26 maart 2012

Standup kenniscarrousel van Onderwijzigers op de IPON

 De kenniscarrousel van onderwijslente
Hoewel het er in het programma niet uitspringt, snap je natuurlijk wel dat we ook de lente naar IPON brengen. Op woensdag 28 maart mogen we met lente in het onderwijs 2 aaneengesloten presentatierondes vullen.

Vanaf 15.00 uur nemen we jullie in de Gele zaal (hoe toepasselijk) mee in een standup kennis carrousel. Een aantal onderwijskeien vertellen in slots van ongeveer 10 minuten hun verhaal over de inzet van (social) media in hun onderwijs. Dus goede verhalen uit de onderwijspraktijk, dat mag je niet missen!

Schrijf je in via ipon.nl

De kenniscarrousel van onderwijslente bestaat uit de volgende onderwijzigers:

  • Jelmer Evers (VO) 
  • Erwin Klaasse (PO) 
  • Pieter van Rooij (PO) 
  • Eric Redegeld (PO) 
  • Gijs Palsrok (VO)
Social media in het PO: gewoon beginnen!
Pieter van Rooij

Wanneer je aan leerkrachten en kinderen in het basisonderwijs vraag wat Mediawijsheid inhoudt, zul je meestal een antwoord krijgen dat beschrijft wat je wel en niet moet doen op internet. Kinderen worden voorgelicht over de regels en gevaren van het internet. In het land worden overal beleidsplannen geschreven over wat wel en niet mag. Mogen leerkrachten ‘Hyves-vriendje’ zijn met kinderen? Mogen de kinderen mobieltjes meenemen naar school? Mag er op school gechat worden? In deze protocollen floreren de woorden ‘geen’ en ‘niet’. In mijn optiek is veiligheid een belangrijk onderdeel van mediawijsheid, maar houdt het hier niet op! Want hoe mooi kan het zijn om ook juist gebruik te maken van de kansen van het sociale media in het onderwijs? Het belangrijkste ingrediënt van deze ‘onderwijsvernieuwing’? LEF!
@pwrooij


Tussen de oren – Innovatie in de klas
Gijs Palsrok, docent Engels (Apeldoorn)
“Een docent zal pas niet-bewandelde paden volgen als de weg naar een goede les is geasfalteerd.”

Als onervaren docent heeft Gijs Palsrok geleerd om zijn vak aan te bieden vanuit enthousiasme en met een overdosis positieve energie. Na 2 jaar studeren en nu met ervaring voor de klas zoekt Palsrok naar de vernieuwing die zijn lessen naar een nieuw speelveld verplaatsen. “Het heeft mij wel even gekost om mijn lesvoorbereiding los te laten zodat ik beter kon luisteren naar de behoeften van leerlingen. Het is vaak overleven, je gaat van dag tot dag en probeert alles controleerbaar te houden. Terugkijkend op mijn beginfase was ik een docent die elke variabele wilde uitsluiten omdat de leerlingen alles van mij vroegen. Nu ik enigszins doorheb hoe ik mijn lessen wil geven, merk ik dat ik tijd, energie en ruimte tussen de oren over heb om meer nieuwe en onbekende didactische toepassingen uit te proberen.” Na het gebruik van twitter in de klas heeft de docent Engels veel aandacht genoten op het internet: “Ik werd ineens serieus genomen, terwijl ik ook nog van niks weet. Ik merk dat docenten goede voorbeelden willen, laat ik maar proberen er dan één te zijn.”
Tijdens het IPON op woensdag 28 maart zal Gijs Palsrok zijn visie geven op innovatie in de klas en hoe een school hierin kan faciliteren. Met een gezonde dosis humor stuurt hij je vol enthousiasme en goede ideeën naar huis.
www.gijspalsrok.blogspot.com | @Fish3chips | @gijspalsrok | www.slideshare.net/fishandchips


Zonder Account
Erwin Klaasse / Leerkracht basisonderwijs

Leerlingen in het basisonderwijs en een account is niet ideaal! Het is zelfs een grote belemmering. En zeker als er gekeken wordt naar de algemene bepalingen. Iets wat vaak vergeten wordt! Voor heel instrumenten is namelijk een bepaalde leeftijd nodig. Die leeftijd is meestal hoger dan de leeftijd die een leerling heeft op de basisschool. En dan heb je als leerkracht eigenlijk een hele grote drempel. Om toch deel te kunnen nemen aan een manier van werken waarbij leerlingen heel erg gemotiveerd zijn kan men op het wereldweb tal van instrumenten vinden. Soms een instrumentje waarbij 1 persoon de baas is. Dat is handig voor de leerkracht, maar die leerkracht moet dan wel zelf kennis hebben van dat instrumentje en daar gaat tijd in zitten. Leerlingen hebben bepaalde handigheden ontwikkelt die gebruikt zouden kunnen worden. En dan heb je heel veel aan instrumenten zonder account. Weg met de drempels…
www.Sjaboe.nl | zonderaccount.wordpress.com


“Doen we dit erbij, of in plaats van”
Eric Redegeld

Op de Zevensprong Almere geef ik al sinds 2002 structureel ICT lessen aan de groep 5 tot 8. Vanaf groep 7 krijgen de kinderen ook Engels en daar wilde we wat meer mee doen.
Ik was al heel actief met diverse projecten en werd benaderd door een collega uit Polen voor een Comenius project, uitwisseling van leerlingen tussen de scholen. Dit vonden wij voor onze kinderen te vroeg en we kregen ook de ouders naar niet in mee. Maar eTwinning was wel een leuke optie.
Zo is dit idee ontstaan, een veilige sociale omgeving tussen leerlingen van verschillende landen. Ik heb dit op gezet volgens het KISS systeem(keep it stupit simpel) en ondersteun de leerkrachten met de projecten.
Engels wordt zo veel leuker, voor zowel de kinderen als de leerkrachten. Het gaat nu ook zelfs nog door na schooltijd(chatten etc). Mijn allereerste project was het project Heroes
We hebben allemaal wel een held, en de kinderen moesten met een PowerPoint zijn of haar held presenteren aan elkaar. Dit was is 2007 officieel via de etwinning.net website hiervoor beheerde ik zelf wat projecten.
Etwinning.net brengt scholen bij elkaar middels een veilige omgeving, dit wordt door het Europees platform ondersteund middels een nationale en centrale ondersteuning dienst.
Nu 2012 wordt Engels gegeven via QR codes, leerlingen scannen en maken zelf QR codes en plaatsen deze op allerlei dagelijkse goederen. Inscannen levert een ingesproken tekst van de leerling op hoe dit artikel heet in het Engels.
Be Smart With Your Phone


Overal leren
Jelmer Evers, docent VO

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo. Technologie, en met name sociale media maken een steeds groter onderdeel uit van ons leven. De manier waarop we werken en leren verandert mee. Leraren roepen soms kennelijk het beeld op van een achtergebleven holbewoner uit het stenen tijdperk, we zouden niet met onze tijd meegaan.
Niets is minder waar. De manier waarop ik mijn leerlingen wil laten leren en de manier waarop ik zelf werk sluit aan op deze veranderingen. Leerlingen moeten keuzes kunnen maken in de manier waarop, waar en wanneer ze leren en werken. YouTube, twitter, web 2.0 apps in de ‘cloud’ en digitaal lesmateriaal maken daarom allemaal onderdeel uit van onze dagelijkse praktijk. Bijvoorbeeld in de voorbereiding op het examen geschiedenis. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden.
Waarom zou ik alle leerlingen alleen maar uit een boek laten werken? Of drie keer 50 minuten? Of in een klaslokaal? Of op de manier waarop ik dat voorschrijf? Dat betekent vrijheid, maar geen vrijblijvendheid voor de leerlingen. Ik heb als leraar nog steeds de verplichting de kinderen uit te dagen, te inspireren en om ze te helpen het beste in zichzelf naar boven te halen. In die zin is er niets veranderd.
Bits and History | @JelmerEvers | Youtube kanaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten