Laat ik beginnen met te stellen dat ik niet zoveel heb met digitale borden.
Dat komt natuurlijk omdat ik zelf niet meer voor de klas sta en er daarom weinig mee hoef te werken.
Wanneer ik ergens een presentatie mag geven waar wél een bord hangt heeft aansluiten geen zin omdat ik de benodigde software niet op mijn notebook heb staan, dus houd ik het dan maar op de beamer...
Grootste nadeel van een digibord blijf ik ook vinden dat je bij het bedienen ervan met de rug naar de klas staat en daardoor het contact met je groep kwijt bent.
Wellicht dat met de komst van de (multi)touch screens ik de fase van digiborden helemaal kan overslaan, net zoals ik dat met Windows Vista gedaan heb.
Welk bord moeten we nemen?
Omdat er mensen zijn die denken dat ik verstand heb van alles wat met ICT in het onderwijs te maken heeft krijg ik toch regelmatig de vraag voorgelegd:
Welk bord moeten we nemen Willem, een SMARTboard of een ACTIVboard? (Ik weet dat er meer merken zijn)
Het enige antwoord dat ik daarop kan geven is: Ik weet het niet!
In de meeste gevallen kies je namelijk niet alleen voor een bord, maar ook voor de software die daarbij hoort en de daar weer aan gekoppelde methodes. Je moet je dus ook afvragen wat de mensen om je heen gebruiken en met wie je wat wilt uitwisselen.
Er zijn hele communities ontstaan rond flipcharts en notebooks (woorden waar ik andere accosiaties me had). Een mooie site in dat verband is bordwerk.nl. Bestanden blijken redelijk uitwisselbaar te zijn, maar niet helemaal voor zover ik me goed heb laten voorlichten.
Kortom, een warboel waar ik al niet uitkom, laat staan dat ik er iets zinnigs over durf te zeggen!
Daarom ben ik heel blij dat ik steeds meer bord-onafhankelijke software zie komen. Het voordeel daarvan is dat je deze ook zo kunt gebruiken in combinatie met tablets zoals van Wacom, een touchscreen of bijvoorbeeld met de Skoolmate.
Uniboard
Leendert van der Plas van Teach32 tipte me vorige week op Uniboard, een prachtig programma dat met ieder digibord te gebruiken is. De gratis versie is volledig bruikbaar, maar je moet op iedere pagina wel even de naam wegklikken. Het biedt veel mogelijkheden om eigen pagina's aan te maken, websites te integreren en ga zo maar door. Ik heb er een tijdje mee gespeeld in combinatie met een Wacom tablet dat Leendert me beschikbaar stelde, maar ook op de Skoolmate en het werkt heel intuïtief.
De Eno is een digibord zonder eigen software. Die zou dus heel mooi met dit pakket kunnen werken. Verder begreep ik dat Wacom bij sommige systemen de uniboard software standaard meelevert.
Ik zie dat er speciale cursussen worden aangeboden voor het werken met digiborden en begrijp eerlijk gezegd niet waarom dat nodig zou moeten zijn, tenzij het zo is dat je door het gebruik van die speciale software mogelijkheden tot je beschikking krijgt die je anders niet zou kunnen gebruiken, zoals het werken met stemkastjes enz.
Wat ik helaas nog teveel zie is dat een digibord vooral gebruikt wordt als projectiescherm en dat kan niet de bedoeling zijn van zo'n investering! Kenmerkend is een twitterbericht dat ik vorige week voorbij zag komen.
Wat ik vorige week ook zag sloeg werkelijk alles! Ik keek bij ons in het enige lokaal waar een digibord hangt naarbinnen en zag dat de docent die les gaf aan een grote groep leerlingen een verrijdbaar whiteboard vóór het digibord had gereden waarop ze met een viltstift sommen aan het uitleggen was. Op dat soort momenten zakt de moed mij werkelijk in de schoenen...
Gelukkig zie ik ook prachtige voorbeelden van goed gebruik. Kijk maar eens wat er allemaal verzameld wordt op Bordwerk.nl of digibordopschool en zo zijn er veel meer sites waar docenten die zelf materiaal gemaakt hebben dat ook nog eens delen met anderen!
Over digiborden valt zoveel te zeggen dat Allard Bijlsma van de Rode Planeet daar een heel boek over heeft geschreven met ontzettend veel informatie: Handboek DigiBord en Didactiek.
Ook Kennsinet biedt veel informatie met de themasite Digiborden in het onderwijs
Kom je er helemaal niet uit, dan is er nog Welkdigibord.nl
Bij mijn weten is er destijds toen de overheadprojectors, de videorecorders en de copieermachines in het onderwijs naar binnen werden gereden nooit zoveel over die apparaten geschreven! (maar dat terzijde)
Wil je helemaal niks installeren maar toch bepaalde bordfunctionaliteit hebben, kijk dan eens naar het volledig online aangeboden nieuwe schrijfgereedschap van Bordwerk, ook mooi te gebruiken met een tablet(pc)!
De meest simpele tool is natuurlijk Pointofix. Dat zou je hoe dan ook op je computer geïnstalleerd moeten hebben.
goeie blog over digiborden! digiborden moeten gewoon standaard - software onafhankelijk worden. leveranciers moeten gewoon beter hun best doen. hun verdienmodel gaat op zn kop. power to the users!
BeantwoordenVerwijderenEn weet je wat ik zo mooi vind aan die digiborden: dat je juist zo'n goed contact met en overzicht hebt van je groep! Je bent toch niet doorlopend aan het klikken, schrijven of schrijven... Juist als je een digitale les goed hebt voorbereid, ben je veel minder tijd kwijt om goede bronnen te zoeken en tekst in te voeren. Dat komt de kwaliteit van de les ten goede. En kijk ook eens op http://onderzoek.kennisnet.nl/kennisvanwaarde/onderzoeksreeks Zelfstandig leren rekenen met het digibord. Een mooi voorbeeld hoe het digibord ingezet kan worden bij verlengde instructie.
BeantwoordenVerwijderenPS Jammer dat ik je presentatie van Mischief gemist hebt. Kan wel een lesje Presenteren onder stress gebruiken ;-) Je hebt je er goed doorheen geslagen, las ik overal.
Groet, Henk
@Henk,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je een ijzersterk argument aandraagt vóór gebruik van digiborden, namelijk dat je door goede voorbereiding van de les tijdens de les minder tijd kwijt bent!
Weet je, dat zijn nu dingen die ik me minder realiseer omdat ik zelf niet meer voor de klas sta.
Daarom durf ik er ook zo weinig over te zeggen:-)
Bedankt dus voor je reactie en ik hoop dat er zo meer komen die aangeven waarom een digibord wel degelijk toegevoegde waarde heeft!
Hoi Wim,
BeantwoordenVerwijderenBij Kennisnet had ik als adviseur ict-voorzieningen de digiborden onder mijn hoede en informeerde ik scholen over waar ze op moesten letten bij de keuze en aanschaf van een digibord. Ik heb destijds ook de roadshow digiborden georganiseerd om leveranciers en scholen dichter bij elkaar te brengen.
Met mijn bedrijfje Edumaat adviseer ik scholen op geheel onafhankelijke wijze hierover. Ik weet dus wel waar scholen op moeten letten en wat uiteindelijk de beste keuze voor die school is. Mochten zich dus in de toekomst scholen melden, verwijs ze dan gerust naar mij. Ik beloof een integer/onafhankelijk advies!
Hartelijke groet,
Richard de Jong
Ook als uitgeverij liepen wij tegen de verschillende type borden aan. Daarom hebben wij bewust gekozen voor zeer eenvoudig te bedienen digibordsoftware, dus zonder extra gereedschappen. Je maakt daarbij gebruik van de mogelijkheden van je digibord (vergroten, schrijven etc.). Daarbij kan je de mooie lessen van bijvoorbeeld bordwerk.nl aan de methode (per pagina) toevoegen.
BeantwoordenVerwijderen