Hoe worden kinderen mediawijs? |
Scholen hebben de opdracht gekregen leerlingen mediawijs te maken. De uitvoering van deze opdracht wordt helemaal aan het onderwijs zelf gelaten. Maar hoe doe je dat? Er zijn nog geen duidelijke leerlijnen, er is weinig theorie over mediawijsheid in het onderwijs en bestaand lesmateriaal is vaak lastig te vinden. Nog afgezien van het feit dat docenten zich niet vaardig genoeg voelen om zichzelf te zien als docent mediawijsheid.
Kortom: wil het onderwijs aan de slag kunnen met de implementatie van lessen in mediawijsheid, dan zijn er concrete handvatten nodig.
Het Handboek Mediawijsheid op School biedt die concrete handvatten. Om te beginnen voor het vormen van een visie: we onderzoeken wat het betekent om mediawijs te zijn en komen uit bij de stelling dat het mediawijs maken van leerlingen deel uitmaakt van hun burgerschapsvorming.
Maar elke school kan en moet zijn eigen keuzes maken: wat willen wij als school doen met mediawijsheid, hoe maak je keuzes die bij de school passen en wat betekent die visie op mediawijsheid voor de praktijk?
Deel 1 geeft een richtlijn om de eigen visie te vormen over mediawijsheid op school, aan de hand van de door stichting Mijn Kind Online geïntroduceerde Mediawijsheidcirkel. Dit model biedt een snelle en gemakkelijke manier om keuzes te maken die vertaald kunnen worden naar de praktijk. Deel 1 sluit af met tips voor dit belangrijke proces.
Deel 2 gaat een stap verder: naar de praktijk van de klas. Hoe geef je mediales? In dit deel staan praktische aanwijzingen voor relevante thema’s, lessen en werkvormen.
Tot slot wordt er een geslaagd voorbeeld besproken hoe op een school mediawijsheid geïntegreerd is en is er een overzicht van relevante literatuur: artikelen, boeken en websites.
Stichting Mijn Kind Online wil met dit Handboek Mediawijsheid op School iedereen in het onderwijs inspireren om zelf aan de slag te gaan met het mediawijs maken van leerlingen. De belangrijke, maar soms ook lastige eerste stap kan nu een stuk eenvoudiger gemaakt worden, door te werken met de Mediawijsheidcirkel. Aan de hand van dit model bepaal je zelf wat de ideale mediawijsheidsituatie is op school, en zie je ook in één oogopslag hoe die zich verhoudt tot de huidige situatie. De ervaring leert dat dat niet ontmoedigt, maar juist inspireert.
Het Handboek is bruikbaar voor leerkrachten in de bovenbouw van het basisonderwijs, het voortgezet (speciaal) onderwijs en het mbo.
De auteurs Freek Zwanenberg en Justine Pardoen zijn verbonden aan de stichting Mijn Kind Online.
Het handboek is te bestellen maar ook gratis te downloaden via Handboek Mediawijsheid op School.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten