De MBO krant van november |
Een daarvan wil ik er natuurlijk even uitlichten, namelijk over de sessie waar ik zelf aan mocht bijdragen: de paneldiscussie over sociale media in het onderwijs. Helaas staat de naam van de auteur er niet bij, maar het is een mooi verslag van de discussie zoals deze plaatsvond.
Sociale media in het mbo: gewoon doen!
Twitter. Facebook. LinkedIn. Sociale Media zijn hot. En dat bleek wel tijdens CompetentCity. Een bomvolle, hete zaal, vier praatgrage panelleden en gespreksstof te over. Een verslag.Sociale media? Wat zijn het? En de belangrijke vervolgvraag: wat kunnen en moeten we er in het onderwijs mee? Een vraag die gemakkelijker gesteld dan beantwoord bleek. Workshopleider Joris van Meel (werkzaam bij Ravestein & Zwart) gaf de bezoekers een inleiding in de sociale media. Een van de definities: ‘Sociale media faciliteren georganiseerde vormen van gezamenlijk acteren’. Het belangrijkste woord in die definitie is ‘gezamenlijk’. Van Meel: ‘Inzetten van sociale media vereist niet alleen dat je boodschappen zendt, maar ook dat je luistert, ontvangt en reageert. En dat kost tijd. Ben je niet van plan zoveel tijd te investeren, dan moet je niet aan sociale media beginnen; dan is het project gedoemd te mislukken.’ Hoe je sociale media in het onderwijs kunt inzetten? De mogelijkheden zijn legio, zo leren de bezoekers. Denk aan het uitwisselen van kennis met collega’s via bijvoorbeeld webblogs, het inleven in de leefwereld van je leerlingen via twitter en het onderwijzen van mediawijsheid.
Langzaam proces
Na de inleidende presentatie is het tijd voor de discussie onder leiding van Haye van der Werf. Jan Kees Meindersma - sectormanager mbo bij Kennisnet - en edubloggers Karin Winters, Wilfred Rubens en Willem Karssenberg gaan onder andere in discussie over de vraag waarom het vaak zo moeilijk is sociale media in het onderwijs in te zetten. Winters begint: ‘Je moet niet aan sociale media beginnen omdat het zo hip is. Er moet een idee achter zitten.’ Wilfred Rubens vult haar aan: ‘Sociale media invoeren is een langzaam proces. Mensen moeten overtuigd zijn van de mogelijkheden: je kunt het paard wel naar de drinkbak brengen, maar het niet dwingen te drinken.’
Om goed met sociale media te werken, moet de organisatie haar medewerkers vertrouwen. Meindersma: ‘Mensen weten precies wat ze wel en niet kunnen zeggen.’ Karssenberg: ‘Je moet je weblog niet gebruiken om de vuile was buiten te hangen.’ Winters relativeert: ‘Niemand binnen een ROC leest een weblog. Pas toen ik een keer in Profiel stond, kreeg ik reacties.’
Learning bij doing
Wat lastig is: sociale media laten zich niet in regeltjes vangen. Een boek lezen over sociale media is dan ook niet genoeg: je moet ermee oefenen. Een tip van Winters: ‘Begin klein en in een gesloten omgeving. En als het goed gaat, moet je doorgaan!’ Karssenberg vult aan: ‘Ziet het CvB niet in dat sociale media een nuttige rol binnen het onderwijs kunnen vervullen? Laat dan iemand van buitenaf vertellen waarom dat wel zo is. Vaak helpt dat.’ Iemand uit de zaal reageert: ‘Soms is het beter om het CvB er niet bij te betrekken, want dan duurt het al snel weer drie maanden. Gewoon zelf een plan maken en van start gaan dus!’ De zaal bromt instemmend. De slotoverweging komt van Jan Kees Meindersma: ‘Sociale media zijn geen doel op zich: sociale media zijn een middel. Maar uiteindelijk moet je het gewoon doen!’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten