Hoe kunnen we weblectures toegankelijk maken? |
Binnen de Hogeschool Utrecht is afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met weblectures. Studenten zijn erg positief over deze aanvulling op het onderwijs en willen graag dat er nog meer opnames worden gemaakt. Wel ervaart men dat de doorzoekbaarheid beter kan. Dat het terugvinden van bepaalde delen soms erg lastig is.
Binnen het project livetagging wordt een koppeling gemaakt tussen weblectures en social media. Studenten kunnen aan een deel van een weblecture tags toevoegen en deze tags delen met hun medestudenten. Speciaal is daarbij dat dit gebeurt tijdens de les. Met behulp van hun mobiel of laptop voegen studenten tijdens de presentaties hun opmerkingen toe bijvoorbeeld over het onderwerp dat behandeld wordt. Bij het bekijken van het resultaat van de opnamen kan men de eigen tags/opmerkingen en eventueel die van andere studenten terugzien op het moment in het college waar deze gemaakt zijn. Ook kan men door de tags scrollen naar het moment van het college. Op deze manier kan men gericht zoeken binnen de weblectures en efficient gebruikmaken van de beperkte tijd. Ook kunnen op basis van deze tags de weblectures beter ontsloten worden. Middels een tagcloud kom je bij die delen van de weblectures waar het gezochte onderwerp aan bod komt.
Na een vooronderzoek dat in januari gestart is zijn ze nu samen met Learning Valley - de makers van Presentations2Go - bezig om deze functionaliteit daadwerkelijk te ontwikkelen. Komende week zijn de eerste pilots in de praktijk! Toevallig stonden de jongens van Learning Valley ook op het Innovatie eiland en konden ze mij een preview geven van Live Tagging en ik moet zeggen: I'm impressed!
In het filmpje hieronder wordt het concept uitgelegd:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten