Puck demonstreert Tafeltrainer aan de prins |
Puck Meerburg begon op zijn zevende te programmeren in PHP en schreef vorig jaar, toen hij 10 was, een echte iPhone app, nu grats beschikbaar in iTunes: Tafeltrainer!
Hij was nog niet zo goed in tafels en gebruikte de tijd waarin hij eigenlijk moest oefenen om een app te ontwikkelen. Dat stond tenminste in de Volkskrant.
Vorige week demonstreerde hij zijn applicatie tijdens de Gouden @penstaart aan Prins Willem Alexander.
(foto van Stichting Kennisnet)
Puck heeft natuurlijk z'n eigen website en zit ook op Twitter.
Waar ik vorige week nog vol trots meldde dat ik op m'n 43e "al" begon met HTML en m'n eerste homepage bouwde kan deze jongen nu al programmeren in PHP, Javascript en Objective-C!
Denk je dat jongens als Tom en Puck zich afvragen of een iPad eventueel wellicht zinvol zou kunnen zijn in het onderwijs? Ben je gek! Ze zorgen er zelf gewoon voor dat zo'n device doet wat zij graag willen!
Zijn dit uitzonderingen? Vast wel, maar neem van mij aan dat we dit soort juweeltjes alleen maar meer gaan tegenkomen.
Hieronder zie je in een heel kort filmpje wat de Tafeltrainer kan:
Dit filmpje heb ik gemaakt met behulp van Splice, een gratis app voor iPhone en iPad, waarover later meer.
Hier alvast een korte demo van de Splice video- en foto editor, gemaakt met Splice op m'n iPad.
Willem,
BeantwoordenVerwijderenJa, de Volkskrant had gelijk. Puck had (heeft!) gewoon niet het geduld om te oefenen met rekenen. Het 'automatiseren van de tafels' vatte hij ook wat anders op dan de meeste onderwijskundigen doen. En in die periode kreeg hij van het bedrijf TamTam (ook hier in Delft) de mogelijkheid om op woensdagmiddagen onder begeleiding zijn idee te komen uitwerken. Zij vonden het ook wel wonderlijk, zo'n jong mannetje dat zichzelf heeft leren programmeren. Dus ja, dan komen er mooie dingen tot stand... Later heeft hij het nog eens helemaal zelf overgedaan, omdat hij wat dingen toch anders op wilde zetten. En natuurlijk wilde hij ook een TafelTrainer+ in de store, met daarin ook andere sommen dan alleen 'keer'.
Om jouw punt te ondersteunen: natuurlijk vragen kids als Puck en Tom zich niet af wat de zin is van het gebruik van nieuwe devices. Ben je raar, ze zien een mogelijkheid om daar iets moois mee te maken! Wat dat betreft zijn ze niet anders dan muzikale kinderen die een nieuw instrument vinden: gelijk proberen wat voor klanken je daar uit kan halen en nieuwe spannende muziek maken. Waarom zou je techniek en kunst anders behandelen in het onderwijs? Laat gemotiveerde en geïnteresseerde kids kennis maken met zoveel mogelijk verschillende vormen van kunst en techniek! Dat betaalt zich altijd terug.
Erik (vader puck) aka @geogoeroe