12 september 2011

Coulance van KPN

Afgelopen juli heb ik afscheid genomen van mijn losse internet- en telefoonabonnement en heb een alles-in-een pakket genomen van Ziggo. Opzeggen was geen probleem want dat nam Ziggo keurig voor z'n rekening "met inachtneming van de opzegtermijn". Daarvoor had ik zelf ook even bij KPN gekeken op deze pagina.
Groot was dan ook mijn verbazing toen ik teruggekomen van vakantie zag dat er door KPN automatisch een bedrag van maar liefst € 178,00 was afgeschreven van mijn rekening met als specificatie: diverse kosten opzegtermijn.
Toch maar even bellen met KPN, waarbij een vriendelijke medewerker me uitlegde dat ik een zakelijk abonnement had met een looptijd van telkens een jaar, van januari tot januari. Ik was me niet eens bewust dat ik een zakelijk abonnement had. Kennelijk is dat ooit omgezet omdat ik ISDN 4 had? Hoe dan ook, ik vroeg vriendelijk of KPN me kon uitleggen waaruit die "diverse kosten" nu precies bestonden. Moesten er misschien dure kabels doorgeknipt of andere handelingen verricht worden die een dergelijk bedrag konden verantwoorden?
De meneer aan de andere kant van de lijn nam niet de moeite daar serieus op in te gaan, maar bood me aan om uit coulance het geïnde bedrag terug te storten!
Kijk, dat vind ik echt netjes van KPN en dat soort ervaringen mogen ook wel eens gemeld worden!

Overigens werd ik op vakantie in Frankrijk ook nog gebeld door een medewerker van #Ziggowebcare. Hij vertelde dat hij mijn bericht over de migratie gelezen had en wilde me zeggen dat ik het netjes geformuleerd had. Als blijk van waardering bood hij mij een jaar lang 10% korting op het alles-in-een pakket!
Als dat zo doorgaat moet ik "De Wet van Willem" nog een keer gaan bijstellen:-)

2 opmerkingen:

  1. Of dat zo netjes is van KPN weet ik nog niet zo net. Het zou ook best kunnen dat ze helemaal het recht niet hebben om dat bedrag te innen, maar dat wel doen zolang klanten niet vragen om uitleg. De grote meerderheid denkt immers 'ja, het zal wel kloppen'. Die paar mensen die wel vragen stellen krijgen direct hun geld terug, zijn daar blij mee en stellen dus dan ook geen lastige vragen meer. Tel uit je winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Willem,

    Ik heb ook zoiets aan de hand nu. Bleek dat ik ook (zonder dat ik het wist) als particulier een zakelijke abo had. Ook door Ziggo laten opzeggen.

    Nu moet ik meer dan €250 euro boete betalen. Inmiddels heb ik al uren met zeker 7 verschillende call centre medewerkers gepraat met allemaal andere uitleg ("Ziggo heeft een fout gemaakt", "fout van de computer, gaan we verhelpen", "u moet nog 8 maanden betalen", ...).

    Laatste uitleg was dat ze me in augustus een brief hebben gestuurd met aanbod voor 2 cent korting. Als ik niet reageerde dan werd mijn contract automatisch omgezet naar een jaarcontract. Dat is gebeurd en daarom moet ik €283 boete betalen. Het feit dat ik al 8 jaar abonnee was (en dus voorheen geen jaarcontract had) en dat ik tijdens de brief zwaar aan de chemokuren zat en daardoor het prachtige 'aanbod' heb gemist zorgde niet voor andere inzichten.

    Nu maar een wanhopige klachtbrief schrijven.

    Hoop nog zo'n positief einde aan het verhaal te breien zoals jij beschreef.

    Groeten, Marcel de Leeuwe

    BeantwoordenVerwijderen