Mijn rapport uit de zesde klas! |
"Het einddoel van een schoolvak is en blijft een toets"toen zich een twitteraar in het gesprek mengde die ik nog niet kende. Zijn reactie was:
"Het einddoel zou goede toepasbare kennis moeten zijn, niet een cijfer in de range van 1 t/m 10."Het eerste dat ik in zo'n geval meestal doe is even kijken naar het Twitterprofiel, de bio, en daar stond:
Student | 16 | Boy | C# | PHP | HTML | CSS | XAML | WP | Win8 | WebDevDat wekte natuurlijk mijn nieuwsgierigheid! Ik kon het dan ook niet laten om via DM te vragen:
"Welke van de dingen die jij in je bio noemt heb jij geleerd op school?"De antwoorden die ik kreeg waren zo bijzonder dat de dialoog uiteindelijk een soort van Twitter interview werd.
"Dat ik een jongen ben en scholier ben;-) De rest heb ik mezelf zo'n beetje allemaal aangeleerd tijdens de periode dat ik via het Big Picture model les kreeg. Belangrijkste uit die periode is dat ik heb leren plannen. Maar dat is een gevalletje "wijsheid komt met de jaren""Les via het Big Picture model? Betekent dat dan wel dat je jezelf die dingen onder schooltijd hebt aangeleerd? Leerde de school jou plannen?
"2 dagen in de week stage, 3 dagen in de week leren op school. En geen huiswerk. Plannen heb ik vooral bij stagebedrijven geleerd en doordat ik mezelf een aantal keer gigantisch tegen m'n been gestoten heb omdat ik niet gepland had. Vanuit school was het vooral begeleiding bij het vinden van stagebedrijven en bij het afwerken van de vakken in de overige 3 dagen."Nog één vraag dan: Op welke school zit je of heb je gezeten? HAVO of VWO of anders...
"Big Picture is vorig jaar opgeheven, nu helaas nog 1.5 jaar havo. Het liefst zou ik zoals ik al eerder zei bij een vakman in de leer gaan. Hier is nog een filmpje met meer informatie over Big Picture learning wat toendertijd bij ons in de klas geschoten is."
Wat zonde dat het Big Picture model is opgeheven, want je ziet dat zo'n leerling daar dus heel goed mee geholpen is! Hij heeft de gelegenheid gehad zichzelf te ontwikkelen en dingen te leren die de school zelf niet aanbood, maar waarmee de school dankzij het Big Picture model wel mee kon helpen en ondersteunen, bijvoorbeeld door goede stageplekken te zoeken en die stages goed te begeleiden! Deze jongen bouwt nu apps (voor Windows Phone) en zijn website is volledig in het Engels want "Ik heb veel internationaal contact dus het ligt redelijk voor de hand dat ik in het engels blog." Misschien geen doorsnee leerling, maar als school moet je dus wel weten wat je zo'n jongen (nog) te bieden hebt!
Overigens moet ik de eerste leerling nog tegenkomen die in zijn bio zet:
Student | 16 | Boy | Wiskunde | Frans | Geschiedenis | Engels | Aardrijkskunde
Dag Willem, helemaal eens. Er zijn er gelukkig nog wel een paar, waaronder een goede praktijkschool in Rotterdam: http://schietbaanstraat.lmc-pro.nl/
BeantwoordenVerwijderenHartelijke groet,
Michiel Stadhouders
Dank voor dit prachtige verhaal Willem!
BeantwoordenVerwijderen@willem leuk stuk. Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom de school gestopt is met "big picture"? "Nieuwe" concepten krijgen vaak niet de kans om zich te bewijzen. Als er in 1-3 jaar geen resultaat is dan wordt het gestopt? Waarom? Geef concepten als "big picture: de meer tijd om te rijpen!
BeantwoordenVerwijderenIk zag dat jij ook een mooi rapport hebt, maar hoeveel heb jij nu eigenlijk op school geleerd? Tijden veranderen maar dit is toch niet anders dan in jouw kindertijd? Volgens mij is het belangrijk dat kinderen leren leren omdat leren niet stopt na school.
Marcel
Een van de doelen van Big Picture learning is dat de leerlingen ervaringen opdoen in het bedrijfsleven waar ze later profijt van hebben. In dit geval was de Big Picture klas (het was maar een klas ipv een school) gebruikt om de "probleemgevallen" van de school in te stoppen. Voor deze probleemleerlingen was het probleem echter niet opgelost. Het enigste waar ze profijt van hadden was dat ze geen of weinig huiswerk hoefden te maken. Deze klas is voor het dus het doel voorbij geschoten. Nu heeft de Big Picture klas plaatsgemaakt voor een initiatief waarbij leerlingen extra begleiding krijgen bij o.a. gedragsproblemen en het huiswerk.
VerwijderenDat ik in die klas geplaatst werd was niet zozeer een gedragsprobleem. De reden was dat ik het liefst doelgericht aan het werk was. (Voor een vervolgopleiding of eigenlijk voor een latere baan.) Als er iets uitgelegd werd dat ik al wist of mij totaal niet interesseerde en waarvan ik overtuigd was dat dat in m'n carriere niet meer terug zou komen dan ging ik rustig wat anders doen.
Ik hoop dat de achtergrond nu iets duidelijker is.
Corstian
Misschien zou de school dus meer BackUP moeten geven en leerlingen niet eisen studenten te worden.
BeantwoordenVerwijderenTenslotte blijkt dat je beter je hele leven kunt blijven leren (leerling) dan studeren en alleen maar weten en een diploma hebben (student)
Parreren had het in mijn Pedagogische Academie tijd al over de toepasbaarheid van het leren.
De maatschappij is er nu klaar voor en schreeuwt om uitspringers.
In China, met veel enigskinderen, wordt door de sterke competitie onder studenten (gevolg vele zelfmoorden) alles op alles gezet om beter te zijn.
De trots ligt daar in hard werken of hard studeren en daarna hard werken (vaak om de familie te ondersteunen)
Ik ben zelf 33 jaar geleden uitgeweken naar een land (Spanje) waar je niet van de wieg tot het graf vertroeteld wordt met sociale welstanden...
Met alle gevolgen van dien.