Ik voel mij best wel vereerd!
Een docent Techniek op een vmbo-gt school maakt graag gebruik van digitale leermiddelen in de klas.
Hij is naarstig op zoek naar mogelijkheden voor het verduidelijken van overbrengingen via het digibord.
Uiteraard zijn er verschillende filmpjes en ppt's te vinden maar hij zoekt software die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld een tandwiel te laten draaien op het digibord. Het liefst wil hij daaraan ook nog een tandwiel koppelen om de overbrenging te verduidelijken. Een derde of vierde tandwiel moet de draairichting en versnelling verduidelijken. Het liefst ziet hij alles ook nog bewegen. Nu redt hij zich met een filmpje maar hij zou het veel mooier vinden als de leerlingen een en ander zelf kunnen proberen op het digibord.
Na bovenstaande introductie zijn dit zijn concrete vragen:
Wat kan ik hiervoor gebruiken? Hebben jullie een advies voor mij? Graag zie ik een antwoord tegemoet!
Hij stelt zijn vraag aan "de publieke ict-partner voor het onderwijs die met expertise, voorzieningen en innovatie het onderwijs in positie brengt om maximale kracht uit ict te halen."
En wat gebeurt er? Deze organisatie stuurt de vraagsteller door naar mij!
"De heer Karssenberg heeft wellicht ook een antwoord op uw vraag."
Ja kijk, en dan ik natuurlijk niet in gebreke blijven. Dus ga ik zelf op zoek, schakel ik m'n netwerk in via Twitter en zet een voorbeeld online dat hopelijk werkt op het digibord. Kost me al met al toch snel een uurtje op de maandagavond.
En toch denk ik dan als ik de hond uitlaat: ben ik nou die organisatie met expertise en voorzieningen...? Die organisatie heeft toch een veel groter bereik dan ik? Zouden zij niet een platform moeten hebben om dergelijke vragen uit te wisselen, of zelf de moeite moeten nemen om even op zoek te gaan?
http://www.media.pearson.com.au/schools/cw/au_sch_linstead_sa3_1/int/gears.html (zie ook de 'tabbladen' linksboven)? Via http://wps.pearsoned.com.au/sa3/65/16647/4261731.cw/content/index.html .
BeantwoordenVerwijderenzit er wat tussen op http://ethemes.missouri.edu/themes/466 ?
Van die 'interactive physics' programma's (google maar op die term), zie bv http://vimeo.com/4960060 ?
Dit is denk niet wat hij wil: http://hoodamath.com/games/mechanics.php ?
Zie : Encyclopedia Interactica en klik daar op het tandwiel. Je kunt ze verschuiven en een klik het rode activeert de beweging (gevonden via de blogpost : Interactieve Encyclopedie van 'De Rode Planeet').
BeantwoordenVerwijderen@Raoul en @JoG
BeantwoordenVerwijderenGeweldig, al die tips die ik binnenkrijg, ook via Twitter. Ik ga ze allemaal bekijken!
TECHNOPOLIS : Verplaats de kist.
BeantwoordenVerwijderenDie Raoul heeft gevonden vind ik ook mooi (van EagleCat Media bij Pearson.au) : gears. Die laatst link van hem, een game van TXgames.ru bij HoodaMath vind ik best geinig : Mechanics.
Hoe kunnen we studenten vragen niet anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen als wij als docenten niet het goede voorbeeld kunnen geven. Willem, misschien is het hele onderwijssysteem in de toekomst nog wel eens gebaseerd op jouw model van ondersteuning. Iedereen weet wat hij als student moet weten, kennen en beheren en zoekt in het systeem naar de lessen. Dit wel na een aantal jaren klassikaal les te hebben gevolgd ( voor de socialisatie van een kind). Zelfleren en totaal digitaal, maar vooral levenslang...
BeantwoordenVerwijderenNaar mijn idee hade "de publieke ict-partner voor het onderwijs die met expertise, voorzieningen en innovatie het onderwijs in positie brengt om maximale kracht uit ict te halen" de vraagsteller meteen door kunnen verwijzen naar de communities op http://vakcommunitys.kennisnet.nl die "de publieke ict-partner voor het onderwijs die met expertise, voorzieningen en innovatie het onderwijs in positie brengt om maximale kracht uit ict te halen" zelf i.s.m. Digischool in het leven heeft geroepen.
BeantwoordenVerwijderenEen van deze communities is de community Techniek. Daar kunnen docenten en andere belangstellenden met o.a. vragen terecht op een forum of gebruikmaken van een mailinglist om te communiceren met andere communityleden.
Dus misschien een tip voor "de publieke ict-partner voor het onderwijs die met expertise, voorzieningen en innovatie het onderwijs in positie brengt om maximale kracht uit ict te halen" : kijk eens rond op de eigen site. Er staat meer op dan je denkt :-)
Maar natuurlijk: alle lof voor jou Willem. Jij lost het maar weer mooi op!
Florina,
Verwijderengrappig, via kennisnet ben ik bij Willem terecht gekomen....
Dag Willem,
BeantwoordenVerwijderenKom vandaag een linkje tegen naar http://symbolab.com, een zoekmachine voor 'science and math'. Misschien een bijdrage in de zoektocht naar aansprekende interactieve content voor de exacte vakken.