12 december 2008

Update

Allereerst wil ik iedereen ontzettend bedanken voor alle reacties die zijn binnengekomen. Ik had niet verwacht dat het vorige bericht zoveel los zou maken. Natuurlijk is het heel makkelijk om het er gewoon niet mee eens te zijn, maar ik ben ook heel blij met de meer kritische kanttekeningen. Het geeft aan dat dit een probleem betreft waar je niet van de een op de andere dag een besluit over kunt nemen.

Voor alle duidelijkheid:
Het gaat er mij niet om het Drenthe College nu eens "in het zonnetje" te zetten. Hetzelfde speelt op veel meer instellingen. Wat ik daarom hoop is dat deze discussie nu eens veel breder gevoerd wordt dan op schoolniveau met als gevolg dat er een protocol komt met duidelijke richtlijnen en afspraken waar zowel medewerkers, docenten, leerlingen als managers mee uit de voeten kunnen. Volgens mij is daar inmiddels een aardige aanzet voor gegeven!
Regels waar je elkaar op kunt aanspreken en waar je elkaar aan kunt houden...

Hoe dan ook, in de loop van vandaag werd mij gevraagd om een nieuw bericht op ons intranet te plaatsen:


Hyves en YouTube
Vanwege allerlei vragen en opmerkingen over het gebruik van bovenstaande sites zal er volgende week een definitief besluit genomen worden over het wel of niet beschikbaar stellen. In de discussie wordt aangegeven dat Hyves blokkeren zeer gewenst is. YouTube wordt daarentegen veel gebruikt in lessituaties, en het verzoek is dan ook veelal om deze beschikbaar te blijven houden. Vanaf de Kerstvakantie kunnen we dan e.e.a. afhankelijk van het besluit en discussie uitvoeren.

Hyves en Youtube worden in ieder geval niet meer over een kam geschoren en er zal alsnog een discussie plaatsvinden op basis waarvan opnieuw een besluit zal vallen!

Ook via e-mail heb ik veel reacties gehad waarin mensen vooral hun zorg uitspreken of ik hier nu wel verstandig aan gedaan heb en of dit zich niet "zal gaan wreken".
Nogmaals mensen, het gaat hier niet om mij of om het Drenthe College, maar om de deelnemer die we centraal willen stellen. In mijn presentaties zeg ik dat er maar één manier is en dat is aansluiten bij de leefwereld van die deelnemer. Iets waar ik graag in wil blijven geloven.
Dat betekent niet dat we alles maar moeten goedvinden en tolereren. Juist niet! Denk je dat ze die vrijheid straks ook hebben als ze een baan vinden? Dus laten we samen gedragsregels formuleren waar we elkaar op kunnen aanspreken: mediawijs!

Nu eerst lekker weekend houden....

10 opmerkingen:

  1. Goed idee: laten we eens proberen om tot een goede landelijke visie (met ruim beschikbare achtergrondinformatie) te komen over gebruik van ICT en media in het onderwijs. Zodat niet alleen schoolleiders maar ook leraren, leerlingen, ouders en politici zich kunnen laten adviseren op dit terrein. Tijd voor een landelijke beweging?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lectoraat eLearning van INHolland is in samenwerking met Kennisnet een landelijk onderzoek gestart: "Laat de jongeren nu ook eens aan het woord over ICT". Volgens mij is dit precies wat we nodig hebben: de stem van de jongeren. De vragenlijsten staan klaar voor leerlingen/studenten om ingevuld te worden. Zie website van het lectoraat eLearning.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Willem,

    Goed dat de beslissing voorlopig is teruggedraaid. Notoir misbruik is ook anders op te lossen dan rigoreus de zaak afsluiten. Heel belangrijk is in ieder geval dat Hyves en YouTube gescheiden worden beoordeeld. Hoewel lang niet elk filmpje op YouTube bijzonder leerzaam is, is er ook heel veel te vinden dat wel degelijk zinvol is in te zetten. Bij Hyves heb ik daar eerder mijn bedenkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Laten we ook niet vergeten dat wij dankzij hyves en youtube en zovoorts veel van onze leerlingen kunnen leren. Een voorbeeld. Aan het eind van een module Sociaal Burgerschap moesten de leerlingen een toneelstukje of filmpje maken over sociaal gewenste en ongewenste situaties. Ik heb een paar weken een licht ongerust gevoel gehad over de technische realisatie van de filmpjes: op de tijdelijke locatie waar ik toen werkte hadden we geen filmcamera, en om iets af te spelen voor de hele groep alleen een niet te grote tv met dvd-speler. Mijn oplossing was om tegen de leerlingen te zeggen: als je de film maakt, regel dan zelf het opnemen en de vertoning. Heel modern. Maar bij het begin van die betreffende les vond ik het toch weer spannend, en ik vroeg of iemand nog apparatuur had meegenomen die geïnstalleerd moest worden.
    Het antwoord van de leerlingen: “Meneer, dat staat al lang op youtube hoor!”
    Ik ben heus niet ict-onbekwaam, gebruikte zo nu en dan al youtube in de les, maar hier voelde ik me weer even heel jong en leerbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessante ontwikkeling. Ik vind de discussie overigens boeiender dan een landelijk protocol. Laat elke school daar maar eigen beleid op ontwikkelen, gebaseerd op argumenten. Wat betreft Hyves: steeds vaker leggen scholen draadloze netwerken aan en nemen deelnemers hun eigen mobiele devices mee. Mogen deze deelnemers tijdens pauzes en tussenuren niet op Hyves? Zeg je daarmee niet impliciet: "Jullie leefwereld hoort hier niet thuis". En wat doe je met die enkele docent die Hyves wel didactisch inzet? Ik zou daar niet voor kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed resultaat, gefeliciteerd. Een landelijke visie lijkt me totaal overbodig, er zijn al genoeg commissies die onnodig belastinggeld uitgeven. Elke school kan hier toch prima het eigen beleid in bepalen, maar dan wel via een goede afweging en discussie. Zoals nu dus bij het Drenthe College gaat plaatsvinden.

    Persoonlijk vind ik dat een school geen sites zou moeten blokkeren. Leren en werken zoals je (thuis) gewend bent is erg belangrijk voor studenten. En thuis gelden vast ook regels voor internetgebruik. Wat wel/niet en wanneer wel/niet. Leerlingen en studenten zullen toch ook moeten leren zich te conformeren aan acceptabele regels en hoe om te gaan met regels die ze niet acceptable vinden. Dat is dus niet "aan je laars lappen". En waar kunnen ze dat nou beter leren dan op school (en thuis natuurlijk). School en thuis zijn toch ook de speeltuin waarin ze de sociale omgangsvormen leren. Later, bij een werkgever, is het daarvoor misschien te laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dus als Hyves ook meer wordt ingezet in de lessen is dat misschien ook een bron die open mag blijven....

    Het blijft een verhaal waar ik me niet in kan vinden.

    Zie trouwens dat bij je vorige post niet alle reacties in beeld komen. Die van mij niet iig. Of ben ik nu gek?


    Succes met het vervolg in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sluit me aan bij Wilfred Rubens en Erwin de Beer. Wat is er inderdaad mis met contact houden met je vrienden en andere mensen als sites als Hyves in tussenuren en de pauzes? Verstandig om leren gaan met dergelijke media leer je niet door alles maar te blokkeren.

    @Edwin Mijnsbergen: En waarom kan jij er dan niet in vinden? Ben wel eens benieuwd wat de argumenten zijn van de andere kant van het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Willem,
    Ik hoop dat dit heroverwegen gaat leiden tot een totaalvisie op het gebruik van internet en niet als een ad-hoc besluit over welke tool dan ook. Wil een school dat de leefwereld en de schoolwereld van studenten door elkaar heen lopen of niet? Wil je als school zoveel mogelijk middelen waar een student van kan leren binnen je schoolmuren halen of maak je daarop uitzonderingen? Wat zijn je argumenten voor het ene standpunt of het andere? Ook lijkt het me belangrijk om afspraken te maken hoe je als school omgaat met schending van afspraken door studenten. Ik denk dat elke school op dit gebied zijn eigen visie moet ontwikkelen en op basis daarvan besluiten moet nemen en ik hoop dan ook dat wat nu gebeurt zal leiden tot een discussie die kan dienen als voorbeeld voor andere scholen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Jeroen Gerth
    Ik lees de reactie van Edwin Mijnsbergen (ook na even op zijn blog gekeken te hebben) als volgt:

    Het weer open zetten van YouTube omdat dat in de les wordt ingezet, maar Hyves geblokkeerd laten is even onbegrijpelijk als het oorspronkelijke plan beiden af te sluiten. 'Educatief gebruik' is geen criterium om technische blokkade al dan niet in te zetten.

    Het wellicht hanteren van dat argument door het DC als schijdslijn is een verhaal waar ik me ook niet in kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen