De woensdag begon met de Keynote "Ziende blind door Google", verzorgd door Henk van Ess van voelspriet.nl. Eerlijk gezegd vond ik dat hij wat te hoog overvloog, daarbij halve waarheden en zelfs onwaarheden in het rond strooiend. Het publiek vond het prachtig, maar wat hij vertelt over Google geldt natuurlijk net zo zeer voor andere zoekmachines. Frans Peeters heeft een verslag geschreven over deze keynote en daar heb ik verder weinig aan toe te voegen.
Daarna was ik zelf aan de beurt om een presentatie te verzorgen in "het ict café". Een kleine ruimte met een aantal notebooks die soms wel maar meestal geen internet hadden. De verbindingen in Lunteren waren al niet zo best, maar als iemand dan computers naar binnen tilt en eigen vaste IP adressen gaat configureren op het netwerk ligt de boel natuurlijk helemaal plat! Gelukkig was ik er op voorbereid en kon m'n verhaal doen zonder internet, al kon ik het werken met Skype dus niet live demonstreren. Gelukkig had ik een volle bak en waren de reacties heel enthousiast. De usb stick die de deelnemers meekregen gaf hen de mogelijkheid het geleerde gelijk op school uit te proberen!
Open Standaard en Open Source
Veel belangstelling was er ook voor het verhaal van Wytze Koopal over Open Standaarden en Open Source. Zijn presentatie riep zeker de nodige vragen, maar ook een aantal concrete suggesties uit de zaal op. Kijk voor een verslag van Wytze zelf op Bericht uit Lunteren. Daar vind je ook de presentatie die hij gaf.
Twitter!
Verzorgd door: Rein Bijlsma (ak Wauwel)
"Twitter! Wat is het en wat kun je er wel of niet mee?" Twitter is in! Overal hoor en zie je het begrip opduiken: in tv-programma's, kranten en op websites. Voor iedereen die nu zelf eens met Twitter wil kennismaken en ervaren wat je met Twitter wel of niet kunt doen in het onderwijs, is deze workshop, waarin we ook gelijk gaan twitteren, bedoeld. En natuurlijk is er ook een moment voor discussie over de zin en de onzin van Twitter. Kom en tweet mee!"
Natuurlijk wilde ik die workshop niet missen, al was het maar om Rein eens te zien presenteren! En inderdaad deed hij dat op geheel eigen wijze. In sneltreinvaart en in 46 punten liet hij zien hoe je een twitterverslaving kunt oplopen. Ik hoop dat hij deze 46 punten nog eens met ons wil delen. Toch vraag ik me af of hij de aanwezigen, waarvan het merendeel nog nooit van twitter gehoord had, met zijn verhaal enthousiast heeft weten te maken. Gelukkig waren er wat twitteraars in de zaal die konden vertellen wat voor positieve dingen twitter hen gebracht heeft.
Efficienter jouw klas organiseren met behulp van Web 2.0
Verzorgd door: Patrick Keysabyl
Passend bij het thema “Cloud Computing” , deed Patrick uit de doeken doen hoe hij Web 2.0 toepast in zijn onderwijspraktijk met volgende voorbeelden:
1) Een mailinglijst aanleggen voor jouw klas zodat alle leerlingen bereikbaar zijn met één mailadres
2) Online een datum vastleggen voor het oudercontact
3) Online werkbladen aanbieden aan jouw leerlingen
4) Een schoolkalender delen met andere collega's
5) Online een mindmap maken
6) Documenten online delen met collega's
7) Een discussiegroep opstarten over het jaarproject
8) Online een nieuwsbrief versturen aan de ouders van de school
9) Maak snel voor alle leerlingen van jouw klas of school een eigen e-mailadres aan.
10) Vind je mails en documenten snel terug op jouw PC
Heerlijk concreet met veel links en voorbeelden uit zijn eigen lespraktijk. Veel van zijn materiaal is te vinden op kijkenbegrijp.net maar daar heb je wel een inlogcode voor nodig (die de aanwezigen meekregen). Zijn presentatie staat hier.
Toward education 3.0. Innovative teaching and learning in the cloud
Verzorgd door: John Moravec
ICT professionals are among the first to notice how accelerating technological change is driving dramatic transformations in society and how we work –but, what about the classroom? Are schools lagging behind in providing meaningful teaching and learning for the 21st century? Unfortunately, in most places, the answer is “yes.” This talk focuses on the evolving needs of society and the economy, and the failure of education to address them. A roadmap to the changes required of education is presented, and a discussion is launched on “what’s next” as technology-enabled innovators reinvent Education 3.0.
John had een mooi verhaal, maar helaas geen concrete oplossingen. Maar ja, wie heeft die wel? Een paar citaten zijn me in ieder geval bijgebleven:
1.0 schools cannot teach 3.0 kids
Schools should not use new technology to teach the same old shit!
Dat zijn natuurlijk mooie uitspraken. De vraag is wat we ermee doen...
TeachMeet
In het avondprogramma dus een echte Teachmeet waarvoor zich helaas maar weinig sprekers hadden opgegeven. Het duurde dan ook even voordat Fons de zaal in beweging kreeg ook omdat het merendeel van de aanwezigen volgens mij geen idee hadden wat er van hen verwacht werd en wat ze zelf verwachten konden. Toch lukte het Fons uiteindelijk om goede interactie en een goede discussie los te krijgen, mede dankzij twee nieuwe werkvormen die hij en passant even introduceerde, waarvoor mijn complimenten!
Zelf gaf ik een presentatie van SMS2Vote. Spannend, want ook het GSM bereik in Lunteren is abominabel slecht te noemen. Toch lukte het de aanwezigen om via hun mobieltje hun stem uit te brengen, waarbij ik overigens bijna weggestemd werd toen ik ze via hun mobiel de keuze gaf tussen: stoppen, doorgaan of bier.
Uiteindelijk ging de bar open en werd het voor sommige mensen nog heel erg laat...
Donderdag
De dag ging van start met een geweldig inspirerende keynote van Frans Schouwenburg! Een heel mooi en authentiek verhaal, omlijst met prachtige foto's én goede muziek. Even leek het erop dat Frans zelf ook zou gaan gitaarspelen, maar hij had het instrument alleen nodig voor een staande ovatie.
Frans liet onder andere een foto zien van Martin Luther King en vroeg daarbij "wat als deze man gezegd zou hebben: ik heb een plan?" Waarschijnlijk zou dat bij niemand zijn blijven hangen! Iedereen heeft wel plannen. Maar Martin Luther King had een droom, en die is uitgekomen! Zo moeten we allemaal onze droom durven uitspreken en die desnoods overal op muren plakken zodat we er ook aan werken... Dit is zijn presentatie.
De rest van de dag heb ik de workshops gelaten voor wat ze waren en heb de hele dag gebruikt om te praten met bekenden, onbekenden en standhouders (ze stonden er tenslotte niet voor niks) en om foto's en filmpjes te maken van allerlei mooie dingen die ik tegenkwam, zoals de stemkastjes van Interwrite en de Skoolmate tablet netbook.
In volgende berichten wil ik daar graag meer over vertellen!
Raadsel: enig idee wat je hiernaast op de foto ziet?
Mijn foto's staan hier.
Mooie persoonlijke samenvatting. Dank je wel!
BeantwoordenVerwijderenHet was leuk je zien zien. Enne... ik heb er toch twee dagen rondgelopen maar dat geheimzinnige kastdingetje heb ik gemist.