Afgelopen woensdag kopte de Volkskrant:
VVD en PvdA: vak techniek al op basisschool
Mijn eerste reactie was: Ja hoor, weer een vak erbij, schuif het maar op het bordje van de meester en de juf. In het artikel wordt overigens ook lekker ongenuanceerd gesteld dat juffen geen kaas van techniek hebben gegeten, toe maar...
En dan kom ik vandaag toevallig via een NL Google+ groep over 3d printers terecht bij basisschool de Morgenster in Geldermalsen, waar juf Manuela van den Bos als als coördinator Wetenschap & Techniek en Excellentie voor haar klas met hoogbegaafden de onderdelen van een 3D printer heeft aangeschaft, die vervolgens door de kinderen zelf in elkaar is gezet!
Dus waar de ene leerkracht zegt: Techniek, hallo, moet ik dat er ook nog bij doen? zijn anderen hier al lang mee bezig! Als je naar de website van de Morgenster gaat zie je dat Techniek & Wetenschap gewoon is opgenomen in het startmenu.
In Talent nr 5 - 2012 staat een uitgebreid artikel over het 3D project onder de titel: Hoezo te moeilijk? Er zijn mooie foto's beschikbaar en er is een prachtig filmpje gemaakt. Tenslotte is er een (Engelstalig) weblog waar alles nog eens mooi geëtaleerd wordt.
Dus, wil je wat met techniek gaan doen in je onderwijs maar weet je niet waar je beginnen moet? Bezoek dan eerst eens de Morgenster via de links hierboven en laat je inspireren door een juf!
Dag Willem, op veel basisscholen wordt gelukkig al jaren aandacht besteed aan techniek. Door het VTB-programma is hier destijds een mooie impuls voor gegeven. Ik vind het een goed initiatief om ervoor te zorgen dat het een vaste plaats krijgt binnen het onderwijs. Kinderen vinden het vaak erg leuk om te doen. Daarnaast biedt techniek veel kansen om ontdekkend te leren. Verbinden met andere vakgebieden is ook snel gedaan. Aan de slag dus. Vind je het als leerkracht lastig dan zijn er voldoende methoden en materialen om het jou wat gemakkelijker te maken. Houd je wel van een uitdaging, zet dan net als juf Manuela een 3d printer in elkaar met de klas.Dus ja, techniek hoort erbij.
BeantwoordenVerwijderenVergeet de legoleague niet. Een competitie tussen basisschoolgroepen waarbij ze technische problemen moeten oplossen met behulp van legorobots. https://firstlegoleague.techniekpromotie.nl/Pages/Welkom.aspx
BeantwoordenVerwijderenMaar ja, het is wel zo dat de pabo-studenten niet technisch georiënteerd zijn. Ik werk direct naast de pabo, waar leuke knip-en-plakopdrachten worden gedaan, maar de hts vinden ze maar niks. Kreeg serieus de opmerking van een aantal pabostudenten: "Techniek? Nee ik ben niet goed in rekenen"
Alsof techniek bestaat uit rekenen. En voor zover ik weet dient een pabo-afgestudeerde toch als de beste te kunnen rekenen, toch? Ik vrees dat er nog een lange weg te gaan is, en ik vermoed hetbeta/techniek/science-tekort niet opgelost wordt door meer techniek op de pabo.
Een aantal jaren geleden is Technika10 http://www.technika10.nl bijna wegbezuinigd. Zo jammer. En nu blijkt ze weer hard nodig te zijn. Technika10 werkt vooral met en voor meiden, maar daar is een extra slag nodig, dus basisscholen: nodig Technika10 uit als je zelf (nog) niet zo bezig bent met Techniek in je school(beleid).
BeantwoordenVerwijderenPS ik heb geen enkele binding met Technika10. Ik ben echter wel groot voorstander van (kennis van) Techniek bij kinderen.
Florina Blokland.
5 jaar lang heb ik techniek en handvaardigheid gegeven op een basisschool en wel voor groep 1 tot en met groep 8.
BeantwoordenVerwijderenWas altijd een suc6.
Zelf ben ik op mijn eerste basisschool begonnen met Technika10. Daarna ben ik op de Morgenster in Geldermalsen gaan werken en daar hebben wij het geluk gehad aan te kunnen sluiten bij een VTB-traject (3 jaar lang). Nu zijn wij een Vindplaatsschool voor Wetenschap & Techniek en Excellentie. In Nederland hebben wij Kenniscentra Wetenschap en Techniek en verschillende Wetenschapsknooppunten. Allemaal fantastisch georganiseerd. Verder zijn er tal van initiatieven en organisaties, waaronder: Platform Bèta Techniek, VTB, VTB-Pro, Talentenkracht, Manifest Ruimte voor Talent-ruimte voor wetenschap en techniek, Orion Programma. En wat dacht je van initiatieven als het Landelijk TechniekToernooi, Lego League of het InGenious project (= Europees)? Ik gun álle scholen een start of een doorstart met goed onderwijs voor Wetenschap & Techniek en Excellentie.
BeantwoordenVerwijderenEn niet te vergeten Stichting C3, die allemaal ondersteunende materialen aanbiedt om aan de slag te gaan met kinderen en chemie ;-)
BeantwoordenVerwijderenwww.C3.nl
En natuurlijk C3! : )
VerwijderenIk ben vorig jaar één ochtend op een Montessori-basisschool gaan kijken. Dat was zo leuk. Daar waren twee knullen (dat dan weer wel) bezig met programmeerbare robotjes. Volgens mij deden ze mee aan een wedstrijd. Zo leuk. Ik heb ze zelfs nog een beetje kunnen helpen met het berekenen van hoeken met de tangens. Dus ik bedoel maar:-)
BeantwoordenVerwijderen@Willem Dat moet de legoleague geweest zijn. Zie http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article6593488.ece waar studenten van me de wedstrijden begeleiden en jureren :) Ik vind het echt geweldig techniekonderwijs: van idee, tot ontwerp naar robotje met software dat doet wat het moet doen.
BeantwoordenVerwijderenGaaf! Wat een goede ontwikkeling. En helemaal mooi dat juffen dat doen: meer beta-vrouwen als rolmodel voor meisjes!
BeantwoordenVerwijderenToch raar dat het vak techniek vaak nog als extra gezien wordt. Als 10 jaar was ik bezig in de omgeving Eindhoven met www.technific.nl om techniek te promoten voor het onderwijs. In de regio Eindhoven is veel vooruitgang geboekt met het programma VTB, Verbreding Techniekeducatie Basisonderwijs. IN de regio zijn al 50% van de scholen zgn VTB school en hebben dus techniek vast opgenomen in het programma.
BeantwoordenVerwijderenAls wij kids willen klaarmaken voor het echte leven later, is techniek ab-so-luut onmisbaar. Het zou verplicht moeten worden!
En ja, dan liefst techniek die over enkele jaren een rol gaat spelen, zoals 3D printen. Hamertje Tik is niet meer.
Vergeet ook niet de rol van het bedrijfsleven hierin. Het bedrijfsleven kan hier ook financieel een rol in spelen, alleen moet het onderwijs ze daarbij helpen door het aanbieden van lage drempels.
DE leerlingen moeten weten wat op hen wacht over 10 jaar en de bedrijven moeten aangeven wat zij verwachten.
Zie ook reactie in de genoemde G+ groep !
Maandag 25 maart 2013, om "... andere scholen te inspireren voor 3Dabc (3D-printing project in het kader van Wetenschap & Techniek en Excellentie op de basisschool). Opgeven kan..." Meer informatie in een update in de Google+ community '3D printers and printing NL'.
BeantwoordenVerwijderen