03 december 2008

Leuk liedje, meer niet?

Gisteren plaatste ik een liedje, gezongen door Groep 8 van de Margrietschool in Heerde, waarop 2 heel verschillende reacties binnenkwamen. Daarvan wil ik de laatste toch nog even onder de aandacht brengen:
Leuk liedje met een aardig YouTube filmpje, meer niet. Maar dit heeft toch niets te maken met "het werken met ICT in het onderwijs"? Of ben ik nu veel te serieus en mis ik hier subtiele humor?
Marten Hoffmann
Googlend op die naam kom ik al snel op een weblog van Beter Onderwijs Nederland terecht. Zou dat dezelfde Marten zijn als die bovenstaande reactie plaatste?

Hoe dan ook beste Marten, in mijn bericht was geen sprake van subtiele humor maar ik meen oprecht dat ik dit een prachtig voorbeeld vind van hoe je met kinderen én ICT (in het onderwijs) kunt werken!

Want wat zien en horen we hier?
een groep kinderen die kennelijk met veel plezier een nieuw lied heeft ingestudeerd, dat ten gehore brengt en vervolgens deelt met iedereen die het wil horen. Vroeger kwam ik thuis met een briefje met daarop een liedje dat ik m'n moeder wilde laten horen. Na de eerste regel zei ze meestal: hou maar op...

Trots op wat je doet
Deze kinderen kunnen trots via Youtube laten horen wat ze geleerd hebben en anderen kunnen het nu nazingen. De tekst is zelfs als PDF beschikbaar gesteld door weer iemand anders die de moeite heeft genomen het over te typen. Je zou er naast de muziekles dus zelfs een taalles van kunnen maken. In plaats van een saaie muziekles heeft deze meester er een feestje van gemaakt en dankzij een beetje ICT dat gedeeld met wie ervoor open staat.
Kijk, dat noem ik nog eens Beter Onderwijs!
Maar ja, als zelfs dat kwartje niet valt.... hebben we nog een hoop te leren!

Reageer aub:
Ben ik nu de enige die dat ziet?
Daarom een weinig subtiele vraag aan mijn lezers:
Is dit gewoon een leuk liedje of is dit inderdaad een mooi voorbeeld van hoe je met de inzet van een beetje ICT je lessen zoveel beter en overdraagbaarder kunt maken?
Kom uit de kast en reageer! (mag in rijmvorm)

13 opmerkingen:

  1. Mooi niet in rijm, ben net klaar
    Ik ben het met jou eens, alleen het instuderen, het lef (hele klas wel even op de foto), de inspanning van het maken van de film de tekst erover heen...is wat mij betreft inzetten van ICT in het onderwijs.Maakt het voor kinderen ook leuker (jouw voorbeeld ken ik, ik mocht zelfs niet live zingen bij de eindmusical) Moet zeggen dat ik de film van de jump ook een goed voorbeeld vind. Met beide filpmjes kun je in je eigen klas namelijk ook iets doen. De eerste zou je als karaoke kunnen gebruiken (kennisdeling op internet) de tweede om zelf de jump na te dansen. Delen van content dus.
    Bon? oh nee daar ging je vraag niet over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. moeder liet je het lied volgens mij wel uitzingen en zou er zeker trots op zijn dat iedereen van Wimmeke kon genieten. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zal eens uit de kast komen ;-).
    Het kan natuurlijk zijn dat je moeder zei dat je op moest houden. Er zullen weinig moeders zijn die dat zullen zeggen als hun kroost thuis wil zingen en aan de reactie van Rita te zien zal jouw moeder dat ook niet gezegd hebben :-). Wellicht dat je eigenlijk zelf liever niet zong...in je eentje, ...maar als je daar had gestaan met heel de klas dan had je natuurlijk wel meegedaan...en dat kan dus nu met ICT, weliswaar niet live.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag wil mijn eerste reactie op het lied van groep 8 nog eens bevestigen! Ook al had ik deze regels het liefst in rijm gepresenteerd, Willem ... En tot spijt van wie 't benijdt: straks hoop ik mijn draft met de sinterklaasjump en links naar jouw sinterklaasartikels (eindelijk) te publiceren.

    Toch nog even spelling omdat ik het niet laten kan: in mijn wens voor een leuke sinterklaas moest dié sinterklaas met een kleine letter.

    Beste Sinterklaas & Piet
    ... leg wat lekkers en leuks in de schoentjes en laarsjes en breng ons a.u.b. veel (meer) ICT op school!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan niet uit de kast komen. De kast is nog niet klaar. Komt van IKEA. Precies genoeg schroefjes. Eén schroefje viel en was meteen verdwenen. Maar daar gaat het hier niet over.
    Dit meeslepende lied wordt gedeeld en dat is volgens mij precies de bedoeling van de C van ICT. Zonder dat een leerkracht, een ouder ( en misschien de kinderen zelf ) dit lied hebben gefilmd, filmpje ge-edit en geplaatst, was het lied hier op school nooit meegezongen. Wij doen ons voordeel met hun activiteit. Zijn we dankbaar voor. Een leuk kerstlied zou trouwens ook niet verkeerd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat ik een voorbeeld uit mijn eigen praktijk noemen. Toen de vioolleraar van mijn dochter een hele tijd terug tegen haar zei, dat ze tijdens de vakantie wel moest blijven oefenen was haar probleem: hoe laat ik dat nou zien? Samen met haar vioolvriendin in de weer geweest met videocamera en Windows Moviemaker. Resultaat: een filmpje met beeld- en geluidseffecten, bewegende teksten over het scherm en een leuk optreden met een ingesturdeerd stuk.
    Ik gaf na het bekijken van het filmpje de vader van het vriendinnetje een compliment voor zijn montage. Waarop ik een verwijtend antwoord kreeg: "Hoezo 'vader van XX'? Dit hebben we zelf gedaan!".

    Niet eens een onderwijsopdracht, wel veel geleerd over en met ICT! ICT biedt eindeloos veel mogelijkheden om te leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als dit geen toepassen van ICT is, want dan wel..? Ik ben het dus helemaal met je eens Willem. Mijn leerlingen zetten ook wel eens een leuk filmpje op hun pagina op de schoolwebsite. Je moest eens weten hoe spannend ze dat vinden en hoe leuk ze het vinden als het op de site staat. Laat staan als kinderen zelf een filmpje maken en de hele wereld kan het zien!
    Misschien dat die meneer denkt dat als kinderen droge teksten in een tekstverwerker typen hij geweldig met ICT bezig is... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Willem, je bent niet de enige die dit ziet. En blijf vooral doorgaan dat aan ons allemaal ook te laten zien.
    Als degene die jou doet twijfelen, met kinderen werkt, moet hij snel iets anders zoeken.
    Johannes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, ik sluit me aan bij de reageerders hierboven: mooi gebruik van ICT door en voor de kinderen.
    En trouwens jammer dat die Marten zich niet bekend maakt(e). Ook dat hoort bij de huidige maatschappij: transparant zijn (maar dat zal Marten wel Big Brother noemen).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Willem,

    Het wordt misschien saai maar ik vind dit ook een mooi voorbeeld.

    Kinderen vinden het leuk om te produceren en te delen en dit werkt volgens mij heel motiverend. Vroeger was het ook leuk als je in de schoolkrant stond, nu in het YouTube tijd geldt hetzelfde. Eigenlijk een vorm van projectonderwijs, en dat heeft z'n nut wel bewezen.

    Ik denk dat producerend leren zoveel krachtiger is dan consumerend leren, de verwerkingsvorm is niet eens het belangrijkste. Blijf dit soort mooie voorbeelden dus verzamelen en delen!

    Hartelijke groeten, Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat er zoveel mensen het eens zijn met jou Willem.
    Hoewel de reactie van Marten heel erg negatief overkomt, had ik wel liever gehad dat deze reactie door iedere bezoeker van jou weblog en alle docenten van Nederland gevonden zou worden.

    Pas als dit het geval is, dan is het gebruik van ICT goed ingeburgerd in het onderwijs. Dan is het opnemen van een liedje en dit op youtube zetten niet meer het gebruiken van ICT in het onderwijs. Maar dan is dit gewoon onderwijs. Niets bijzonders, gewoon zoals het is, zoals het goed werkt en zoals je het eigenlijk niet anders zou kunnen voorstellen.

    Ik vrees dat dit nog toekomst muziek is. Maar ik hoop wel dat over 50 jaar naar deze bijdrage gekeken wordt door studenten en scholieren uit die tijd die hier dan heel erg hartelijk om moeten lachten. (natuurlijk niet om jou te dissen Willem, maar omdat je dan duidelijk kunt zien dat het onderwijs zich ontwikkeld heeft)

    En misschien dat dit overigens over 10 of 20 jaar al zover is. Want ik denk. Dat als je het de kinderen van deze basisschool vraagt. Dat zij niet zullen zeggen dat dit een moi voorbeeld is van hoe zij ICT hebben ingezet in hun leerproces en zo verschillende digitale en andere vaardigheden hebben opgedaan.
    Ik denk dat zij zullen zeggen dat zij een leuk liedje hebben geschreven/gezongen en dit op youtube te beluisteren is.


    Overigens vind ik het voor 2008 een heel leuk voorbeeld van hoe je Youtube en opnameapparatuur in kunt zetten in het onderwijs!
    En mijn complimenten aan de kinderen van deze basisschool, want ik vond het een erg leuk liedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Willem Karssenberg: inderdaad ben ik degene die actief is op de site van Beter Onderwijs Nederland. Sterker nog: ik werk bij een van de twee scholen die als instituut lid zijn van BON.

    @Wytze Koopal: mijn activiteiten binnen BON hebben m.i. niets te maken met mijn reactie op het door Willem Karssenberg geplaatste filmpje. Het verwijt over de transparantie vind ik dan ook onterecht. En wees gerust: ik ben (zoals Willem demonstreerde) binnen de minuut te vinden en te plaatsen.

    @Jeroen van Beijnen: wat in mijn woordkeus zorgt ervoor dat mijn reactie "erg negatief overkomt"?

    Contact gewenst? Mail naar hoffmann at ivadriebergen punt nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Marten Hoffmann : dank voor je emailadres. Sorry dat ik je reactie identificeerde als een "officiële" reactie van BON.
    Ben nu wel extra benieuwd naar het officiële standpunt van BON op dit soort vernieuwend gebruik van ICT in het onderwijs. Ligt die dan heel anders dan je persoonlijke reactie?

    BeantwoordenVerwijderen