Eerst nog even het idee:
"De website verzamelt alles wat rondom dit onderwerp op sociale media als Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube en Instagram verschijnt. Dat kunnen filmpjes en berichten zijn van bekende mensen als André Kuipers en Robbert Dijkgraaf, maar ook van jou! Uiteindelijk wordt alle informatie op deze website aangeboden aan een groep experts uit het onderwijs, het bedrijfsleven, de overheid en nog veel meer instanties. Zij gaan het vernieuwd curriculum uiteindelijk verder vormgeven."
Op zich een lovenswaardig initiatief dat ik graag ondersteun. Uit nieuwsgierigheid ben ik alle tweets met de hashtag #onderwijs2032 ook zelf gaan verzamelen. Dat kan heel makkelijk met behulp van TAGS, een mooi script dat draait in een Google Spreadsheet.
Vrijdag twitterde het Ministerie van OCW:
#onderwijs2032 is nu 10 dagen live. Benieuwd naar de opbrengst tot nu toe? Hier alvast een tussenstand: pic.twitter.com/ZYfGchkGWS
— Ministerie van OCW (@MinOCW) 28 november 2014
10.817 inzendingen? Dat zou ik dus moeten kunnen controleren aan de hand van mijn eigen overzicht, dus ging ik kijken. Op vrijdag rond 17:00 uur heb ik een kopie gemaakt van mijn script, dat overigens nog steeds doorloopt. Het getal klopt aardig met het aantal tweets dat tot dan toe is verstuurd. Hee, maar ze zouden toch ook filmpjes op YouTube en berichten op Facebook en Instagram meenemen? Kennelijk wordt nu nog even niet naar gekeken. Maar dan het woord inzendingen. Dat suggereert unieke bijdragen en ideeën toch? Helaas is dat bepaald niet het geval. Zo wordt er ontzettend veel geretweet, meer dan 50% van de inzendingen bestaat daaruit. Filter je die eruit, dan hou je nog van alles over, maar bepaald niet allemaal bijdragen en ideeën.
Ik heb het overzicht tot vrijdag 17 uur online gezet zodat je het zelf kunt bekijken. In een tweede blad heb ik de twitteraars op alfabetische volgorde gezet. In blad 3 heb ik alle retweets eruit gehaald. In blad 4 zie je wie de meeste tweets heeft verstuurd en in het laatste blad datzelfde overzicht, maar dan weer op alfabetische volgorde.
Slechts 10 mensen hebben 50 tweets of meer verstuurd. Meer dan 8000 mensen hebben slechts één tweet verstuurd, maar misschien zitten juist daarbij wel die unieke ideeën die het team van experts straks mag gaan uitfilteren. Man man, wat lijkt me dat een rotklus. Want wat wordt er toch veel geroeptoeterd!
Vanaf het begin kwam er veel commentaar op dit initiatief. Men vroeg zich af of het Ministerie wel echt zou luisteren. Is dit niet meer dan een charme-offensief? Als ik kijk naar een aantal "inzendingen" vraag ik me echter af in hoeverre mensen zichzelf wel serieus nemen?
Voor alle duidelijkheid dus nog maar een keer de vraag waar het om gaat;
"Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen in de toekomst nodig?"Heb je daar een idee over dat je graag wilt delen? Maak dat dan kenbaar via Twitter en/of andere kanalen met de hashtag #onderwijs2032.
Wil je alleen maar wat roeptoeteren? Doe dat dan met de hashtag #hoormijeens
Aanstaande woensdag komt het Ministerie van OCW met een ranglijst van de blogs, artikelen en video's die tot nu toe het vaakst zijn bekeken en gedeeld! Ik ben heel benieuwd op welke manier zij dat inventariseren. Natuurlijk hoop ik dat mijn bijdrage hieraan erbij staat, dus ga maar lekker veel rewteeten:-)
Volgende week woensdag een ranglijst van de blogs, artikelen en video's die tot nu toe het vaakst zijn bekeken en gedeeld! #onderwijs2032
— Ministerie van OCW (@MinOCW) 28 november 2014
Hee, had net toch 'n reactie geplaatst? Nog maar 's.
BeantwoordenVerwijderenSupermooie service Willem, en dat Tags was ook nieuw voor me; errug handig.
BeantwoordenVerwijderenHeb net nog 'n twietje geplaatst: ik mis de opbrengst van de Onderwijsagenda (enkele jaren geleden: Volkskrant en Argumentenfabriek) in dit debat.