01 juni 2011

Trendmatcher tussen iPads en Onderwijs ™

Gisteren ontving ik het volgende mailtje:
Beste Willem,
Heb je al eens overwogen de titel van je blog te veranderen in:
Trendmatcher tussen IPAD en Onderwijs? ™
Ik vind een Ipad a) geen computer en b) een consumerende vorm van aparaat gebruik terwijl een computer zo'n fantastische toolbox is voor activerende werkvormen waarbij leerlingen iets meten, berekenen, tekenen, ontwerpen, schrijven kortom; echt DOEN.

Ik heb een collega die met een Ipad én een netbook rondloopt! Een andere heeft een (duur) toetsenbord gekocht en weer een een koffiekleurige hard-case zodat de vorm -die mooi is- verdwijnt en het meer de vormen van een netbook krijgt.
Kortom,
krijgen we weer wat kritische geluiden en andere trends zoals vanouds? :=)
Natuurlijk was mijn eerste reactie richting schrijver:
Hartelijk dank voor je prikkelende mailtje!
Het geeft natuurlijk te denken terwijl ik ondertussen druk bezig ben met m'n iPad om een presentatie over het gebruik daarvan voor te bereiden:-)
Mag ik de inhoud van je bericht geanonimiseerd gebruiken voor een kritisch bericht op mijn weblog?
Ik vind het namelijk zonde om deze discussie één op één te voeren omdat deze voor veel meer mensen waardevol is!
Gelukkig kreeg ik prompt het volgende antwoord:
Dat mag best Willem,
je begrijpt misschien dat ik ook met mijn collega's in de slag ben. Er zijn er die aaipadden aanbevelen bij vo directeuren als vervanging voor een laptop in het VO. Ik erger me daar grijs aan, ben ik ook, maar voor de exacte vakken met denkende en metende mensen is het niet zo gunstig.... Die willen een invoerpoort en uitvoerpoort.
Overigens wil ik wel opmerken dat een I-pad en dergelijke een heel andere tool zou kunnen worden dan een pc en dan ook meer als eigen tool beschouwd moet worden. Misschien moet ik gewoon ophouden ze te vergelijken.

En vooral doorgaan....
Tja, wat zal ik daar nu van zeggen? Niet voor niks natuurlijk heb ik als illustratie het eerste bericht hierbij geplakt dat ik schreef over m'n iPad. Relativeren is tenslotte ook een kunst:-)
Voor iedereen die mijn weblog volgt en zelf geen iPad of iPhone heeft moet het ook mateloos irritant zijn dat ik er steeds vaker over schrijf. Andersom moet ik mezelf regelmatig inhouden om er niet veel meer berichten over te plaatsen omdat ik zelf nog steeds nieuwe mogelijkheden ontdek. Ook voor mij is het dus lastig om de juiste balans te vinden! Dan maar een apart weblog starten? Nou nee, want dan zou ik ook een apart weblog moeten maken voor Google gerelateerde berichten, voor Windows en voor Microsoft. Onbegonnen werk dus.

Schrijver hoopt dat ik weer kritisch word en over trends ga schrijven.

Trends
Wel, de trend die ik zie is dat steeds meer scholen pilots starten met iPads, zowel voor het management als voor leerlingen en dat in het BO, VO, MBO en ga maar door! Een geweldige ontwikkeling wat mij betreft, want zo komen we er met elkaar achter of "het wel wat is". Dat gaat natuurlijk alleen op als die ervaringen gedeeld worden en ook dat gebeurt gelukkig op allerlei manieren en daar maak ik graag melding van!
Het kan dus best zijn dat ik naar aanleiding van deze mailwisseling nog meer ga schrijven over (mijn) ervaringen met de iPad en iPhone. Zo heb ik deze week m'n iPad gejailbreakt. Wedden dat er lezers zijn die graag willen weten hoe dat gegaan is?

Kritische geluiden
Reken maar dat ik die graag laat horen. Zo ben ik nu Apple gebruiker tegen wil en dank. Ik baal namelijk ontzettend van het belachelijk gesloten model en de grote afhankelijkheid van de AppStore! Helemaal nu ik die jailbreak heb doorgevoerd en ontdek wat het apparaat nog meer kan. Waarom stelt Apple dat niet standaard beschikbaar? Kijk bijvoorbeeld naar de VGA connector. Standaard kun je daar alleen maar binnen sommige programma's wat laten zien op beamer of tv. Dankzij de jailbreak kan ik nu echt laten zien wát ik doe op dat ding. Geef me een tablet van een ander merk en met een ander liefst open source besturingssysteem en ik gooi die iPad gelijk aan de kant. Punt is dat het gewoon een geweldig ding is en ik tot nu toe niets anders in handen gehad heb dat erbij in de buurt komt.
Vorige week nog mocht ik even een vers uit Amerika meegebrachte Samsung met Android 3.0 honeycomb in handen houden. Mij werd gelijk verteld dat je wel internetverbinding nodig hebt wil je er wat mee kunnen omdat er nauwelijks lokaal draaiende apps zijn. Het duurde veel langer dan ik inmiddels gewend ben voordat het apparaat gestart was en binnen drie klikken had ik een vastloper. Als kritiek zou je kunnen aanvoeren dat een iPad het niet haalt bij een "gewone" computer: geen in- en out poorten en noem maar op. Helemaal waar en dat is dus inderdaad de reden dat je dat niet moet willen. Een smartphone is ook geen computer terwijl ook daar heel veel mogelijk mee zou zijn als docenten zouden beseffen dat ze geen bedreiging vormen maar een unieke kans om hun leerlingen te "engagen".

Ik merk dat ik op hol sla en wil nu eerst wel van jullie horen wat de beste reactie zou zijn richting mijn "brief" schrijver...
En als ik niks hoor ga ik gewoon door, dat begrijp je hoop ik?

6 opmerkingen:

  1. Beste Briefschrijver aan Trendmatcher,
    Ik ben ook een Apple haat/liefde mens, met een gewonnen iPad kun je niet anders dan het uitproberen. Ook ik heb moeite met het opgelegde Stockholmsyndroom en de akelige dwang om Itunes te gebruiken, en dat in de app store Apple alles van mij weet, maar dat weegt niet op tegen het gemak en de schoonheid van het apparaat.
    Tegen wil en dank ben ook ik inmiddels verkocht en mijn aaipad gaat waar ik ga, zeker met de mobile Wifi die ik erbij heb genomen.
    Ik ben het echter niet met je eens dat Trendmatcher een Apple Addict is en ook niet dat hij niet kritisch meer is. Ik zie veel meer tips, verslagen en andere zaken die niets met iPads te maken hebben.
    Ik ben het wel met je eens als het gaat om de hype rondom de inzet van een duur en kwetsbaar apparaat in het onderwijs, maar het is de trend op dit moment en dus ook het recht van Trendmatcher om ons daarvan op de hoogte te houden.
    Is het niet een heel klein beetje de kift?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn gereedschapskast staat een hele rij koffertjes. Voor de ene klus gebruik in de cirkelzaag, voor de andere weer een haakseslijper. Met leren gaat dat net zo. Wanneer wij onze leerlingen laten lezen pakken ze de iPad, video monteren gaat nog op een gewone (Windows) desktop. Ik zie de iPad als een aanvulling en mogelijk straks als het persoonlijke device van de leerling. Maar we laten echt nog wel een paar PC's staan om meetapparatuur op aan te sluiten. Misschien moet de briefschrijver de iPad een tijdje proberen. Ben er zeker van dat hij/zij dan bij de iPad-aanbevelende collega's gaat horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laatste tijd gaat het er vaak over. Terecht. Mooi apparaat. Niet altijd worden ECHT onderwijskundige toepassingen genoemd. En ja, als wiskundedocent ben ik wel heel erg kritisch over het feit dat Java niet werkt. Ik heb het idee dat niet-wiskundigen amper begrijpen welke implicaties dat heeft voor wiskundeonderwijs waar ook in de methodes al heel veel ICT zit...met java applets. Idem natuurwetenschappen. Ik spring graag in de bres voor een mooi apparaat, maar kunnen anderen dan ook in de bres springen (lees: druk uitoefenen) om die maffe corporate policy van Apple er af te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig dat mijn captcha bij de vorige post 'cinic' was :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willem, Je bent blogger of je bent het niet. Ik beschouw jou als een "Echte Blogger". "Echte bloggers" posten niet over dingen die zijn publiek wil horen maar over de dingen hem zelf bezig houden.
    Jij bent in deze periode bezig met allerlei dingen en de iPad krijgt in dat geheel extra aandacht omdat dat ding jou meer bezig houdt dan de rest.

    Houden zo!
    Laat je eigen scope niet door je gehoor 'verschuiven'. Als je wil verschuiven dan bepaal je dat zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. http://app.applereports.com/?page_id=38

    Hulp bij wiskunde, scheikunde en natuurkunde,
    altijd de meest gebruikte formules bij de hand

    iFormules

    BeantwoordenVerwijderen