Gisteren werd versie 3 van BoekTweePuntNul bij mij door de brievenbus geschoven.
Sinds de laatste versie die verscheen in 2012 is er veel veranderd op het gebied van web 2.0-tools en sociale media. Bovendien was het boek helemaal uitverkocht maarbleek er nog steeds vraag naar te zijn. Reden voor het BoekTweePuntNul-team om aan de slag te gaan met een compleet geactualiseerde editie. Daarvoor zijn eerst alle co-auteurs benaderd. Niet iedereen kon of wilde weer meedoen, maar een aantal nieuwe auteurs stond klaar om deel te nemen aan dit project. Er is kritisch naar alle onderwerpen gekeken. Zo moesten er nu natuurlijk tools in waar we in 2012 nog nooit van gehoord hadden. Andere onderwerpen moesten geactualiseerd worden.
Het heeft erin geresulteerd dat er in deze editie nu 172 actuele onderwerpen staan. Er worden maar liefst 52 nieuwe tools beschreven en er hebben 64 nieuwe auteurs meegewerkt aan de totstandkoming van deze versie!
Op social media zag ik dat sommigen zich afvroegen of een nieuwe versie nog wel zin heeft. Ik denk het zeker! Dit boek hoort wat mij betreft thuis in iedere docentenkamer en mediatheek. Ook op boekenlijsten van menige opleiding mag BoekTweePuntNul V3 zo een plekje krijgen. Tsja, alle co-auteurs staan niet meer op de omslag, so what? Wat mij betreft is het boek niet gemaakt voor de auteurs, maar voor de lezers! Natuurlijk is dat unieke gevoel dat we hadden bij de eerste uitgave een beetje verdwenen, maar hoe mooi is het dat het initiatief van destijds nog steeds bestaansrecht heeft...
Dus, als je een van de vorige versies hebt, geef die weg en koop voor jezelf de nieuwste, of andersom;-) Overigens is dit boek niet alleen geschikt voor docenten. Iedereen die geïnteresseerd is in het gebruik van social media en webtools kan hier veel aan hebben.
Mijn complimenten voor de drijvende krachten achter dit project die er met veel energie weer een mooie uitgave van hebben gemaakt!
Disclaimer:
Nee, ik heb geen aandelen en nee, Louis heeft me niet gevraagd om erover te schrijven.
En ja, van mij staat er ook een bijdrage in het boek. Waarover? Daar kom je vanzelf achter als je het boek in handen hebt!
Ik denk dat de onervaren gebruiker van 2.0 toepassingen niets aan dit boek heeft. Het is abacadabra en nodigt dus niet uit om iets uit te proberen. Met welk doel? Uitproberen om het uitproberen? Ik geloof er niet in. Je zoekt een toepassing om een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. In dit boek is niet die vraag of dat probleem het uitgangspunt, maar het alfabet. Ook de ervaren gebruiker gaat niet gezellig in dit boek zitten lezen. Het lijkt me zinvoller om een soort stappenplan op te stellen dat iemand die met 2.0 aan de gang wil op weg helpt. Waar begin je mee? Wat is je volgende stap? Welke hulptroepen schakel je in en waar vind je die? Waar begin je te zoeken? Welke criteria kun je hanteren om je keuze te maken? Waar vind je gebruiksvoorbeelden? Etc. Vervolgens kun je in rubriekvorm een grote hoeveelheid toepassingen noemen. Tenslotte een aantal verzamelsites, die op zich al een toepassing van 2.0 instrumenten zijn, waar ook gebruikerservaringen en handleidingen te vinden zijn. En als je toch papier wilt produceren, dan denk ik aan een leaflet zoals je die met Ashwin hebt gemaakt over sociale media in het mbo. Dun, overzichtelijk en relatief goedkoop te produceren. Maar een boek? Weggegooid geld dat beter aan een app besteed had kunnen worden.
BeantwoordenVerwijderen