29 april 2011

Hoe ben je echt voor jongeren als leerkracht of begeleider?

Is dat echt?
Eén van de belangrijkste waarden voor jongeren is authenticiteit. Ze gebruiken het bijvoorbeeld als een criterium om informatie te selecteren. Aan de hand van diepte-interviews en focusgroepen werd onderzocht wat een leerkracht of een begeleider 'echt' of ‘authentiek’ maakt voor jongeren? Welke criteria gebruiken ze hiervoor?

Vandaag, op een studiedag rond authenticiteit en jongeren, presenteerden Pedro De Bruyckere en Tom Vermeylen de resultaten van hun PWO-onderzoek aan de Arteveldehogeschool ‘Is dat echt?’ waarbij ze onderzochten welke criteria jongeren gebruiken om leerkrachten en begeleiders als authentiek te beschouwen.
Het rapport is hier te downloaden.

De presentatie die ze gaven staat hieronder:

1 opmerking:

  1. Door Judith Gulikers is er jaren terug onderzocht hoe jongeren in het MBO aankijken tegen de authenticiteit van het assessment. De perceptie van jongeren week daarbij overigens sterk af van die van de docenten zelf! En hoe authentieker een assessment wordt ervaren hoe sterker de motivatie van jongeren er serieus iets van te maken.
    Wat ik ook wel een leuke vind, is het aspect 'geloofwaardigheid' van de docent. Schuurt een beetje aan aan tegen authenticiteit. Uit onderzoek van Kirsten Johnson komt naar voren dat docenten die naast vakinhoudelijke zaken ook twitteren over hun sociale leven,geloofwaardiger overkomen bij studenten dan docenten die enkel en alleen over vakinhoudelijke zaken twitteren.

    BeantwoordenVerwijderen