Moe van al het nieuws toetste ik in een opwelling bij Google in: zielig meisje en werd verrast door de resultaten!
Op Youtube allerlei vormen van digital storytelling die je zo kunt gebruiken bij het vak Nederlands, bijvoorbeeld om de fauten eruit te halen of om er een kort verslag over te schrijven. Het zijn bijzondere kerstverhalen met helaas niet altijd een goede afloop:
Van dezelfde auteur een verhaal over de gescheiden ouders van (een andere) Laura uit 2008.
Of lees het gedicht zielig meisje uit 2005.
Lees ook Meisje loos bij Wauwel. Mooi gesproken Rein!
Beste Willem,
BeantwoordenVerwijderenDat lijkt me didactisch niet zo'n goede manier. Je laat leerlingen eerst verhalen vertellen en als ze dan eindelijk met een verhaal op de proppen komen, geef je ze een rood potlood in de hand. Lekker motiverend! Een volgende keer zullen leerlingen het wel laten om een verhaal te schrijven!
Of zoals het 'zielige meisje' zelf schrijft bij haar filmpje:
'Ik heb reacties uit gezet omdat iedereen kritiek heeft. dus voor iedereen die dit dom vind: Waarom kijk je het dan in hemelsnaam?!'
Hallo Moniek,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk!
Ik zou dus ook geen verhalen van eigen leerlingen gebruiken maar materiaal dat al op internet staat.
Vervolgens zou ik mijn leerlingen niet vragen om in de comments bij Youtube te reageren, maar in de klas.
Desnoods anonimiseer je het filmpje en laat het dan in de klas zien.
Ik moet er niet aan denken dat je leerlingen eerst zou vragen een heel persoonlijk verhaal te schrijven en het dan domweg in de les zou gaan gebruiken.
Als je krediet wilt verspelen bij je leerlingen moet je dát doen.
Maar ik kan me dus wel voorstellen dat sommige van de filmpjes die ik gezien heb zich lenen om gebruikt te worden bij bijvoorbeeld Maatschappijleer (bestaat dat nog als vak) om een discussie los te maken over een bepaald onderwerp.
Zo heb ik het bedoeld. Had alleen niet de puf om dat allemaal op te schrijven...