De afgelopen week ben ik druk geweest met het verzendklaar maken van alweer de 4e nieuwsbrief van saMBO~ICT.
De meeste tijd gaat natuurlijk zitten in het binnenhalen en redigeren van aangeleverde copy. Daarna moet de nieuwsbrief gevuld worden. Dat kan je natuurlijk doen in bijvoorbeeld Outlook, maar je moet er niet aan denken dat je zelf vanuit je eigen mailpakket meer dan 700 abonnees moet beheren. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van de service van budgetmailer, een online tool (Nederlands produkt) voor e-mail marketing.
Het werken met zo'n tool heeft veel voordelen:
Zo kunnen mensen zichzelf online in- en uitschrijven via een webformulier zodat je geen omkijken hebt naar het beheer van je abonnees. Je kunt je mailings maken op basis van een sjabloon dat je iedere keer opnieuw kunt gebruiken én je krijgt een prachtig overzicht van de manier waarop je nieuwsbrief gelezen wordt! Zo worden er statistieken bijgehouden van alle links waar je abonnees op klikken zodat je kunt zien welke artikelen veel gelezen werden. Je kunt meerdere groepen aanmaken en zo mailings versturen naar specifieke doelgroepen. Je kunt je nieuwsbrief personaliseren, er is een online versie van je nieuwsbrief beschikbaar. De mailing maak je via een online wysiwyg editor. Je krijgt een overzicht van de nieuwsbrieven die onbestelbaar retour komen en ga zo maar door...
Budgetmailer is een betaalde dienst maar er zijn gratis alternatieven.
Toevallig staat in Computeridee nr. 19 die ik vandaag kocht een uitgebreid artikel over mailchimp.com.
Dit heeft minimaal dezelfde mogelijkheden als bijvoorbeeld budgetmailer en is gratis tot 500 abonnees. Ruim voldoende dus voor een gemiddelde basisschool!
In sommige opzichten biedt mailchimp.com zelfs nog meer mogelijkheden: Zo kun je naast een "gewone" nieuwsbrief ook een mailing genereren op basis van een RSS feed, bijvoorbeeld van je eigen weblog. Je kunt kiezen hoe vaak die mailing verzonden moet worden, elke dag, iedere week of eens per maand. Na het kiezen van een sjabloon (of helemaal zelf ontwerpen) hoef je dan verder niets meer te doen dan het beschikbaar stellen van een webformulier zodat mensen zich kunnen aan- en afmelden. Iedere keer als iemand zich abonneert krijg je een mailtje zodat je weet wie je lezers zijn!
Ook bij Mailchimp heb je de beschikking over uitgebreide rapportages die te exporteren zijn naar Excel. De reclame in de gratis versie beperkt zich tot een klein logo van Mailchimp helemaal onderaan je nieuwsbrief. Naast de HTML versie wordt er ook een text only versie gegenereerd.
Al met al ontzettend veel mogelijkheden die het waard zijn om nader te bekijken!
Gewoon als test heb ik de nieuwsbrief van saMBO~ICT ook gepubliceerd via Mailchimp, gewoon om te zien hoe dat zou werken en eigenlijk is er geen verschil, afgezien van het logo onderaan. Voor een nieuwsbrief kun je namelijk ook complete HTML code invoegen, compleet met Stylesheets.
Scholen, organisaties maar ook ZZP'ers en bloggers die (semi-)professioneel met nieuwsbrieven willen werken kan ik zonder meer aanbevelen om eens naar de mogelijkheden van tools als Mailchimp of Budgetmailer te kijken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten