Beluister fragment: |
Maar wat moeten we (ze) nu nog leren?
Vroeger heb ik nog moeten leren werken met een rekenlineaal. Ik heb nooit begrepen hoe het werkte en gelukkig kwam even later de electronische rekenmachine, ook al mocht die toen nog niet in de klas gebruikt worden.
Ook heb ik op de HBS maar liefst zeven jaar Frans gehad. Hoeveel uren zal ik daar in totaal aan besteed hebben? Ik vond het toen al zonde van m'n tijd, ook al vind ik het een prachtige taal om te horen. Na al die jaren kom ik nu niet veel verder dan het bestellen van une baguette.
Tegenwoordig kun je met Google Translate alles vertalen wat je wilt en naar vrijwel iedere taal die je nodig hebt. Waarom zou je dan nog Frans leren? Als Google alles weet te vinden wat je weten wilt, waarom dan nog tijd steken in het stampen van zaken die je toch weer vergeet? Kan je die tijd niet veel slimmer en aan andere dingen besteden? Moeten we in plaats van het aanleren van woordjes ons niet veel meer richten op het leren vinden én duiden van dingen?
Lees de rest van mijn verhaal op Onderwijsinnovatie van Heino Logtenberg
Wij leerden Frans op de 'schriftelijke vertaalmanier'. Daarmee konden we in Parijs wel Le Monde lezen, maar nauwelijks een croissant bestellen. In modern mvt-onderwijs is dat een 'taaltaak' voor beginners. Die voert Google niet voor je uit.
BeantwoordenVerwijderenPS. Als je het nog weten wil: een rekenlineaal werkt logaritmisch. Maar hij legt t natuurlijk allang af tegen zo'n modern computertje.
@Titaantje
Waarom zou je nog wat willen leren? Bekende vraag die terugkwam in een interview met Nicholas Carr in de Volkskrant. Ik citeer hier graag een stukje uit wat de vraag volgens mij goed beantwoord:
BeantwoordenVerwijderen"Toch hoor ik al heel lang: feitenkennis is
overbodig, je kunt het toch wel opzoe-
ken op internet.
‘Het idee was: het geheugen staat los
van het vermogen diep na te denken.
Als je je niet meer druk hoeft te maken
over allerlei feitjes, heb je meer ruimte
om na te denken. Uit onderzoek blijkt
echter het tegenovergestelde. Hoe
meer je in je geheugen hebt, hoe ge-
makkelijker je nieuwe dingen leert. Je
moet een geraamte in je hoofd hebben
waarin je nieuwe informatie kunt pas-
sen. Als je dat niet hebt, zie je alleen
maar losse brokjes informatie. Dan ver-
drink je.’"
Bron: http://www.rijnland-weblog.nl/wp-content/uploads/2011/03/1313-VOK-20110305_sectionVKN11_page008_article1-Internet.pdf
@Rene,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie!
Ik zal ook nooit beweren dat we minder hoeven te leren. Waar het mij om gaat is dat we ruimte maken voor nieuwe dingen om te leren en niet blijven vastzitten in 20e eeuws denken over leren.
Heb je het hele bericht gelezen op Onderwijsinnovatie?
Misschien is het leuk om je reactie daar te plaatsen!