handel" zware desktopversies beschikbaar die gebruikt worden in bioscopen, restaurants, discotheken enz.
Een beetje zoeken op internet leert me dat er ook GPS- en WiFi versies te koop zijn.
"Laatst moest ik een training verzorgen voor een aantal collega's en een zat de hele tijd heel irritant met z'n mobieltje te klooien. Toen heb ik de Jammer natuurlijk ook aangezet!"
Tja, wat moet je nu weer zeggen van dit soort burgerlijke ongehoorzaamheid?
"Je moet die gezichten zien als ze geen bereik blijken te hebben. Vertwijfelde blikken door de klas, maar de rest van de les hebben ze de aandacht er wel beter bij".
Om eerlijk te zijn vind ik het nog grappig ook!
Hmmm, zou in een bioscoop of schouwburg wat mij betreft standaard mogen. Daar vergeet te vaak iemand zijn GSM uit te zetten.
BeantwoordenVerwijderenIn de klas lijkt me dat je met een paar goede afspraken een heel end komt. Het mag wél of het mag níet tijdens de les. Voor beiden is wat te zeggen, maar heb je daar dan zo'n Jammer voor nodig?
Zwaktebod of creatief?
Op zich is het wel een grappige vraag inderdaad, in hoeverre dit nou verschilt van het blokkeren van youtube en hyves. Ik ben snel geneigd om hier te spreken van een zwaktebod, maar ik geef dan ook geen les op een ROC. :)
BeantwoordenVerwijderenHet klinkt weer als een methode om "ouderwets" docentgericht onderwijs in stand te houden. Niet goed.
BeantwoordenVerwijderenHet verhaal past in mijn ogen ook helemaal niet bij het onderwijs wat jij probeert voor te staan met inzet van (mobiele) digitale middelen.
Naast het legale stuk (waar ik maar niks over zal zeggen ;) ) zie ik ook praktische bezwaren. Wat nu als er iets is en je moet 112 bellen? (Dat is de reden dat het in bioscopen en zo niet toegelaten wordt). Of wat als je je telefoon of wifi-enabled apparaat nodig hebt in de les?
BeantwoordenVerwijderenOp seminars zie ik het ook vaak. De helft van het publiek zit met een open laptop of mobiel, en mailt, twittert of sms't terwijl ik sta te praten. Enigszins irritant ja, maar aangezien ik geen sheets uitdeel achteraf is het hun probleem. :) En ik zie het dan als uitdaging om zo veel mogelijk kleppen dicht te krijgen.
Een collega docent na Educa Berlijn: weet je wel dat studenten luisteren, e-mailen, surfen alles tegelijkertijd. Dat ze dat KUNNEN en gewoon vinden? Dat ze na max 30 minuten echt niet meer meedoen? En dan sta ik soms 1,5 uur college te geven. Dus 1 uur voor Jan Sn. Laten we DAT maar eens bespreekbaar maken! Daar word ik zo gelukkig van als ik dat hoor, dus niets geen geJAMMER!
BeantwoordenVerwijderenHeino