Ik durf te stellen dat mijn zoon in het VO nooit iets heeft hoeven leren voor de vakken geschiedenis en aardrijkskunde, gewoon omdat hij graag Age of Empires speelde. Huilend kwam hij thuis toen de leraar in VWO2 zijn werkstuk over de val van Rome had afgekeurd. "Dit kan jij nooit zelf geschreven hebben. Er staan teveel details in die niet in onze boeken staan". En ook nu in het HBO moet hij de docent Duits soms corrigeren als het gaat om feiten uit het verleden.
Volgens mijn zoon bevat Age of Empires meer geschiedenis dan de middelbare school hem ooit gegeven heeft. Als ik hem dat hoor zeggen denk ik wel eens: Ouders, geef je kinderen gewoon spelletjes als Age of Empires, Railroad Tycoon, the Sims, Sim City, World of Warcraft, Shopping City en ga zo maar door. Wat mij betreft hoeft op de doos niet met grote letters: Serious Game te staan...
In een boeiende twitterconversatie met Karim Amrani (@Jibly) over dit onderwerp kwam hij met de volgende uitspraak:
'serious games' is als chocolate covered brocolli. Niemand vindt brocolli lekker maar het is gezond. Men denkt chocola erover te gieten, en dat het dan ineens lekker wordt. Maar het blijft brocolli!Hij verwees me ook naar een prachtige Pecha Kucha die hij twee jaar geleden hierover gegeven heeft, waarin hij beweert dat alle spelletjes per definitie educatief zijn.
Aan de makers van Serious Games wil ik vragen: leg me nu eens uit waarom een spel serieus moet zijn? Volgens mij wordt het dat vanzelf wanneer het de speler(s) weet te boeien!
De term 'Serious Games' is ooit een keer verzonnen om aan te geven dat er ook games worden gemaakt die niet het doel hebben om voor entertainment te zorgen. Naast entertainment games worden er namelijk ook games gemaakt die meer toegepast zijn, zoals bijvoorbeeld de game Americas Army. Deze game is ontwikkeld om een eerste selectie te kunnen maken voor mensen die het Amerikaanse leger in willen. Deze game bleek alleen enorm succesvol, waardoor deze nu eerder als entertainment game wordt gespeeld.
BeantwoordenVerwijderenZoveel is duidelijk dat er niet echt een grens te trekken is tussen entertainment of serious games. Daarnaast is de term 'serious' enorm vreemd, aangezien games natuurlijk nooit serious zijn. Serieuze games zijn niet eens leuk. Daarom kan er beter worden gesproken over de term Applied Games, met andere woorden games die een bepaalde toepassing hebben.
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat wat voor een game ook ontworpen wordt met voor wat voor een doel dan ook (entertainment, educatie, etc.) de gameplay altijd enorm goed moet zijn. Een game moet je pakken en daar moet je 'in' zitten. Alleen dan is echte kennisoverdracht mogelijk!
@Thijs,
BeantwoordenVerwijderenHartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Die gameplay zoals je het beschrijft fascineert me wel. Mijn zoon speelt nog steeds een spel uit het MS-DOS tijdperk dat grafisch helemaal niks voorstelt maar wat hem wel heel erg "pakt". Ik hoop dat hij ook de moeite neemt om te reageren;-)
Als kind las ik altijd alles wat met mijn landje te maken had. Het oude Age of Empires I kwam met een korte inleiding voor iedere beschaving die in het spel voorkwam. Zo leerde ik geschiedenis en Engels in één klap. Vooraf aan een spelletje volgde ofwel een semihistorische tekst (AoE1) of een verhaal met audio (AoE2). Als kind kon je dit natuurlijk allemaal overslaan en gelijk doorgaan met de vijand zijn mooie kastelen in brand steken. Hetzelfde gold voor “upgrades”. In het spel ik las op mijn 12e (of zelfs jonger) al de Engelstalige beschrijving van een maliënkolder. Dat hoef je natuurlijk niet te doen, je kunt ook gewoon op die upgrade klikken.
BeantwoordenVerwijderenEn later las ik natuurlijk veel meer informatie en nuancering over al deze onderwerpen. Dat was ook weer aan mijzelf. Het niveau van de geschiedenislessen die ik heb gehad kwam nooit veel verder dan de handleiding van een computerspel. En zoals wij weten zat ik destijds op één van de hoogste niveaus. Je moest soms wel wat leren, maar dat lag niet zozeer aan mijn gebrek aan kennis. Docenten hebben de neiging om te eisen dat je bepaalde specifieke dingen kunt reproduceren dus moet je datgene leren. Meestal is onbelangrijk en leer je niet echt verbanden zien, maar je kunt “ja en amen zeggen en dat is natuurlijk geweldig! Iets waar ik overigens vaak de grootste moeite mee had: die personen in de klas die nooit met een initiatief kwamen en nooit ergens iets van afwisten waren hier veel beter in.
Het zinsdeel over mijn leraar (op het HBO) is niet helemaal correct. Ik heb wel een enkele keer bezwaar aangetekend wanneer (voorbeeld) Gibraltar als onderdeel van Spanje vernoemd werd. Kan een foutje zijn. Maar meestal ging het om verschillende interpretaties van de geschiedenis of vond ik de theorie gewoon onvolledig. Maar ik ben tevreden over deze lessen.
Ik heb het thuis al eerder gezegd en ik zal het hier nogmaals herhalen: Wanneer een leergierig kind geremd wordt door een docent omdat die docent zijn autoriteit (van kennis) belangrijker vindt dan een slim kind, dan is diegene geen docent waardig. Een docent die niet kan accepteren dat een leerling of student meer over iets weet dan de docent zelf (inclusief over zijn eigen vakgebied) moet ook een andere baan gaan zoeken.
Nog een kleine correctie op jouw reactie papa, dat spel is nu ook weer niet zó oud! De engine is weliswaar twaalf jaar oud maar het spel in haar huidige vorm ongeveer 1,5 jaar! Grafisch stelt het inderdaad niks voor. Ook hier heb je weer de keuze: wil je gewoon een tankdivisie van A naar B verplaatsen of pak je Google Books erbij om wat te leren over die beroemde Duitse tankgeneraal? En waarom ken ik toch al die Oost-Europese steden en regio’s uit mijn hoofd? Daar heb ik ook nooit –formeel gezien dan– voor geleerd.
@Daniel,
VerwijderenBedankt voor je uitgebreide reactie! Volgens mij zouden we er wel vaker een soort tandem van kunnen maken: ik geef een voorzetje en jij kopt hem in... o nee, we gaan het niet over sport hebben:-)
Corrigeer me vooral wanneer ik op een onjuiste manier refereer aan jouw belevenissen. Ik gebruik ze namelijk heel vaak en wil dat ze zo accuraat mogelijk zijn.