Michel kwam voor de start even bij me en zei dat hij best zenuwachtig was omdat hij zoveel belangstelling niet verwacht had. "Wil je me een beetje helpen Willem, ik heb dat ding tenslotte pas vier maanden". Het hielp niet echt toen ik zei dat ik pas twee maanden bezig ben met mijn verkenningstocht.
Maar Michel had zich goed voorbereid met zelfs twee scenario's: 1 voor als er internet was en 2 voor als we het zonder internet moesten stellen.
Dankzij een Aldi hotspotje dat Aad van der Drift snel ergens in de hoek neerzette hadden we zowaar in de verste zaal van het conferentieoord zomaar wifi tot onze beschikking!
Michel ging van start met de vraag wie er al een iPad had. Dat waren er vijf van wie 4 mensen hem ook bij zich hadden. De vijfde had er een van het werk gekregen maar deed er (nog) niks mee...
Zelf had Michel vier iPads ter beschikking gekregen van Apple dus werd de zaal snel opgedeeld in acht groepjes, verzameld rond een iPad.
Na een korte inleiding waarin Michel uitlegde wat zijn bedoeling was werden we aan het werk gezet.
De vier iPad bezitters mochten vertellen welke apps zij geïnstalleerd hadden en welke daarvan zij het beste geschikt achtten voor gebruik in het onderwijs.
De groepjes met de leen iPads kregen de opdracht om Mindmeister te starten, naar een klaargezette mindmap te gaan en voor hun eigen groepje op die mindmap in te vullen welke gebruiksmogelijkheden zij zagen. Let wel: deze mensen hadden dus nog nooit een iPad in handen gehad en zaten binnen 10 minuten zelf online gezamenlijk een mindmap te vullen:
Onnodig te zeggen dat de tijd werkelijk voorbijvloog. Na een half uur volgde de terugkoppeling vanuit alle groepen waarbij iedereen de app mocht noemen die hem het meest aansprak.
Een ontzettend leuke werkvorm die bij iedereen duidelijk aansloeg. Het enthousiasme straalde ervan af en Michel kreeg aan het eind dan ook een groot applaus. Deze sessie had zo twee uur mogen duren...
De iPad (r)evolutie:
Michel heeft heel wat tijd in z'n presentatie moeten stoppen. Eerst heeft hij geprobeerd om z'n iPad te jailbreaken zodat hij de demo zou kunnen geven vanaf het device naar de beamer. Uiteindelijk moest hij toch weer terug naar de oorspronkelijke installatie. Daarna moesten de vier leenapparaten nog voorzien worden van Mindmeister en dat kostte ook het nodige puzzelwerk. De voldoening moet echter groot geweest zijn gezien de reacties uit de zaal. Over een jaar weten we niet beter en draaien we onze handen hier niet meer voor om, maar nu is het toch nog nieuw en spannend... Leuk hè!
leuke review Willem. Ik zie grote mogelijkheden voor dit soort apparaten in het onderwijs en bijv. ook samen met Questionmark waar ik zelf al veel mogelijkheden heb gezien die het onderwijs en leerproces ondersteunen.
BeantwoordenVerwijderenEn je blijft maar op zoek naar de USP ha ha, heb je aandelen bij apple of zo?
Groet Paul.