16 november 2010

Informatievaardigheden voor leraren

In het boekje Informatievaardigheden voor leraren - uitgebracht door het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit - wordt aandacht besteed aan het definiëren van taken, het zoeken, selecteren en beoordelen van informatie op internet. Vervolgens aan het verwerken en presenteren van die informatie en het evalueren en reguleren van het product en aan het proces van informatievergaring en -verwerking.

In onze huidige informatiemaatschappij is het van groot belang om mediawijs te zijn. Mediawijsheid omvat informatievaardigheden, ict-vaardigheden en netiquette. In deze publicatie ligt de nadruk op informatievaardigheden. Informatievaardig ben je als je een kritische houding hebt tegenover de media. Door de opkomst van informatie- en communicatietechnologie (ict) is internet de belangrijkste bron voor leerlingen om informatie te verzamelen voor werkstukken en andere schoolse taken.

Hoewel het gebruik van internet voor werkstukken op school heel gewoon is geworden, wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat informatie zoeken op internet niet zo gemakkelijk is als het lijkt. Iemand die informatievaardig is ,kan informatieproblemen onderkennen, informatievragen definiëren, bronnen en informatie lokaliseren en evalueren en gevonden informatie verwerken tot een product.

In deze publicatie wordt uitgegaan van een zesfasenmodel. Deze zes fasen vormen de basis van elk zoekproces. Elke fase is onderverdeeld in een aantal activiteiten of stappen, die uitgevoerd kunnen worden om het proces zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het proces is iteratief. Dit houdt in dat een persoon steeds nagaat in hoeverre hij de benodigde informatie heeft gevonden en in hoeverre het proces goed verloopt. Deze regulatie heeft als gevolg dat hij terug kan gaan in de fasen. Zo zal tijdens het proces regelmatig worden geswitcht tussen het zoeken en selecteren van informatie. Aan de hand van de beoordelingen van de gevonden sites wordt besloten opnieuw of verder te gaan zoeken naar informatie. Ook kan het voorkomen dat door gevonden informatie de zoektermen moeten worden aangepast of wordt teruggegaan naar de fase taakdefinitie en dat de vraag wordt aangescherpt.

Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van het ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit.

6 opmerkingen:

  1. Uit bovenstaande tekst kan ik niet opmaken of jij het boek zelf gelezen hebt, en wat je er van vindt. En of het ook echt werkt, of vooral theoretisch leuk klinkt, maar dat het aantal mensen dat dit werk zal lezen (bv door de omvang, in deze drukken tijden) beperkt zal zijn.

    Of dat, ook al heb je het gelezen, je in de praktijk moeite hebt het toe te passen. Of natuurlijk dat het zo praktisch is, dat je merkt dat je veel van de tips na lezen gaat gebruiken in de praktijk :-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Raoul,
    Uit jouw reactie kan ik niet opmaken wat je er nu van vind dat ik het artikel zo zonder commentaar van mijn kant geplaatst heb...
    Maar ik kan het nog gekker maken:
    Het is een boekje voor leraren, en ik ben zelf niet eens een leraar!
    Waarom doe ik dit eigenlijk, waar bemoei ik me mee, waar heb ik het over?

    Alle gekheid op een stokje.
    Ik vind dat ik op mijn weblog af en toe ook simpelweg mag fungeren als doorgeefluik, zonder direct mijn eigen mening eraan te koppelen.
    Misschien vind ik het wel een waardeloze publicatie, maar hebben anderen er juist heel veel aan!
    Die beoordeling laat ik in dit geval dus graag aan de lezer over.
    Natuurlijk vind ik wel dat iedereen dit boekje zou moeten lezen net zoals ik vind dat niemand op Weert Gilders (bewust verkeerd gespeld) zou moeten stemmen, maar ja.... wie ben ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga het in ieder geval wel lezen. Het thema klinkt erg zinvol. Ook de informatievaardigheden van docenten uit het particuliere onderwijs blijven nog wel eens achter.... Ik hoop dat het boekje dan ook ingaat op het hergebruiken van de gevonden informatie in het door docenten samen te stellen lesmateriaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Willem: dank voor je reaktie. Ik bedoelde er niets mee hoor: was gewoon benieuwd of je het zelf gelezen had. Blijf lekker doen wat je doet :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Ik ga hiermee aan het werk. Het is als ICT-er niet lastig om te bedenken wat leraren precies nodig hebben. Er is genoeg informatie om ICT te laten slagen. Dit boekwerk (ik heb het nog niet gelezen....) lijkt me zeer informatief over dit onderwerp.
    Meest lastig voor leraren; waar vind ik je juiste websites/ software/ applicaties voor de lessen die ik geef? Een thema wat nu snel hoog op de agenda gaat komen aangezien de hardware hangt/ staat en werkt! (Ik kijk ook af en toe in de toekomst...) Deze publicatie sluit daar ogenschijnlijk goed bij aan.
    Kijk ook eens op: meesterwytze.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Willem: bedankt voor de aandacht aan ons boekje. Wilfred Rubens heeft er een review over geschreven: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2010/10/handleiding-voor-verbeteren-informatievaardigheden-docenten-in.html

    @John: we besteden ook aandacht aan citeren, parafraseren en bronvermelding.

    @Wytze: Ben benieuwd wat je ervan vindt. Voor vragen kun je me een berichtje via twitter sturen: @jaap_w

    @Willem: tekst uit je berichtje komt me bekend voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen