Wieke Heikoop, ook bekend als @kermisjuf is leerkracht bij de Rijdende School. Tijdens de kermis in Weert heeft zij samen met Sanne Meijrink, een collega die woont en werkt op de International Indusschool in India een gezamenlijk project uitgevoerd.
Daarvan is een Prezi gemaakt die hieronder is te bekijken. Gedegen werk met een zeer uitvoerig transcript. Ik neem het hier over omdat ik zeer onder de indruk ben van het project zelf maar ook van de manier waarop het is beschreven. De Prezi staat vol mooie foto's en tekeningen, filmpjes en onderstaande tekst met links naar voorbeelden. Dit moét andere leerkrachten toch wel inspireren om iets dergelijks te gaan doen!
Skype
Voordat Sanne en Wieke van start gingen hebben ze contact gehad via Skype. Hartstikke handig, een uur met India bellen en het is nog gratis ook! In dit gesprek hebben ze zitten brainstormen over hoe ze hun project vorm zouden geven en hebben ze een aantal afspraken gemaakt. Ook in de klas hebben ze gebruik gemaakt van Skype. Ze hebben hun leerlingen 2x met elkaar laten videobellen, 1x aan het begin en 1x aan het einde van het project. Hallo Wereld!
Wieke kent Sanne via een forum op internet. Zij is leerkracht op de Indus International School in Bangalore, India. Ze heeft daar leerlingen met allerlei achtergronden in de klas, waaronder enkele Nederlandse kinderen. Naar aanleiding van een spontane twitteropdracht die Wieke had gegeven, onstond er tussen hen het plan om samen iets te doen met hun leerlingen. Het resultaat is een superleuk project met de naam 'Hallo Wereld'.
Een van de kerntitels van de kinderboekenweek 2012 is het tekstloze prentenboek 'De Gele Ballon' van Charlotte Dematons. Dit boek is prachtig getekend vanuit vogelperspectief. In dit boek maak je als lezer/kijker een wereldreis. Je volgt een gele ballon, een blauw autootje, een boef en een fakir op hun reis door het boek. Historische en aardrijkskundige onderwerpen zijn te zien in dit boek waarin je niet uitgekeken raakt. Het kinderboekenweekthema 'Hallo Wereld' sloot hier natuurlijk perfect bij aan. Dit gegeven, samen met het boek, is als kapstok voor het project gebruikt.
Weblog
Op Kidblog.org hebben ze een blog geopend waar de kinderen met elkaar in een veilige omgeving kunnen bloggen. De privacy instellingen zijn door de leerkrachten goed in te stellen en ze kunnen als ze dat willen exacte controle houden over wat er geplaatst wordt. Op het blog hebben de kinderen zich eerst voorgesteld en een blog gemaakt over hoe zij dachten dat de school van de ander eruit zag, zowel fysiek als qua gewoontes. Vervolgens hebben ze met elkaar (een kind in NL en een kind in India) een verhaal bedacht aan de hand van een van de platen uit het boek 'De Gele Ballon'. De platen hebben Sanne en Wieke gedeeld via Dropbox.
Pinterest
Met het boek 'De Gele Ballon' als uitgangspunt was er een mooi aanknopingspunt voor een gesprek. Aan de orde kwam onder andere hoe je snel kon zien aan de tekeningen waar ze zich afspeelden. Charlotte heeft in haar tekeningen een aantal typische zaken gebruikt die meteen voor herkenning zorgen. Dit was een mooie opening voor een gesprek wat er dan typisch iets van of uit India is. De kinderen hadden wel wat beelden in hun hoofd, maar vonden het moeilijk te verwoorden. Dat hoeft ook niet, als je een online prikbord hebt. De kinderen hebben via Pinterest foto's gezocht en die gepind op een bord dat ze India hebben genoemd. Er is een account aangemaakt voor de kinderen, maar er waren ook een paar kinderen die graag zelf een account wilden maken op hun eigen device. Dat was prima, zolang ze hun bord maar deelden. Nadat de kinderen plaatjes hadden gepind, viel hier nog wel meer mee doen. Ze hadden nu wel foto's gezocht, maar hadden nog geen idee wát er nu eigenlijk op stond en waaróm het typisch Indisch was. Wieke heeft het bord nog een beetje aangepast, er zelf wat plaatjes tussen gepind en er 10 uitgekozen. Deze zijn vervolgens weer op een A4-tje gezet en met een redelijk gerichte zoekopdracht uitgeprint. De kinderen mochten op internet, of met behulp van andere bronnen, gaan achterhalen wat de foto inhield. Ze kregen hiervoor een uur de tijd, daarna moesten ze aan elkaar presenteren wat ze hadden uitgezocht. De meeste kinderen gingen via Google of wikipedia aan de slag, maar 2 dames vroegen of ze met juf Sanne op skype mochten chatten. Slim! En uiteraard mocht dit.
De volgende opdracht die de kinderen kregen was een extra illustratie voor in de Gele Ballon te ontwerpen, vanuit vogelperspectief en hij moest gaan over India. Doordat de kinderen op Pinterest allerlei foto's hadden gevonden, hadden ze een aardig beeld in hun hoofd. Uiteraard kwam de Taj Mahal op iedere tekening terug. (Evenals een gele ballon.) Door alle gesprekken op skype en het opzoeken van foto's hadden ze enigszins een beeld van hoe het leven in India eruit zag. Algauw merkten ze dat de Indiase kinderen op een bijzondere school zaten met vakken en gewoontes die zij zich niet konden voorstellen. De leerliingen van Wieke hebben natuurlijk ook een bijzonder bestaan. Ze trekken van plaats naar plaats, hebben steeds andere meesters en juffen en zitten steeds in wisselende samenstelling in de klas. Bovendien zitten ze op de 'Rijdende School.' Voor veel mensen is het moeilijk om zich een beeld te vormen bij de Rijdende School. Hoe ziet dat er nou uit? Hoe werkt het? Hoe worden de kinderen gevolgd? Het zijn maar enkele van de vragen die de leerkrachten vaak gesteld worden. De leerlingen van Wieke merkten nu dat zij dan wel in een bijzondere situatie zitten, maar dat hun contactgenootjes aan de andere kant van de wereld ook geen doorsnee leventje hebben. Sanne merkte ook dat haar kinderen dit eveneens zo ervoeren. Zij vormen met zijn vijven ook een minderheid binnen haar groep van 75 (!) en het samenwerken in het Nederlands zorgde onderling voor een enorm gevoel van verbondenheid.
Glogster
De deelnemers wilden aan elkaar laten zien hoe hun school eruit ziet. Sanne en Wieke vonden Glogster hiervoor een uitstekend geschikte tool. Online een prikbord maken met foto's, plaatjes, tekst en filmpjes. Om aan rechtenvrij materiaal te komen moesten ze dit natuurlijk wel zelf gaan maken en verzamelen. Ook hier mochten de kinderen weer met hun eigen device op pad. De kinderen die dat niet tot hun beschikking hadden, mochten een digitale camera van school lenen. Ze hebben foto's in en rond de school gemaakt, maar zijn ook bij een leerling thuis in de woonwagen geweest om zo alle facetten van het kermisleven te laten zien. De kinderen werden gedwongen tot het nadenken over wát laat nu eigenlijk echt de Rijdende School en het kermisleven zien? Alle glogs zijn uiteraard weer op het blog gepost zodat Sanne en de kinderen in India ze konden bekijken. Van de glog van de Indusschool waren ze wel even onder de indruk! Wow, een zwembad! En een manege!
Gebruikte toepassingen
Skype - Dropbox - Titanpad - Kidblog - Pinterest - Glogster - Facebook - Google/Wikipedia
Dank je wel voor je geweldige recensie, Willem!
BeantwoordenVerwijderen