Dit is een gastpost van Karim Amrani |
Klaslokalen zijn interessante ruimtes. Men leert, werkt samen en sociale interacties vinden plaats. Toch heeft “het format” van het klaslokaal de afgelopen 100 jaar relatief weinig verbeteringen gekend. Dus wat nou als we een wit doek konden pakken, nieuwe verf en de toekomst opnieuw konden ontwerpen? In deze post deel ik wat ideeën die een mogelijke toekomst illustreren.
Niks Nieuws
Het is geen nieuw idee om “klaslokalen van de toekomst” te ontwerpen. Veel bedrijven en instanties zijn hier al jaren mee bezig geweest. Drie voorbeelden:
Daarnaast heb je natuurlijk de grote jongens die hun plannen voor de toekomst graag mooi
verpakken zoals:
Allemaal hartstikke mooi, gaaf en leuk. Maar er is een probleem. Dit soort concepten bestaan al jaren maar zullen nooit daadwerkelijk de klaslokalen van de toekomst worden. De reden hiervoor? De technologie is veel te duur. Zelfs al zou het na jaren betaalbaar worden, dan nog zal slechts een handvol scholen in staat zijn het te implementeren. Daarnaast leunen al deze concepten heel zwaar op technologie die op de lange termijn veel geld blijft kosten. Alsof dit allemaal niet al genoeg redenen zijn, zijn er ook argumenten van een iets andere aard. Het schoolsysteem is zo enorm vastgeroest, dat een nieuw format voor een nieuwe klaslokaal
vrijwel onmogelijk te introduceren is. Je kan op individuele scholen iets betekenen, maar niet op landelijk, Europees of wereld niveau. Niet als ‘standaard’ in het schoolsysteem, enkel als leuk projectje ergens op een school.
Dus de vraag is, zitten we de volgende 100 jaar nog steeds vast aan het oude format? Of zijn er toch nog mogelijkheden om een nieuw soort klaslokaal van de toekomst te ontwikkelen? Klaslokalen die niet vage futuristische en onbetaalbare concepten zijn, maar praktisch haalbare leerruimtes?
Er is hoop...
Ik denk... dat het kan. Ik zou graag een concept idee willen delen dat een mogelijke blik op de toekomst werpt. Laten we het volgende concept de naam “CousCous” geven. (Bij gebrek aan een betere naam tijdens het schrijven van dit artikel)
CousCous is een Gameconsole dat aan te sluiten is op jouw TV en zo jouw woon- of slaapkamer tot klaslokaal maakt. Docenten worden gamedesigners en bieden hun lessen aan als games. Leerlingen worden gamers en kunnen met chips en cola op de bank de geschiedenis van de Romeinen speels ervaren. Met CousCous worden de woonkamers klaslokalen, die er zomaar als volgt uit kunnen gaan zien:
Hoe zou het werken?
Hoe zou CousCous de leerervaring kunnen verbeteren en is dit nieuwe format beter geschikt als klaslokaal voor de toekomst? Er zijn 3 sleutel innovaties in dit idee, gebaseerd op 3 jaar onderzoek met www.jibly.com
1. Entertainment.
Het grootste deel van de leerlingen vindt het onderwijs saai. Zelf vond ik school vroeger zo saai, dat ik 2x ben blijven zitten en van school weg moest. Ik ben vervolgens games gaan maken voor mezelf die mij ondersteunden en motiveerden om te leren. Dus wat nou als we dit om kunnen draaien. Wat nou als het onderwijs entertainment wordt? Het leren wordt zo niet alleen leuker, maar ook vele malen effectiever!
2. Super Persoonlijk
Wat je regelmatig hoort van zowel leerlingen als docenten, is dat het onderwijs niet persoonlijk genoeg is. Het is niet altijd genoeg op maat. Ik heb 3 jaar voor de klas gestaan als docent (op vrijwillige basis), omdat ik het perspectief van de docent wilde begrijpen. Het is onmogelijk om elke student op maat les te geven in de beperkte tijd en met de niveau verschillen. CousCous biedt leerlingen educatieve games aan die zich aanpassen aan de leerling. Het spel wordt nooit moe, kan progressie bijhouden en zijn content aanpassen voor een uiterst persoonlijke ervaring.
3. Technisch Haalbaar en Uiterst betaalbaar
Dit concept is met de juiste funding binnen een jaar te realiseren en uiterst betaalbaar aan te bieden aan elk huishouden. Geen vaag futuristisch concept, maar een beter klaslokaal binnen handbereik voor iedereen.
Dus wat nou als een gameconsole de nieuwe school wordt. Jouw woonkamer het klaslokaal van de toekomst. Docenten gamedesigners. En wat nou als leren leuker wordt dan elke andere vorm van entertainment?
Auteur: Karim Amrani, www.karimamrani.com
Goed verhaal, Karim. Naast de bedrijven is voor mij als docent Kennisnet ook DE plek om het lokaal van de toekomst te ervaren, genaamd De Verdieping.
BeantwoordenVerwijderenMaar je hebt gelijk: alles kost bakken met geld. En ik ben dan ook groot voorstander van de persoonlijke benadering van leerlingen dmv apps en games, hoewel die ook eerst ontwikkeld moeten worden, kost ook geld. Toch is het waar: die techtools hebben geduld, zijn leuk, op maat en superleerzaam. En je noemt even tussen neus en lippen door het 'learning analytics' aspect, niet te onderschatten! Cheers, Sandra