iPad mee naar school? Niet als het aan ict-beheer ligt
Daaruit het volgende fragment:
"Ik sta vrij star op het standpunt dat de harde kant van de ICT zich zo dienstbaar mogelijk moet maken aan het onderwijs. Als van de werkvloer de wens komt dat ict-beheer springt, moet de wedervraag van de (niet zelden gedetacheerde ict-jongens) zijn Hoe hoog? De praktijk is echter vaak zo dat specifieke verlangens met betrekking tot gebruik van bepaalde software, sites of diensten worden afgedaan met de mededeling Dat dat niet kan op het netwerk. Punt. Uit."Natuurlijk roept dit bericht de nodige reacties op en ook ik heb mijn steentje bijgedragen:
Alvorens net zo hoog te gaan springen als jij wilt is het de taak van de dienst ICT om jou erop te wijzen wat die sprong je zal kosten, of je daar het budget voor hebt en welke gevolgen die sprong heeft voor de rest van de organisatie.In een andere reactie (ha collega!) belicht Remco terecht het belang van security.
“U vraagt en wij draaien” is een mooi principe, maar dan moet het wel duidelijk zijn uit welk potje dat gaat. Stel dat iedere unit van een ROC een andere ELO wil? Spring jij dan met iedereen mee, of is er ook nog zoiets als een organisatie overstijgend belang?
Fons uit duidelijk een frustratie, opgelopen in een ver verleden op een niet nader te noemen ROC en ik kan me er van alles bij voorstellen.... maar toch?
Hoe ver moet dienstverlening gaan van een dienst ICT. Moet deze inderdaad zonder morren alle wensen vanuit het onderwijs inwilligen of heeft de dienst wel degelijk een eigen verantwoordelijkheid?
Natuurlijk roep ook ik al jaren: alle poorten open!
Maar ik realiseer me aan de andere kant dat een en ander niet zo simpel ligt.
Hoe denken jullie hier over?
Reageren kan hier en/of bij Fons!
Overigens spring ik tegenwoordig een stuk minder hoog dan vroeger...
De discussie gaat nu een hele andere kant op en de woorden van Fons komen nu naar mijn gevoel uit hun context terecht. Van belang is de stelling in de context te plaatsen van een niet te onderbouwen stellingname van ICT-ers iPads niet te willen toelaten op het netwerk. Daar beslis ik over was de respons van meer dan de helft van de ICT-ers. Dat riekt naar machtsmisbruik. Ik daagde in mijn reactie ICT-ers uit om 1 steekhoudend argument te noemen waarom ze dat zo stellig en hard zouden moeten weigeren. Ik ben nog steeds erg benieuwd.
BeantwoordenVerwijderen@Frans Maassen
BeantwoordenVerwijderenIk probeer niet de discussie een andere kant uit te sturen noch Fons uit z'n context te halen, maar de discussie te verbreden, want dit gaat natuurlijk over meer (frustratie) dan alleen de iPad.
Ook ik ben heel benieuwd naar argumenten om een iPad (of wat voor device dan ook) te weigeren op het netwerk van een instelling. Bij ons kan iedere student en medewerker draadloos inloggen, mits voldaan is aan bepaalde eisen...
Had al bij Fons gereageerd, maar bedenk me net, zouden de mensen bij ICT niet achterlopen in de ontwikkelingen omdat ze heel oude machines en software de lucht in aan het houden zijn? Als ik lees dat een bepaald ELO niet goed in IE8, Firefox en geen enkele Mac Browser werkt..hinkelen dan diensten ICT niet op 2 gedachten. Er wordt binnen ROC's ook vreselijk veel brakke (lees ooit aangeschaft) of zelf geknutselde software gebruikt. Mij lijkt (ben geen ICT-er @Frans Maassen) dat een open draadloos netwerk, losgeschakeld van de kritische bedrijfsvoeringssoftware toch gewoon moet kunnen?
BeantwoordenVerwijderen@Karin,
BeantwoordenVerwijderenPas ervoor op om alles over één kam te scheren.
Bij ons staan weinig systemen, ouder dan 3 of 4 jaar (afschrijvingstermijn).
IE8 is geïnstalleerd compleet met Silverlight ondersteuning, ook op de thin clients. Het kan dus wel degelijk!
Wat betreft software zijn we teruggegaan van meer dan 1000 naar nu nog 80 applicaties!
Wat en onzin, natuurlijk mag de Ipad ook mee naar school. Of het een handig apparaat is weet ik nog niet. Heeft overigens niks met poorten te maken. Poorten bepalen functionaliteit en geen toegang. Bij ons is in principe elk apparaat welkom. Dan mag je het internet op, kan je de ELO gebruiken etc.
BeantwoordenVerwijderen@willem Karssenberg
BeantwoordenVerwijderenAkkoord
Wat mij betreft bepaalt de gebruiker de gewenste functionaliteit en geeft ICT de consequenties daarvan aan. Bijv. kosten of risico's. Maar uiteindelijk: ICT beslist niet, dat doet "de business" als het goed is georganiseerd. Maar de business moet zich wel goed laten informeren.
@karin
Als een ELO niet op een MAC werkt, dan ligt dat aan het ELO. De meeste ELO's die ik ken werken niet op een MAC. Ik ken er wel een die ook op een MAC feilloos werkt :-)
Schoenmaker hou je bij je leest, zou ik zeggen.
BeantwoordenVerwijderenAls het om zaken als veiligheid, beheersbaarheid etc. gaat heeft ICT natuurlijk een belangrijke stem. Maar al te vaak zitten ICT'ers als het ware op de stoel van de onderwijsgevende en dat nog vaak zonder ruggespraak, terwijl toch ook sommige docenten heel goed weten waar zij mee bezig zijn als het ICT betreft. Een ICT-afdeling moet faciliterend zijn voor het onderwijs en niet andersom. En dat lijkt maar al te vaak te gebeuren. Ik kan mij de opmerking van Fons daarom wel voorstellen.
@Karin: zo'n draadloos netwerk moet ergens de draad op: dat is dan meestal dezelfde verbinding als waar de rest over gaat. Menig ISP sluit je af als er via de verbinding gehacked, gespammed ed wordt. Dus dan moet je een aparte bedrade internet-aansluiting nemen?
BeantwoordenVerwijderen@allen: leuke bekende discussie verder :-). Iedereen heeft een beetje gelijk :-). Tuurlijk is de business leading. Maar vaak is er meer dan 1 business: een betaler (CEO, schooldirecteur, bestuur), en alle andere gebruikers. En de gebruikers weten niet binnen welke (financieele) randvoorwaarden ICT zijn zaken moet doen. Is dus ook kwestie van communicatie. Soms ook van waar ligt welk budget.
En ook al genoemde dingen: dat ICT aangeeft wat iets kost (vaak meer dan de vrager verwacht, die dan soms denkt extern goedkoper uit te zijn, waarbij de externe leverancier dan niet te maken heeft met de al genoemde oude troep en het dus tijdelijk soms ook goedkoper kan aanbieden etc). En ook moet ICT soms de prijzen van support van oudere spullen opnieuw vaststellen: goh, support van dat oude spul is vanaf nu duurder (want meer storingen door de leeftijd), en er zijn minder gebruikers, zodat gebruikers gaan overstappen naar nieuwer spul.
Maar dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan in de praktijk :-).
Al met al: met een beete begrip voor elkaar, goede communicatie en positieve insteek kom je vaak het verst :-).